Riksdagsvalet 2014 gick dåligt för i princip alla partier utom Sverigedemokraterna. Miljöpartiet gjorde ett katastrofval. Även vänsterpartiet fick kämpa nära mållinjen. Feministiskt initiativ fungerade bäst i teorin. Trots en omfattande medianärvaro och journalistiska smekningar medhårs lyckades man bara mobilisera väljare i storstäderna. Särskilt i de kvarter där den kulturella eliten har sitt bo. Resultatet var dock en slående besvikelse. Man var ju inte ens nära.
Socialdemokraterna gjorde även också de ett mycket dåligt val. Partiets tidigare totala dominans i svensk politik börjar mer och mer ses som en gammal relik. Som när man städare ur sin gamla lynniga fasters inrökta hus inför dödsbovärderingen. Man känner då och då lukten av det gamla, blir nostalgisk, men inser snabbt att det aldrig kommer att komma tillbaka, och bra är förmodligen det.
Det svenska landskapet har förändrats. Gemene svensk är numera aktie och fondägare. Aktörer som nordnet och avanza tävlar om att få ut svensken på kapitalmarknaden. Gränsen mellan de som producerar och de som äger produktionsmedlen börjar mer och mer suddas ut. Gemene svensk tjänade år 2011 nästan 300 000 kronor om året. Vi äger våra egna boenden. Visst blir de rika rikare men gemene svensk har aldrig haft en så hög levnadsstandard som idag.
Kroppsarbete blir allt mer ovanligt. Sverige har tagit täten i omställningen till ett tjänstesamhälle. Stiftelsen för framtidsforskning förutspådde nyligen att sannolikheten för att 53 % av svenskarnas jobb är borta om tjugo år, ersatta av algoritmer. Produktionen är sedan länge outsourcad. Snart kommer även handläggare, jurister, ekonomer, läkare och ingenjörer få vänja sig vid att få konkurrens av övermänskliga konkurrenter.
I denna omställning har vänstern förlorat bränslet. Vi har det helt enkelt för bra. Att prata om att det är ett problem att rika blir rika känns inte särskilt lockande när man lever i världens största välfärdsstat och tjänar 300 000 kronor om året. Med den mest frikostiga sjukförsäkring och mamma och pappa-ledighet i hela världen. Med i snitt nästan en månad betald semester om året.
Åter till krisen som är temat för texten. Inför valet var tonläget högt. Vi fick vänja oss vid en vänster som tutar i vuvuzelor vid torgmöten. Som hellre debatterar vem som skall få tala och vem som inte skall få tala. Som hellre vill sätta epitet på motståndaren än att debattera i sakfrågan. SD vann integrationsdebatten på walk over. Partierna abdikerade, och då i synnerhet vänstern, som i övrigt hade en så hög svansföring.
Ut med rasisterna in med feministerna. Islamofobi. Ta avstånd. Nyfascist.
Många jag talar med reagerar på ett ideologiskt hyckleri. Förtryck av kvinnor är intressant i bolagsstyrelser, men inte i förorten.
Vänstern har i flera år hållit begreppet ”normkritik” högt. Inte minst Miljöpartiet. Men så fort man blandar in en högre makt i normsystemet tystnar kören. Jens Spendrup fick ett drev emot sig på grund av dåligt ordval i en intervju. Men när larm kommer om att män i skägg kränker kvinnor i Tensta på religiös grund, håller man käften.
Veronika Palm i Socialdemokraterna tog på sig Hijab för att propagera ”alla kvinnors rätt att välja”. Var fanns normkritiken? Har kvinnor som tar på sig hijab ett val? Var fanns talet om de ”osynliga normerna”, de idéer som tvingar kvinnor till underkastelse inför patriarkatet. Väljer du fritt om du lever i ett normsystem som tvingar dig? Lever du fritt om din familj kommer hata dig för evigt om du tar av dig den?
När Åsa Romson stod i Almedalen och talade om ”vita kränkta män” förlorade miljöpartiet valet. Det var då ett tidigare vettigt parti för många började framstå som ett gäng extremister från genusfakulteten. Kroniskt okänsliga för de frågor som gemene svensk verkligen oroar sig över. Många vänner jag har talat med anger att detta var punkten när det insåg att miljöpartiet bara var en ”show”.
Efter Charlie Hebdo har flera vänsterdebattörer fört fram samma unkna argument om och om igen. Jag är för yttrandefrihet… men jag tycker inte att man ska kränka. Sen när började vänstern tycka att religioner och religiösa skall ges gräddfil i samhället? Var är normkritiken? Var är den tidigare så furiöst glödande kritiken mot de religiösa institutionerna??
Jag kan rekommendera Slavoj Zizek text på DN-kultur.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ot-islamismen/
Flera händelser som jag ser som ett symptom på den moderna vänsterns sjukdom kan tas upp. Här är två.
Rosanna Dinamarca tog på sig en tröja med texten ”SD = Rasister” och var oförskämd mot talmannen. Aldrig tidigare har identitetspolitiken blivit så tydligt exemplifierad som då.
Veronika Palm polisanmäler Björn Söder för att han är raljant mot Islam på twitter. Klädsamt i tider när det fria ordet förefaller mer hotat än någonsin tidigare. Och dessutom kostsamt för skattebetalaren. Palm vet naturligtvis att anmälan aldrig kommer resultera i något. Men hon får säkert mycket likes och ryggdunkningar.
Exemplen kan göras otaliga och jag är säker på att många av er har fler att bjuda på.
Enligt min mening verkar vänstern ha kört fast. Man vill inte längre ta debatten i sakfrågan, utan hellre förbjuda den obekväme från att yttra sig.
Man predikar för de redan invigda. Och man hycklar ogenerat när man väljer sina strider.
Min frågeställning till er är:
Befinner sig den svenska vänstern i en ideologisk kris?
Hur skall vänstern göra sig själv relevant igen?
Socialdemokraterna gjorde även också de ett mycket dåligt val. Partiets tidigare totala dominans i svensk politik börjar mer och mer ses som en gammal relik. Som när man städare ur sin gamla lynniga fasters inrökta hus inför dödsbovärderingen. Man känner då och då lukten av det gamla, blir nostalgisk, men inser snabbt att det aldrig kommer att komma tillbaka, och bra är förmodligen det.
Det svenska landskapet har förändrats. Gemene svensk är numera aktie och fondägare. Aktörer som nordnet och avanza tävlar om att få ut svensken på kapitalmarknaden. Gränsen mellan de som producerar och de som äger produktionsmedlen börjar mer och mer suddas ut. Gemene svensk tjänade år 2011 nästan 300 000 kronor om året. Vi äger våra egna boenden. Visst blir de rika rikare men gemene svensk har aldrig haft en så hög levnadsstandard som idag.
Kroppsarbete blir allt mer ovanligt. Sverige har tagit täten i omställningen till ett tjänstesamhälle. Stiftelsen för framtidsforskning förutspådde nyligen att sannolikheten för att 53 % av svenskarnas jobb är borta om tjugo år, ersatta av algoritmer. Produktionen är sedan länge outsourcad. Snart kommer även handläggare, jurister, ekonomer, läkare och ingenjörer få vänja sig vid att få konkurrens av övermänskliga konkurrenter.
I denna omställning har vänstern förlorat bränslet. Vi har det helt enkelt för bra. Att prata om att det är ett problem att rika blir rika känns inte särskilt lockande när man lever i världens största välfärdsstat och tjänar 300 000 kronor om året. Med den mest frikostiga sjukförsäkring och mamma och pappa-ledighet i hela världen. Med i snitt nästan en månad betald semester om året.
Åter till krisen som är temat för texten. Inför valet var tonläget högt. Vi fick vänja oss vid en vänster som tutar i vuvuzelor vid torgmöten. Som hellre debatterar vem som skall få tala och vem som inte skall få tala. Som hellre vill sätta epitet på motståndaren än att debattera i sakfrågan. SD vann integrationsdebatten på walk over. Partierna abdikerade, och då i synnerhet vänstern, som i övrigt hade en så hög svansföring.
Ut med rasisterna in med feministerna. Islamofobi. Ta avstånd. Nyfascist.
Många jag talar med reagerar på ett ideologiskt hyckleri. Förtryck av kvinnor är intressant i bolagsstyrelser, men inte i förorten.
Vänstern har i flera år hållit begreppet ”normkritik” högt. Inte minst Miljöpartiet. Men så fort man blandar in en högre makt i normsystemet tystnar kören. Jens Spendrup fick ett drev emot sig på grund av dåligt ordval i en intervju. Men när larm kommer om att män i skägg kränker kvinnor i Tensta på religiös grund, håller man käften.
Veronika Palm i Socialdemokraterna tog på sig Hijab för att propagera ”alla kvinnors rätt att välja”. Var fanns normkritiken? Har kvinnor som tar på sig hijab ett val? Var fanns talet om de ”osynliga normerna”, de idéer som tvingar kvinnor till underkastelse inför patriarkatet. Väljer du fritt om du lever i ett normsystem som tvingar dig? Lever du fritt om din familj kommer hata dig för evigt om du tar av dig den?
När Åsa Romson stod i Almedalen och talade om ”vita kränkta män” förlorade miljöpartiet valet. Det var då ett tidigare vettigt parti för många började framstå som ett gäng extremister från genusfakulteten. Kroniskt okänsliga för de frågor som gemene svensk verkligen oroar sig över. Många vänner jag har talat med anger att detta var punkten när det insåg att miljöpartiet bara var en ”show”.
Efter Charlie Hebdo har flera vänsterdebattörer fört fram samma unkna argument om och om igen. Jag är för yttrandefrihet… men jag tycker inte att man ska kränka. Sen när började vänstern tycka att religioner och religiösa skall ges gräddfil i samhället? Var är normkritiken? Var är den tidigare så furiöst glödande kritiken mot de religiösa institutionerna??
Jag kan rekommendera Slavoj Zizek text på DN-kultur.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...ot-islamismen/
Flera händelser som jag ser som ett symptom på den moderna vänsterns sjukdom kan tas upp. Här är två.
Rosanna Dinamarca tog på sig en tröja med texten ”SD = Rasister” och var oförskämd mot talmannen. Aldrig tidigare har identitetspolitiken blivit så tydligt exemplifierad som då.
Veronika Palm polisanmäler Björn Söder för att han är raljant mot Islam på twitter. Klädsamt i tider när det fria ordet förefaller mer hotat än någonsin tidigare. Och dessutom kostsamt för skattebetalaren. Palm vet naturligtvis att anmälan aldrig kommer resultera i något. Men hon får säkert mycket likes och ryggdunkningar.
Exemplen kan göras otaliga och jag är säker på att många av er har fler att bjuda på.
Enligt min mening verkar vänstern ha kört fast. Man vill inte längre ta debatten i sakfrågan, utan hellre förbjuda den obekväme från att yttra sig.
Man predikar för de redan invigda. Och man hycklar ogenerat när man väljer sina strider.
Min frågeställning till er är:
Befinner sig den svenska vänstern i en ideologisk kris?
Hur skall vänstern göra sig själv relevant igen?