Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-25, 13:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Men vad finns för säkra lösningar att ringa skype-användare på då? (Är väl en bättre fråga att ställa sig?). Går det patcha binären + säker vpn + anonymitet, så att det går att använda skype på ett säkert sätt? (Eller strålar osäkerheten ifrån självaste protokollet/kommunikationen/"data som överförs" igenom så hårt att det ej går att få säkert?)
Tjänsteleverantören kommer alltid att kunna få loggar på att användare A kommunicerat med användare B, samt hur länge eller hur mycket data. Sedan kan det beroende på tjänst finnas bättre eller sämre möjligheter för dig att kryptera själva informationen som går mellan dig och motpart.
Citera
2017-04-04, 16:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tjänsteleverantören kommer alltid att kunna få loggar på att användare A kommunicerat med användare B, samt hur länge eller hur mycket data. Sedan kan det beroende på tjänst finnas bättre eller sämre möjligheter för dig att kryptera själva informationen som går mellan dig och motpart.
Jo precis samma banor jag tänker också. För mycket data finns att tillgå för de orelevanta parterna ändå, men det jag tänker är om det skulle vara värt med någon form av hack/plugin som kör (för det första ALLT genom TOR + har massa TOR-relays liggandes nära geografiskt (med eller utan ägarens samtycke... )) säkerheten, själva produkten (skype, ringa, chatta, kontaktlista osv...) vill jag ju inte sitta och knåpa på... Det är ju som att uppfinna hjulet igen när man skriver ny chatklient.
Citera
2017-04-04, 17:27
  #15
Medlem
Är väl som vanligt, någon 100% säkerhet går aldrig att uppnå, men man kan ju öka säkerheten på olikasätt.
Citera
2017-04-04, 18:31
  #16
Medlem
MuscleSharks avatar
Exakt hur säkert Skype är vet jag personligen inte, men jag vet folk som busringt FBI, Polis osv utan att åkt dit på det.
Finns en hel del busringningar på YouTube bla där användare använder sig av soundboards för att driva med allt från vanligt folk till myndigheter.
Varför dom inte åkt dit vet jag inte, för enligt dessa personer så har dom inte använt VPN för att dölja sin identitet.
Citera
2017-04-04, 19:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Exakt hur säkert Skype är vet jag personligen inte, men jag vet folk som busringt FBI, Polis osv utan att åkt dit på det.
Finns en hel del busringningar på YouTube bla där användare använder sig av soundboards för att driva med allt från vanligt folk till myndigheter.
Varför dom inte åkt dit vet jag inte, för enligt dessa personer så har dom inte använt VPN för att dölja sin identitet.
Polisen har inte särskilt intresse att jaga busringare om det inte är så att busringningen blir samhällsfarlig.
Citera
2017-04-04, 20:21
  #18
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Polisen har inte särskilt intresse att jaga busringare om det inte är så att busringningen blir samhällsfarlig.

Nä så är det ju. Även om vissa ändå går över gränsen och terroriserar sina sk "offer".
Vet bara om ett fall då polisen grep in och försökte spåra en busringare som ringt 911.
Dom fick aldrig fast honom, men han stängde sin YouTube kanal efteråt, och har inte hörts av sedan dess.
Citera
2017-04-04, 22:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nä så är det ju. Även om vissa ändå går över gränsen och terroriserar sina sk "offer".
Vet bara om ett fall då polisen grep in och försökte spåra en busringare som ringt 911.
Dom fick aldrig fast honom, men han stängde sin YouTube kanal efteråt, och har inte hörts av sedan dess.
Att få fast innebär ju att lyckas skrapa ihop nog med bevis för att det skall duga i en rättegång.

I vissa fall "vet" man vem det är men vet att det inte finns nog bevis. Men det kan vara lönsamt att ta kontakt med personen och låta dem veta att de inte varit obemärkta.

Att lägga upp egna dumheter på YouTube är inte ofarligt, eftersom loggar från tjänsten kan peka ut IP:n mm. Och har personen använt sitt Google+ för att logga in så kan man få tag på annan personligt spårbar information även om personen använt någon form av VPN.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback