Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-17, 11:46
  #1
Medlem
Cobas avatar
Jaha, nu tar Cameron och Obama chansen att göra ytterligare intrång i folks privatliv genom att bl.a. återigen avkräva internetleverantörer information o.s.v.
Man ska ju aldrig låta en katastrof gå till spillo sägs det.

Det pågår en rädslokampanj nu där muslimer och såklart framförallt jihaddister ges sken av att vara ett stort hot mot oss i väst. Statistiskt sett ligger jihaddistattacker långt ner i bodycount utan det är separatister och andra politiska kamper vi skulle behöva oroa oss för.
Ändå används det här som argument på att vi behöver göra mer och mer intrång i människors privatliv.
Man ska komma ihåg att det här eviga rädsloutbasunerande också förändrar vårat sätt att tänka och vara. Vi som människor är väldigt lättpåverkade i vår mentala karta.
Vi har gått från att ifrågasätta och sätta i sammanhang till att bara acceptera den information som tilldelas oss. Tar vi reda på vilka som delar ut informationen? Vilka intressen de representerar?

Det talas bara om olika sätt att badda såret men aldrig om varför det finns ett sår.
Alltså, bara om olika motåtgärder mot uppkomna direkta hot/attacker aldrig om varför dessa uppstår.
Egentligen borde det ju vara amerikanska myndigheter som som borde vara subjekt för dessa övervakningar med tanke på att det är deras agerande som är anledning till de flesta av de terrorhot de är rädda för. De har ju en lång historia av att kuppa bort legitima regeringar mot diktatorer och skapa ostabilitet där det gynnar deras intressen. Varför ska vi straffas för deras beteende?
Jag (och jag tror de flesta) skulle också bli lite anti om vår regering och riksdag störtades av främmande makt och ersattes av en diktator som utsatte majoriteten av folket för lidande.
Så varför är det inte vi som övervakar dessa typer av makthavare för att skydda vår säkerhet?

Jag tycker att Europa och USA går mer och mer emot ett ekofascistiskt samhälle där människor inte längre har rätt till ett privatliv utan alla ska övervakas och är brickor för en ekonomisk elit. (1984 någon?) Dessutom över vad någon annan har gjort eller kan tänkas göra. Alltså inget jag eller du är skyldig till. Vi döms m.a.o. oskyldiga.
Det här är intrång som brukade tilldelas kriminella. Var är min oskyldig tills motsats bevisats? Varför har jag dömts i förväg? Var är min frihet?


Jag skriver det här nu för att jag börjar bli rädd. Rädd att jag inte länge till kommer våga uttrycka mig kritiskt mot våra regeringar för att jag tror det kommer kunna användas emot mig. Så jag gör det nu medans jag ännu törs.

Tankar? Någon som håller med mig, någon som tycker tvärtom? Vart är vi på väg med allt det här?
Citera
2015-01-17, 11:52
  #2
Medlem
Detevigaavigas avatar
jag välkommnar den dagen polisin griper mig för internet-aktivitet. Det är ju ett önske-marddröms scenario
Citera
2015-01-17, 12:13
  #3
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Jaha, nu tar Cameron och Obama chansen att göra ytterligare intrång i folks privatliv genom att bl.a. återigen avkräva internetleverantörer information o.s.v.
Man ska ju aldrig låta en katastrof gå till spillo sägs det.

Det pågår en rädslokampanj nu där muslimer och såklart framförallt jihaddister ges sken av att vara ett stort hot mot oss i väst. Statistiskt sett ligger jihaddistattacker långt ner i bodycount utan det är separatister och andra politiska kamper vi skulle behöva oroa oss för.
Ändå används det här som argument på att vi behöver göra mer och mer intrång i människors privatliv.
Man ska komma ihåg att det här eviga rädsloutbasunerande också förändrar vårat sätt att tänka och vara. Vi som människor är väldigt lättpåverkade i vår mentala karta.
Vi har gått från att ifrågasätta och sätta i sammanhang till att bara acceptera den information som tilldelas oss. Tar vi reda på vilka som delar ut informationen? Vilka intressen de representerar?

Det talas bara om olika sätt att badda såret men aldrig om varför det finns ett sår.
Alltså, bara om olika motåtgärder mot uppkomna direkta hot/attacker aldrig om varför dessa uppstår.
Egentligen borde det ju vara amerikanska myndigheter som som borde vara subjekt för dessa övervakningar med tanke på att det är deras agerande som är anledning till de flesta av de terrorhot de är rädda för. De har ju en lång historia av att kuppa bort legitima regeringar mot diktatorer och skapa ostabilitet där det gynnar deras intressen. Varför ska vi straffas för deras beteende?
Jag (och jag tror de flesta) skulle också bli lite anti om vår regering och riksdag störtades av främmande makt och ersattes av en diktator som utsatte majoriteten av folket för lidande.
Så varför är det inte vi som övervakar dessa typer av makthavare för att skydda vår säkerhet?

Jag tycker att Europa och USA går mer och mer emot ett ekofascistiskt samhälle där människor inte längre har rätt till ett privatliv utan alla ska övervakas och är brickor för en ekonomisk elit. (1984 någon?) Dessutom över vad någon annan har gjort eller kan tänkas göra. Alltså inget jag eller du är skyldig till. Vi döms m.a.o. oskyldiga.
Det här är intrång som brukade tilldelas kriminella. Var är min oskyldig tills motsats bevisats? Varför har jag dömts i förväg? Var är min frihet?

Jag kan väl hålla med dig i en del, men det är väl kanske värt att påpeka att när det gäller övervakning och kontroll av en befolknings åsikter gällandes styrande makt så har det mer eller mindre förekommit i alla tider där en majoritet av befolkningen har straffats på ett eller annat sätt för att kritisera styrande makt...detta är absolut inget nytt. Och vad som händer när det går överstyr är oftast utfall som revolution till exempel, pressas befolkningen till en viss gräns, så reser sig befolkningen sig emot makthavarna.

Citat:
Jag skriver det här nu för att jag börjar bli rädd. Rädd att jag inte länge till kommer våga uttrycka mig kritiskt mot våra regeringar för att jag tror det kommer kunna användas emot mig. Så jag gör det nu medans jag ännu törs.

Tankar? Någon som håller med mig, någon som tycker tvärtom? Vart är vi på väg med allt det här?
Ja vad ska man säga egentligen, kanske låter hårt, men var inte en sådan fegis, uttryck dig och dina åsikter och sluta vara styrd av rädsla...är du styrd av din rädsla och håller tyst så har styrande makthavare kontrollen över din frihet.
Citera
2015-01-17, 15:55
  #4
Medlem
Jag kan förstå att du upplever den rädslan, men låt dig inte skrämmas. Tänk också att det finns många människor världen över som också reagerar och förmodligen känner som du.
Anledningen till att stormakter och stater beter sig på detta sätt är förmodligen för att internet gett mänskligheten en ny plattform av informationsfrihet och därmed hotar många staters auktoritet. Kika på vart i världen stater väljer att censurera som mest..
På internet kan nyheter och officiella "sanningar", kritiseras och avslöja censur och desinformation, där det tidigare inte var möjligt eftersom informationen i ett samhälle var betydligt mer monopoliserat.
Det stämmer att rådde det logik så hade det varit våra politiker som blivit massövervakade, istället för tvärtom med tanke på hur upplagt det är för korruption ju mer makt en position innebär. Dessutom är det stater genom historien som varit de största organiserade hoten mot mänskligt liv!

Bra ledare skrämmer inte slag på sina egna, utan tvärtom! Men ja, rädsla fördummar människor och det är förmodligen motivet, med tanke på den mängd data och resurser världsledare faktiskt besitter. http://healthland.time.com/2013/04/1...cks-the-brain/
Citera
2015-01-17, 18:35
  #5
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
jag välkommnar den dagen polisin griper mig för internet-aktivitet. Det är ju ett önske-marddröms scenario
Vill du utveckla lite? Hur menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja vad ska man säga egentligen, kanske låter hårt, men var inte en sådan fegis, uttryck dig och dina åsikter och sluta vara styrd av rädsla...är du styrd av din rädsla och håller tyst så har styrande makthavare kontrollen över din frihet.
Självklart vill man ju det men vad tänker du om att dessa känslor existerar? Är det en värld vi bör eftersträva där rädsla mer och mer används som ett styrmedel? Baddar vi kanske bara såret här också? Alltså att vi accepterar föreställning att det är skrivet i sten att sådana är våra makthavare och vi har att förhålla oss till det eller kan man kanske ändra på ordningen?
Det är ju med små steg vi (dom) flyttar gränsen. Vad innebär det för morgondagen? Revolution säger du? Ja kanske. Kanske inte.
Kan det fortsätta till en punkt där vi blir livegna?

Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Jag kan förstå att du upplever den rädslan, men låt dig inte skrämmas. Tänk också att det finns många människor världen över som också reagerar och förmodligen känner som du.
Tack för dom uppmuntrande orden men samtidigt är det just det som oroar mig. Att fler och fler människor känner som jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Geakmo
Bra ledare skrämmer inte slag på sina egna, utan tvärtom! Men ja, rädsla fördummar människor och det är förmodligen motivet, med tanke på den mängd data och resurser världsledare faktiskt besitter.
Håller fullständigt med om det där med ledarna. Men hur kan det komma sig att vi har den situation vi har nu där det faktiskt är så att rädsla är ett styrmedel? Vad kan vi göra för att ändra inriktning?

Alla är välkomna att svara på frågorna eller bara ge sin åsikt.
Citera
2015-01-22, 18:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba


Tack för dom uppmuntrande orden men samtidigt är det just det som oroar mig. Att fler och fler människor känner som jag.

Håller fullständigt med om det där med ledarna. Men hur kan det komma sig att vi har den situation vi har nu där det faktiskt är så att rädsla är ett styrmedel? Vad kan vi göra för att ändra inriktning?

Alla är välkomna att svara på frågorna eller bara ge sin åsikt.

Tänkte att du inte är ensam om att känna så var någon slags tröst men kanske inte då
Rädsla har förmodligen alltid varit ett styrmedel av de som bestämmer och styr över människors liv, världen över. En välmående befolkning som är modiga och ställer krav och granskar de som står över dem, är ju betydligt svårare att styra - och för makthavare att få igenom sina egna visioner över hur de själva vill att ett land ska se ut.
Det finns en hel del forskning och litteratur som handlar om psykologin hos "folkmassor" osv om du är intresserad av att läsa.
__________________
Senast redigerad av Geakmo 2015-01-22 kl. 18:42.
Citera
2016-01-24, 07:39
  #7
Medlem
Intressant reaktion av Polska folket på de senaste förslagen på ökad övervakning från deras regering men så har de sovjet i färskt minne vilket väckte åtminstone en del där.

Här i sverige nöjer sig svenne skutta med de andra fåren på ängen glatt bräkande när vi nu infört totalövervakningssamhället?

Komiskt blir det när man läser om demonisering av kommunister där just övervakning av medborgarna är något som framställs som något fruktansvärt samtidigt som vår egen betydligt mer omfattande övervakning av medborgare i väst är det bästa som hänt oss

Ni vet väl kontrollsamhällena i forna öst var för nationens och befolkning säkerhet och deras skydd mot utomstående låter det bekant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback