2015-01-17, 16:18
Medlem
senapslamms avatar
Vivalla är väl där Svensson Svensson bor i TV serien? Det var ju det svenskaste som fanns
Örebro har ju skämt ut sig nu. Lär inte va nån som flyttar dit, vare sej företag eller privatperson.
Citera
2015-01-17, 16:35
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Det här är så absurdt att det är svårt att formulera en vettig trådstart. I Vivalla är alla livrädda för islamisterna som terroriserar orten. Man hotar muslimer som är kritiska mot terrorgruppen, kristna är livrädda och vågar inte pynta i sina fönster. Kommunen lovar jobb och psykologiskt stöd till återvändare något som både förbryllar och förfasar irakiska och syriska flyktingar.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/djupa-konflikter-och-dodshot-nu-lamnar-folk-vivalla
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/kommun-hjalper-is-krigare

Det är så sjukt att man saknar ord!

Kommentera på Tvärsnytts facebooksida:

https://www.facebook.com/pages/Tv%C3%A4rsnytt/121694704533831

Är det så här kommunerna ska hantera IS framfart i Sverige?

Vad fan har känt med Sverige? Fy fan vad fegt. Ta in terrorister och ge dem vård? För i helvete!

Jag har bott i Sverige sen 2 års ålder och älskar landet. Men vad har hänt med landets ryggrad? Hela tiden denna rädsla för att trampa någon på tårna.

Hälsningar, en kurd.
Citera
2015-01-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Vad fan har känt med Sverige? Fy fan vad fegt. Ta in terrorister och ge dem vård? För i helvete!

Jag har bott i Sverige sen 2 års ålder och älskar landet. Men vad har hänt med landets ryggrad? Hela tiden denna rädsla för att trampa någon på tårna.

Hälsningar, en kurd.

Det är endast sanningssägare som du, med din bakgrund, som kan få något gehör för kritiska åsikter om vansinnet som pågår. Vi övriga avfärdas snabbt som rasister, sen är debatten över.
Kör hårt.
Citera
2015-01-17, 17:07
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imradsaber
Överdrifter !!!
Inte direkt, Örebro är ett av Sveriges starkaste fästen för muslimer. De hade ju även en lokal islamistkändis i Mehdi Gehzali.
Citera
2015-01-17, 17:09
Medlem
hängballens avatar
Detta är ju faktiskt ett aktivt stöd åt terrorister. Vi ger dem en fristad med belöning för deras gärningar. Vad säger USA om detta?

Lägenhet och jobb om du varit terrorist, bo hemma hos föräldrarna och var arbetslös om du skött dig väl.

Uppmaningen är solklar, döda lite folk så får du det bra.

Tack och adjö Sverige, jag kommer inte tillbaka.
Citera
2015-01-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Någon som tipsat Breivik? Han kan ju rymma ur fängelset och ta sig till Örebro.

Fast han skjuter bara norska barn. Riktiga terrorister som kanske skjuter tillbaka är han nog rädd för.

Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Detta är ju faktiskt ett aktivt stöd åt terrorister. Vi ger dem en fristad med belöning för deras gärningar. Vad säger USA om detta?

Lägenhet och jobb om du varit terrorist, bo hemma hos föräldrarna och var arbetslös om du skött dig väl.

Uppmaningen är solklar, döda lite folk så får du det bra.

Tack och adjö Sverige, jag kommer inte tillbaka.

Nej jag känner liknande även om jag inte flyttar riktigt än. Det här var ett nytt lågvattenmärke. Man undrar vad de hittar på härnäst, ge en IS-ledare en ministerpost kanske för att blidka dem?
Införa lite sharia-light här och där? Sverige måste vara det mest undergivna självhatande landet i världen.
Citera
2015-01-17, 17:42
Medlem
Blir kul när man väl lämnar Sverige för gott åt dess öde. Så kan alla som antingen blundade eller verkligen röstade för den här politiken och det här landet få leva i sin jävla sörja. Är så trött på att leva i ett självhatande land som gång på gång viker sig. Får väll se det gå åt helvete utifrån helt enkelt. Ett tips är att dra senast 2020. Jag tror att det går åt helvete på allvar då.
Citera
2015-01-17, 17:46
Medlem
loungepuppys avatar
Det finns bara tre möjligheter:
- man beslutar att återvändande som stridit för IS inte kommer in i landet igen. Det kräver att de blir av med sitt medborgarskap (vilket kräver flera lagändringar misstänker jag).
- an låter dem återvända och spärrar in dem i fängelse på livstid.
- Man låter dem komma tillbaka om vidtar åtgärder för att minska risken att de utför terrorbrott.

Vill man minska risken för terrorbrott hos återvändande, utan att låsa in dem för alltid, så verkar det rimligt att man får använda dels monitorering/övervakning, dels insatser som skulle kunna öka individernas anpassning till samhället.

Så idén med att erbjuda psykologhjälp, arbete och annat är helt logisk.
En traumatiserad återvändare är mycket farligare om han lämnas åt sitt öde. Arbetslös, färska erfarenheter av att ha utsatt andra från våld, sett våld och död, varit i en situation där det inte bara är möjligt att skada andra utan till och med "nödvändigt". En sådan person, sittande i en lägenhet, utan ett egentligt liv i Sverige, kan bli en tickande bomb.

Idén att de inte förtjänar hjälp, eller tom ska straffas eller plågas för vad de gjort, är begriplig men som sagt så kommer risken för terrordåd och även annat våld bara öka då.
Så om man verkligen bryr sig om riskminimering så får man svälja sin harm och tänka i effektivtetstermer.
Senast redigerad av loungepuppy 2015-01-17 kl. 18:29.
Citera
2015-01-17, 17:56
Medlem
Pontaans avatar
Detta är enligt mig lika illa som att ge Anders Behring Breivik asyl, ett jobb och terapi. Ingen som har åkt iväg till IS har blivit tvingad och ingen kan påstå att de inte visste vad IS håller på med. Så fort man väljer att åka så frånsäger man sig själv rätten att bli behandlad som en människa. Ett skott i bakhuvudet är vad de förtjänar.
Är inte i närheten till islamofob eller rasist, jag är dock ateist och för rättvisa.

Det är nästan som att man vill ha hit mer terrorister...
Citera
2015-01-17, 19:33
Medlem
Peanutss avatar
http://na.se/nyheter/orebro/1.2801201-orebro-diskuterar-jobb-at-is-krigare

"Örebro kommun överväger hur man ska hjälpa unga män som kommer tillbaka efter att ha stridit för Islamiska staten (IS) i Syrien eller Irak"

Man kan alltså fly från Syrien, få permanent uppehållstillstånd i sverige, åka tillbaka till Syrien och döda män, kvinnor, barn, homosexuella och andra muslimer med fel boktolkning. De man inte dödar blir slavar.

När man tröttnat på det livet kan man åka tillbaka till Örebro och få terapi?
Citera
2015-01-17, 19:48
Medlem
Pontaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peanuts
http://na.se/nyheter/orebro/1.2801201-orebro-diskuterar-jobb-at-is-krigare

"Örebro kommun överväger hur man ska hjälpa unga män som kommer tillbaka efter att ha stridit för Islamiska staten (IS) i Syrien eller Irak"

Man kan alltså fly från Syrien, få permanent uppehållstillstånd i sverige, åka tillbaka till Syrien och döda män, kvinnor, barn, homosexuella och andra muslimer med fel boktolkning. De man inte dödar blir slavar.

När man tröttnat på det livet kan man åka tillbaka till Örebro och få terapi?

Ungefär så jag tolkar det också. Fattar heller inte hur annars man ska tolka det.
Varje IS anhängare är en potentiell massmördare och vi ska välkomna dem med bullar och terapi. Fattar de inte vilka signaler det sänder?
Citera
2015-01-17, 19:55
Medlem
senapslamms avatar
Bättre upp! Man får inte bara terapi utan även företräde till JOBB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in