Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-16, 19:11
  #1
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Hej
Jag undrar hur det är att arbeta på Volvo Cars, både som anställd och som bemanningsanställd via Lernia. Dom rekryterar ju inför uppstarten av ett tredje skift.

Är det tungt arbete?
Hur blir man behandlad som Lerniaanställd? Både av Volvoanställda och Lernia.
Vad ligger GFL på?
__________________
Senast redigerad av VonKnorrhane 2015-01-16 kl. 19:14.
Citera
2015-01-16, 19:57
  #2
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Hej
Jag undrar hur det är att arbeta på Volvo Cars, både som anställd och som bemanningsanställd via Lernia. Dom rekryterar ju inför uppstarten av ett tredje skift.

Är det tungt arbete?
Hur blir man behandlad som Lerniaanställd? Både av Volvoanställda och Lernia.
Vad ligger GFL på?

Volvo har nästan alltid bemanning inne några gånger om året pga. alla toppar och dalar i marknaden. Tror inte det är någon större skillnad som Lerniaanställd mer än att du glider in på en finare lön än att börja från Volvos egna lönetrappa.

Vet att GFL för 2-skift i en annan Volvo Cars fabrik i Sverige låg på 27500:- för montering. Tillkommer gör ju även ersättning för skift osv.
Citera
2015-01-17, 11:05
  #3
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Men i Torslanda är/var det många Lerniaanställda som jobbat i flera år på samma uppdrag som jag förstår det.
Citera
2015-01-23, 20:16
  #4
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Bump?

Ingen som jobbat i Torslanda?
Citera
2015-01-24, 08:31
  #5
Medlem
Jo, jag jobbar på volvo, torslanda, via Lernia.
Volvo som arbetsplats är helt ok.
Dock är ju Lernia ett riktigt skit bemanningsföretag.
Innan jag skrev kontrakt så var allt guld och gröna skogar, men så fort det var påskrivet så var det andra bullar.

Om man har några som helst klagomål så är det "finn dig i det eller bli uppsagd".
Facket kan inte hjälpa dig heller, utan håller bara med om att du kan bli uppsagd med 2veckors uppsägningstid. Att Lernia inte behöver något riktigt skäl..

Dessutom så följer inte Lernia volvos krav, angående betyg och krav på den anställde, utan anställer folk utan godkända betyg, truckkort osv. De bortser även från drogproblematik och belastningsregister.
Volvo kommer få in så mycket skit tack vare Lernia.

Jag väntar tills jag blir fastanställd hos volvo innan jag tar hjälp av facket för att få den hjälp jag behöver och är berättigad till.

Kan även tillägga att det är jävligt smutsigt och äckligt på många ställen i fabriken.
(Fick nämligen höra innan jag började att det var så rent och fint inne på volvo, stämmer inte alls)!
Citera
2015-01-24, 08:36
  #6
Medlem
Och ja..det är tungt arbete med dålig ergonomi. Alltså, man jobbar i konstiga ställningar (inte alla såklart).
Men vet många volvo anställda som har dragit på sig skador, framförallt axel och armskador och tvingats byta jobb/tjänst.

Det är som ett lotteri. Du kan ha tur och hamna på en jättebra station, och otur att hamna på en riktig skitstation.

Hur man blir behandlad inne på fabriken om man bortser från de som står högre upp i rang har jag inget att anmärka på i dagsläget.
Citera
2015-01-30, 18:00
  #7
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardBohman
Jo, jag jobbar på volvo, torslanda, via Lernia.
Volvo som arbetsplats är helt ok.
Dock är ju Lernia ett riktigt skit bemanningsföretag.
Innan jag skrev kontrakt så var allt guld och gröna skogar, men så fort det var påskrivet så var det andra bullar.

Om man har några som helst klagomål så är det "finn dig i det eller bli uppsagd".
Facket kan inte hjälpa dig heller, utan håller bara med om att du kan bli uppsagd med 2veckors uppsägningstid. Att Lernia inte behöver något riktigt skäl..

Dessutom så följer inte Lernia volvos krav, angående betyg och krav på den anställde, utan anställer folk utan godkända betyg, truckkort osv. De bortser även från drogproblematik och belastningsregister.
Volvo kommer få in så mycket skit tack vare Lernia.

Jag väntar tills jag blir fastanställd hos volvo innan jag tar hjälp av facket för att få den hjälp jag behöver och är berättigad till.

Kan även tillägga att det är jävligt smutsigt och äckligt på många ställen i fabriken.
(Fick nämligen höra innan jag började att det var så rent och fint inne på volvo, stämmer inte alls)!

Lernia verkar inte vara det bästa bemanningsföretaget då. Men tror du att du kommer bli anställd på Volvo?
Citera
2015-02-23, 15:57
  #8
Medlem
Atteros avatar
Den här tråden lånar jag, hoppas det är ok!

Är det någon som vet om Lernia har börjat anställa för tjänst på Volvo PV i Torslanda i år än? Tusentals sökande och hundratals intervjuade och en "väldigt omfattande rekryteringsprocess" som dom själva säger. Riktar frågan kanske främst till redan anställda på Volvo om ni har märkt av någon ström av nyinkomna?
Citera
2015-02-23, 22:14
  #9
Medlem
GbgMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attero
Den här tråden lånar jag, hoppas det är ok!

Är det någon som vet om Lernia har börjat anställa för tjänst på Volvo PV i Torslanda i år än? Tusentals sökande och hundratals intervjuade och en "väldigt omfattande rekryteringsprocess" som dom själva säger. Riktar frågan kanske främst till redan anställda på Volvo om ni har märkt av någon ström av nyinkomna?


Jag fick intervju imorgon. Men det är den nya XC90.n som ska börja vecka 14-15 (tror jag) som dom behöver den strömmen för. Dock fick jag för truckkörningtjänst. Håller tummarna.
Citera
2015-02-24, 11:27
  #10
Medlem
Atteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GbgMr
Jag fick intervju imorgon. Men det är den nya XC90.n som ska börja vecka 14-15 (tror jag) som dom behöver den strömmen för. Dock fick jag för truckkörningtjänst. Håller tummarna.

En nära vän var där för drygt 3½ vecka sedan på intervju, tog 3 veckor innan referenserna blev uppringda dock. Håller också tummarna såklart men därav frågan om någon har känt av något på fabriken än
Citera
2015-02-24, 11:47
  #11
Medlem
Har en kompis som jobbar där nattskift montör så här är arbetstiderna .

Söndag börjar du 20.00-06.00
Måndag 00.00-06.00
Tisdag 00.00-06.00
Onsdag 00.00-06.00
Torsdag 00.00-06.00
Fredag Ledigt och lördag ledigt

5 nätter bra betald ca 25.000kr efter skatt men jobbiga tider du kan kräkas + du får stå i linan bygga 50 bilar / timme .

Många ger up efter ett par månader
Citera
2015-02-24, 12:55
  #12
Medlem
TheatreOfDreamss avatar
Säker på att han är montör?
Nattskiftet i slutmonteringen drar inte igång förrän vecka 18-20.

Citat:
Ursprungligen postat av Silbersky00
Har en kompis som jobbar där nattskift montör så här är arbetstiderna .

Söndag börjar du 20.00-06.00
Måndag 00.00-06.00
Tisdag 00.00-06.00
Onsdag 00.00-06.00
Torsdag 00.00-06.00
Fredag Ledigt och lördag ledigt

5 nätter bra betald ca 25.000kr efter skatt men jobbiga tider du kan kräkas + du får stå i linan bygga 50 bilar / timme .

Många ger up efter ett par månader
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback