Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-21, 03:14
  #109
Medlem
Fick jobb på Volvo cars Torslanda, Är flexpolare fick nattskiftet hur är det och jobba är det mycket och göra?, Fick jobb direkt via volvo och inte via bemanning
Citera
2017-02-08, 21:15
  #110
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thewispeer
Fick jobb på Volvo cars Torslanda, Är flexpolare fick nattskiftet hur är det och jobba är det mycket och göra?, Fick jobb direkt via volvo och inte via bemanning
Hur söker man direkt genom volvo?
Citera
2017-02-08, 21:18
  #111
Avstängd
De ska tydligen rekrytera 700 stycken till. Vad är skillnaden mellan volvo vars och volvo personvagnar?

Jag vill jobba med den där man står på bandet och får montera in... Hur söker jag in lättas? Jag har godkända betyg i matte a engelska 5 och svenska 5. Inga problem med droger heller.

Ska jag söka genom lernia eller genom dem? Hur går jag till väga! Vill verkligen jobba där!! Uppskattar all hjälp!
Citera
2017-02-08, 22:11
  #112
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePerfectionist
De ska tydligen rekrytera 700 stycken till. Vad är skillnaden mellan volvo vars och volvo personvagnar?

Jag vill jobba med den där man står på bandet och får montera in... Hur söker jag in lättas? Jag har godkända betyg i matte a engelska 5 och svenska 5. Inga problem med droger heller.

Ska jag söka genom lernia eller genom dem? Hur går jag till väga! Vill verkligen jobba där!! Uppskattar all hjälp!

Volvo PV var det gamla namnet, numera heter det Volvo Cars. Alltså samma sak.

Du går in på Lernias hemsida och söker på Volvo. Borde dyka upp annonser för dig.
Citera
2017-03-19, 10:18
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePerfectionist
De ska tydligen rekrytera 700 stycken till. Vad är skillnaden mellan volvo vars och volvo personvagnar?

Jag vill jobba med den där man står på bandet och får montera in... Hur söker jag in lättas? Jag har godkända betyg i matte a engelska 5 och svenska 5. Inga problem med droger heller.

Ska jag söka genom lernia eller genom dem? Hur går jag till väga! Vill verkligen jobba där!! Uppskattar all hjälp!

Lernia har jag erfarenhet av att vara JÄTTEsvåra att komma in genom. Har säkert sökt MINST 10 ggr i olika perioder och även kontaktat dem direkt för att höra mig för "hur det går med ansökningarna". Det känns som man är i ett limbo när man söker genom Lernia. Har också hört från många som jobbat eller jobbar för dem att de inte är någon bra arbetsgivare.

KONTAKTER är enda biljetten in för volvo-anställning! Bemanningsföretagen lurar och fuskar med vilka som får gå vidare till volvo-anställning - de hjälper kompisar och kompisar till kompisar, bekanta och familjer. Volvo kan du se i majoritet ett enda nätverk av interna kontakter så som släkt, vänner, bekanta etc.

Prova Randstad (de kör med smutsiga trick de med men det verkar väldigt lätt att komma in genom dem). Sikta sedan in på Volvo-anställning. Ha så lite så möjligt att "tjafsa" om med bemanning, minsta lilla fråga är ifrågasättning och missnöje enligt dem. De följer ej heller avtal som arbetstagaren skrivit på. T ex om du skriver kontrakt på heltid så slarvar de med att ringa in dig och du går back i pengar. De ringer även före och efter tillgänglighettiden/stopptiden 06:00-15:30. Du kommer alltså INTE att ha något liv utan HELA ditt liv kommer att andas "randstad". Vill bara varna.

INGET bemanningsföretag är idealiskt att gå igenom - MÅNGA bra arbetare (oftast har dessa INGA kontakter) förlorar sina uppdrag och blir aldrig återanställde TROTS lovord från Volvo som kund.

T ex Proffice hade rekryteringsuppdrag för volvos underleverantör Plastal och Plastal erfor att Proffice "var duktiga på" att kicka personal som de rekrytera åt Plastal. Plastal tröttnade på dem och deras konstanta kickande av folk så Plastal gjorde sig av med dem och tog in annan bemanningsföretag som inte hota sina egna anställda. Så illa kan det gå om det blir för mycket för kunden. T ex Volvos VD sa I ÅR: "det börjar bli besvärligt att få in personal". Man kan ju undra VEM som är käppen i hjulet?!!

Jag tror inte på bemanningsföretag. De har tagit alldeles för mycket mark och makt (makt och välja släkt, vänner, och vänners vänner, bekanta). Kontakta fackets bemanningsrepresentatnt på IF Metall, Carina Cajander. Hon sa att man inte alls behöver gå igenom bemanning utan Volvo kan direktanställa utan beblandning av bemanninsföretag som är svindyra

Jag är INTE stolt över att jobba för någon bemanning men jag är mycket stolt över att få jobba FÖR Volvo och märket Volvo.
__________________
Senast redigerad av Visnja 2017-03-19 kl. 10:20.
Citera
2017-04-21, 01:06
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visnja
Lernia har jag erfarenhet av att vara JÄTTEsvåra att komma in genom. Har säkert sökt MINST 10 ggr i olika perioder och även kontaktat dem direkt för att höra mig för "hur det går med ansökningarna". Det känns som man är i ett limbo när man söker genom Lernia. Har också hört från många som jobbat eller jobbar för dem att de inte är någon bra arbetsgivare.

KONTAKTER är enda biljetten in för volvo-anställning! Bemanningsföretagen lurar och fuskar med vilka som får gå vidare till volvo-anställning - de hjälper kompisar och kompisar till kompisar, bekanta och familjer. Volvo kan du se i majoritet ett enda nätverk av interna kontakter så som släkt, vänner, bekanta etc.

Prova Randstad (de kör med smutsiga trick de med men det verkar väldigt lätt att komma in genom dem). Sikta sedan in på Volvo-anställning. Ha så lite så möjligt att "tjafsa" om med bemanning, minsta lilla fråga är ifrågasättning och missnöje enligt dem. De följer ej heller avtal som arbetstagaren skrivit på. T ex om du skriver kontrakt på heltid så slarvar de med att ringa in dig och du går back i pengar. De ringer även före och efter tillgänglighettiden/stopptiden 06:00-15:30. Du kommer alltså INTE att ha något liv utan HELA ditt liv kommer att andas "randstad". Vill bara varna.

INGET bemanningsföretag är idealiskt att gå igenom - MÅNGA bra arbetare (oftast har dessa INGA kontakter) förlorar sina uppdrag och blir aldrig återanställde TROTS lovord från Volvo som kund.

T ex Proffice hade rekryteringsuppdrag för volvos underleverantör Plastal och Plastal erfor att Proffice "var duktiga på" att kicka personal som de rekrytera åt Plastal. Plastal tröttnade på dem och deras konstanta kickande av folk så Plastal gjorde sig av med dem och tog in annan bemanningsföretag som inte hota sina egna anställda. Så illa kan det gå om det blir för mycket för kunden. T ex Volvos VD sa I ÅR: "det börjar bli besvärligt att få in personal". Man kan ju undra VEM som är käppen i hjulet?!!

Jag tror inte på bemanningsföretag. De har tagit alldeles för mycket mark och makt (makt och välja släkt, vänner, och vänners vänner, bekanta). Kontakta fackets bemanningsrepresentatnt på IF Metall, Carina Cajander. Hon sa att man inte alls behöver gå igenom bemanning utan Volvo kan direktanställa utan beblandning av bemanninsföretag som är svindyra

Jag är INTE stolt över att jobba för någon bemanning men jag är mycket stolt över att få jobba FÖR Volvo och märket Volvo.

Intressant. Har alltid haft fördomar mot bemanningsföretagen, tråkigt att de har så mycket makt.
Citera
2017-06-06, 19:14
  #115
Medlem
GambitSWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visnja
Lernia har jag erfarenhet av att vara JÄTTEsvåra att komma in genom. Har säkert sökt MINST 10 ggr i olika perioder och även kontaktat dem direkt för att höra mig för "hur det går med ansökningarna". Det känns som man är i ett limbo när man söker genom Lernia. Har också hört från många som jobbat eller jobbar för dem att de inte är någon bra arbetsgivare.

KONTAKTER är enda biljetten in för volvo-anställning! Bemanningsföretagen lurar och fuskar med vilka som får gå vidare till volvo-anställning - de hjälper kompisar och kompisar till kompisar, bekanta och familjer. Volvo kan du se i majoritet ett enda nätverk av interna kontakter så som släkt, vänner, bekanta etc.

Prova Randstad (de kör med smutsiga trick de med men det verkar väldigt lätt att komma in genom dem). Sikta sedan in på Volvo-anställning. Ha så lite så möjligt att "tjafsa" om med bemanning, minsta lilla fråga är ifrågasättning och missnöje enligt dem. De följer ej heller avtal som arbetstagaren skrivit på. T ex om du skriver kontrakt på heltid så slarvar de med att ringa in dig och du går back i pengar. De ringer även före och efter tillgänglighettiden/stopptiden 06:00-15:30. Du kommer alltså INTE att ha något liv utan HELA ditt liv kommer att andas "randstad". Vill bara varna.

INGET bemanningsföretag är idealiskt att gå igenom - MÅNGA bra arbetare (oftast har dessa INGA kontakter) förlorar sina uppdrag och blir aldrig återanställde TROTS lovord från Volvo som kund.

T ex Proffice hade rekryteringsuppdrag för volvos underleverantör Plastal och Plastal erfor att Proffice "var duktiga på" att kicka personal som de rekrytera åt Plastal. Plastal tröttnade på dem och deras konstanta kickande av folk så Plastal gjorde sig av med dem och tog in annan bemanningsföretag som inte hota sina egna anställda. Så illa kan det gå om det blir för mycket för kunden. T ex Volvos VD sa I ÅR: "det börjar bli besvärligt att få in personal". Man kan ju undra VEM som är käppen i hjulet?!!

Jag tror inte på bemanningsföretag. De har tagit alldeles för mycket mark och makt (makt och välja släkt, vänner, och vänners vänner, bekanta). Kontakta fackets bemanningsrepresentatnt på IF Metall, Carina Cajander. Hon sa att man inte alls behöver gå igenom bemanning utan Volvo kan direktanställa utan beblandning av bemanninsföretag som är svindyra

Jag är INTE stolt över att jobba för någon bemanning men jag är mycket stolt över att få jobba FÖR Volvo och märket Volvo.

Kontakter är väl händiga till ALLA jobb man söker, men till Volvo PV är det inte den enda vägen. När jag hörde om att Volvo skulle söka nya montörer inför XC90 lanseringen, så kontaktade jag dem. De nämnde då att man skulle kontakta Lernia, för de är de som fick ansvaret för rekryteringen. Kontaktade dem då och de sade att man skulle söka via deras sida, men att de tjänsterna inte var uppe än (var ute i god tid då). När de väl kom upp sökte jag i stort sett alla Volvo tjänster som de hade, fast fick vänta bra många månader på napp, då datumet för sökandet (sista ansökningsdagen) hela tiden flyttades fram.

Tog ca 5 och en halv månad innan jag fick samtalet för att komma in på intervju. Sedan ytterligare en vecka efter det som jag blev "godkänd", fick göra drogtestet och hämta ut kläder, och vänta ytterligare ännu en vecka på första dagen.

Så det går, men det är lättare för vissa. Jag vet tex att de försöker kvotera in tjejer. En tjej som nu flyttat avdelning, fick jobb, från första dagen som Volvo-anställd, och hon kontaktade Lernia nästan exakt 5 månader efter mig, men fick anställning som Volvo från dag ett, trots att hon gick via Lernia. Började jobba nästan en månad före mig.

Tror dock inte att det är så som jag läste på sidan 9 att de aktivt söker olika nationaliteter eller åldersgrupper, utan det blir så av sig självt. Jag tror även att de hellre tar en 20 åring än en 40 eller ännu äldre pga bördan och nu även takthöjningarna.

Enligt de gamla rävarna så är det betydligt jobbigare nu än "förr", visst de är äldre men ändå. Mycket som spelar in där dock, arbetstider, mycket övertid, speciellt för de på slutet av flödet "finish". Slutet har betydligt mer övertid än de "normala" byggbanorna. Står nästan aldrig still på ML/UM när resten av fabriken gör det, trots att det redan körs maxtakt där (67 bilar/tim). Skulle egentligen först börja efter semestern, men Volvo är bra på att fuska*.
Citera
2017-06-18, 02:49
  #116
Medlem
Har ni någon erfarenhet av hur flexpoolsjobb fungerar?
Hur mycket kan man få ut i lön om man verkligen ligger i?

Jag är riktigt taggad på att jobba ihjäl mig över sommaren för att visa vad jag går för för chefen men är orolig över att han ska erbjuda mig en skämtlön så att jag tappar stinget totalt. Ska börja om 2 veckor.

Sätter de lönerna individuellt eller är det samma för alla flexpoolare?

Samt skiljer sig lönerna mellan flexpool för bandet och flexpool för t.ex. underhåll, eller är båda dessa samma pool?
__________________
Senast redigerad av aiming-HIGH 2017-06-18 kl. 02:53.
Citera
2017-09-17, 23:42
  #117
Medlem
Mvks avatar
Har nu jobbat i nästan 2 år på Volvo pv.
Började som Randstad och är nu vikarierande chef.

Angående bemanning kan jag säga så här:
Det är mycket snack och liten verkstad från folk om hur gärna dom vill jobba på Volvo, att dom gör vad som helst för fast anställning jada jada.

Väl på plats är det ett jävla gnäll om att jobbet är tungt, dom kan inte stå på den och den balansen pga ditten och datten, dom är "sjuka" stup i kvarten, begär ledigt och är allmänt jävligt nonchalanta.

Inte alla givetvis men en stor andel.

Kontakter hjälper en del om man vill in på Volvo och även klättra men kontakter är inte allt.

Jag själv kände inte en jävel när jag började.
Är man beredd att gå en extra mil dvs, göra det som förväntas av en + lite till klättra man skapligt fort.
Detta är mer tydligt på Volvo än på något annat ställe jag jobbat på tidigare.

Ta övertid utan att oja sig, hålla tider, inte gnälla om allt, göra som man blir tillsagd och härda ut även om man hamnar på skitställen rent fysiskt så avancerar man.
Rätt enkelt egentligen på pappret men det är förvånansvärt få som klarar den bedriften.
Konkurrensen är rätt tunn och man sticker ut när man sköter jobbet till 110%.
Citera
2017-09-18, 20:47
  #118
Medlem
Deagle66s avatar
Var anställd via Lernia på Volvobussar i Borås.
Den stationen jag var på låg på plus och vi monterade saker som skulle användas dagen efter.
Vi fick alltså vänta att dom skulle hämta material som vi monterat samt vänta på material som vi skulle montera.

En Frezag fick jag ett samtal från nån annan lirare på Lernia att Volvo avslutat mitt uppdrag.
Frågade varför.
"Du har inte kommit upp i produktionshastigheten".
Hade varit där i 3 veckor.
De jag jobbade med sa bara bra saker och att jag lärde mig fortare än de flesta som kommit från Lernia.
Så blev placerad på ett annat företag.
Jobbet va ok men där sa dom åt mig att lugna ner mig o inte jobba så hårt.

Har nu slutat på Lernia och kan endast säga att jag ångrar att jag ens började för det företaget.
Citera
2017-12-07, 23:53
  #119
Medlem
Någon som har koll på aktuell timlön för studenter som jobbar deltid som truckförare/montörer? T.ex. via randstad.
Citera
2017-12-13, 19:33
  #120
Medlem
Ska börja jobba här om två veckor bara kväll, hur jobbigt är det? Ja ska jobba som truck förare.

Är nervös som faen eftesom jag sa upp mig från annnat jobb i annan stad bara för detta och har hört att folk jobbar ihjäl sig här.

Jag börjar dagarna 15.30 till 23.30(00.12) (volym tid (?) )

Sen pendlar ja buss en timme hemxD så e hemma halv två varje dagxDd
__________________
Senast redigerad av Idioten1 2017-12-13 kl. 19:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback