Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-18, 00:13
  #13
Medlem
Jag skulle nog rekommendera att du börjar jobba i någon online-baserat typ Overleaf eller ShareLaTeX. Jag använder mig av Overleaf, väldigt smidigt om ni är flera som skall redigera i rapporten, blir lite som google docs eller liknande. Overleaf har även nyligen gjort features som rättstavning, auto-complete,document history och visa andra features gratis också vilket är nice. Det är bara att ladda upp zip-filen och köra. Nackdelen med dessa online program är att det finns begränsningar i antalet filer du kan ha för varje projekt tror det är 60st hos Overleaf i deras gratis-läge. Jag föredrar dock det hela med att man kan vara flera och redigera samtidigt, man behöver inte rendera om dokumenten hela tiden om man inte vill. Annan nackdel är väl att man behöver internet-uppkoppling hela tiden:P. Annan fördel är att du kan köra på vilket operativsystem så länge du har internet-uppkoppling. Du kan även spara ned filerna som zip och köra med ett offline-program.

Annars är det väl TeXMaker eller TeXStudio som är bäst om du skall ladda ner mjukvaran till din dator.
Men vill du göra det enkelt för dig registrera dig på någon online-tjänst och bara ladda up zip filen och kör ifrån den. Hade inga problem med att öppna den i Overleaf.

Vet inte vilket universitet du studerar vid men de flesta brukar ha någon form av nybörjarguide pdf. Lättaste sättet är oftast att bara ta en mall och skriva utifrån den, har du några frågor om hur man gör olika saker använd google eller spana in tex.stackexchange.com.
Citera
2015-02-07, 21:33
  #14
Medlem
Interjektions avatar
Hej!

Jag försöker installera MixTex men oavsett var jag vill köra installationen får jag felmeddelandet: "The specified installation directory is not empty" och därefter går inte installationen att slutföra. Är det någon som vet hur jag "blåser bort" gamla installationsfiler och sånt som kanske ligger och förstör?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback