Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-05-02, 18:52
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
Idiot kan du vara själv, din jävla idiot!

Som en duktig chaufför så eftersträvar man naturligtvis alltid att ligga längst ut till höger oavsett antal körfält. Alla fält till vänster används endast för omkörning. Om man ligger i en fil och på ett sådant sätt att det finns ett körfält till höger om en så har man för avsikt att köra om. Ligger man således i vänster körfält av tre stycken (och under omständigheter att man kan köra bil så håller man på med en omkörning och även (troligtvis) också har för avsikt att efter omkörningen byta körfält åt höger (antingen ett eller två byten beroende på antal körfält). Om någon idiot kommer upp i arslet under en sådan situation och blinkar så får fanstyget vänta på sin tur. Situationen uppkommer aldrig ens under normala omständigheter och bland människor som verkligen kan framföra fordon, läsa trafik samt planera sin körning. En störig "flytta på dig här ska jag fram" attityd kommer man ingenstans med, varken i kassakön eller ute i trafiken, utan det enda som händer är att man åker på en snyting.

Som sagt, blinka gärna om du tror att ditt agerande får dig att komma fram fortare. Naturligtvis är det ditt blinkande som får mig att flytta på mig och ingenting annat. Naturligtvis är det ditt "flytta på dig" som får mig att låta dig gå före mig i ICA Maxi-kön. Vilken ögonöppnare det lär bli för dig den dagen som du lär dig att verkligheten inte fungerar på det sättet.

Slutsats: Missbruka inte blink med ljus vid icke livsavgörande situataioner för då föreligger nämligen risken att den dagen då det verkligen är en akut situation så finns det ingen som flyttar på sig. Så kan det ju också vara.


Men är man en jävla idiot så förstår man väl inte den saken!

Nu har du verkligen bevisat att du är en jubelidiot....

Det du nu skrev går ju rätt emot det du själv skrev att du skulle göra i bl a punkt 2 i ditt tidigare inlägg... Då skrev du att du skulle ligga kvar in vänster körfält i mil efter mil och hindra den bakom, så denne i så fall tvingades att köra om till höger och begå ety lagbrott. Fast det var ju du själv som började med lagbrottet genom att ligga i vänster körfält i mil i onödan.....
Citera
2016-05-02, 19:46
  #86
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, att lagstiftningen medger att begreppet nöd kan anföras innebär ingen rätt för privatpersoner att köra för fort.

Enligt dom förarbeten som finns så skall nödbegreppet användas restriktivt i trafiksituationer.


Wow, ett svar 16 månader försenat. Vad föranleder detta sena angrepp på något som har betydligt större omfång än du försöker reducera det till. Gå tillbaka till diskussionen och inse att det är du som blandar in det helt ovidkommande »rätt«. Det finns ingenting som heter »rätt«, inte heller för utryckningsfordon.

Citat:
Kör man inte ett utryckningsfordon så har man ingen rätt att bryta mot några trafikregler alls. Nöd innebär ingen "rätt" för en privatbilist att köra för fort.

De kan, om situationen så kräver, framföra fordon utan att strikt iaktta gällande trafikregler. Detsamma gäller för en privatperson under förhållanden där »nöd« råder. Det är privatpersonens eget ansvar och om »nöd« råder kan komma att prövas. Det senare gäller för övrigt utryckningsfordon. Det finns exempel på där framförandet av sådana inneburit att föraren fällts för trafikbrott.

De har således inte »rätt« även om lagstiftningen medger att utryckningsfordon får göra undantag i trängande fall.


Lagen tilldelar ingen en »rätt«. Den medger undantag. Det är precis vad som kan gälla för en privatperson om »nöd« råder.
Citera
2016-05-02, 21:24
  #87
Medlem
stupads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu har du verkligen bevisat att...
Du Dr Tinnitus har noll examensbetyg i ämnen så som:
Läsförståelse
Nyanser
Förmåga att kunna se och tolka olika situationer samt helheter beroende på omständigheter.
Flexibilitet är också troligtvis ett mycket svårstavat ord?

Vad du däremot troligtvis har gott omdöme i är svart-och-vitt-frågeställning och/eller mental handledning.

Tack och hej din idiot.
Fortsätt gärna att ljusblinka (det skall bli ett nöje att inte släppa förbi dig när du blinkar även fast situationen inte är livsavgörande)

Att diskutera på internet är dumt.
Att göra det mot idioter är ännu dummare.
Därför lämnar jag härmed diskussionen med Dr Tinnitus.
Citera
2016-05-02, 21:35
  #88
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Wow, ett svar 16 månader försenat. Vad föranleder detta sena angrepp på något som har betydligt större omfång än du försöker reducera det till.

Nej, det är inget angrepp. Jag såg att (den gamla) tråden väcktes till liv igen och upptäckte att jag var inblandad i en diskussion som inte kändes helt slutförd.

Nej, du har helt rätt. Som trafikant har man inte många rättigheter. Lagstiftningen kan dock medge att begreppet nöd kan användas i vissa trafiksituationer.

För övrigt...polisens hemsida (eller polisiära dokument öppna för allmänheten) skall betraktas med en viss sund skepsis. Polisen är inte alltid uppdaterad när det gäller juridiken och det har flera gånger förekommit att man varit tvungen att revidera innehållet därför att polisens tolkning inte har varit korrekt.

Med det så tror jag att vi är rätt överens.
Citera
2016-05-02, 22:08
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
Du Dr Tinnitus har noll examensbetyg i ämnen så som:
Läsförståelse
Nyanser
Förmåga att kunna se och tolka olika situationer samt helheter beroende på omständigheter.
Flexibilitet är också troligtvis ett mycket svårstavat ord?

Vad du däremot troligtvis har gott omdöme i är svart-och-vitt-frågeställning och/eller mental handledning.

Tack och hej din idiot.
Fortsätt gärna att ljusblinka (det skall bli ett nöje att inte släppa förbi dig när du blinkar även fast situationen inte är livsavgörande)

Att diskutera på internet är dumt.
Att göra det mot idioter är ännu dummare.
Därför lämnar jag härmed diskussionen med Dr Tinnitus.

Jag svarade enbart på det du själv skrev i klartext under bl a din punkt 2, så vill du kasta skit och finna syndabocken så kan jag rekommendera dig en vanlig spegel, se i den och du skola finna...

Jag har inga problem med nyanser i trafiken, och är en mycket stor förespråkare för att det inte är just svart eller vitt i trafiken och just därför måste man försöka anpassa sig till varje aktuell situation. Du visade rätt omgående att du hade brister i detta om man läser din egen utsago i klartex vad du ämnade göra om någon kom bakom dig och blinkade med ljusen och vill komma fram.... Och därför så svarade jag dig så som jag gjorde.

Jag personligen är ytterst sparsam med att blinka med lysen eller tuta i trafiken, helt enkelt för att jag oftast kan läsa av och förstå kommande scenarion redan innan de uppstår och anpassa mig i god tid så att det sällan behövs några ytterligare åtgärder, allt flyter oftast på smidigt ändå och jag finner min väg och kan ge andra trafikater hjälp och utrymme.

Ta gärna ett gott råd, blås inte upp dig med en så korkad och stöddig attityd i trafiken, eller ens i en diskussion, som du sen ändå får backa på för att rädda ansiktet. Typ, skriv och säg inte en sak och sen ändrar dig och börjar med bortförklaringar, för vi kan alla se vad du faktiskt skrev först i din punkt 2.

Till ämnet kan tilläggas att inte jag heller gillar att folk kommer bakom och blinkar med lysena och har sig, det kan helt klart vara drygt ja. Men kan jag rent fysiskt så försöker jag gå åt sidan så fort det är möjligt så de kan köra om oavsett om det bara är en stressputte eller en reell kritisk situation, på väg till akuten typ. Men ligger jag i en kö av bilar som kör om andra bilar så kan jag ju inte bara trolla bort min bil innan omkörningarna är klara, och då ligger även jag kvar och få omkörningen gjord men går sen in direkt åt höger för att släppa om. Jag skulle aldrig få för mig att kaxa mig så som du skrev att du skulle föra i din punkt 2...

Jag tog förövrigt körkort 1978 och kört det mesta då jag har full behörighet, och även sett det mest galna i trafiken. Sett vad tjurskalliga förare som ska leka domare över andra kan ställa till med.
Citera
2016-05-02, 23:28
  #90
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Jag personligen är ytterst sparsam med att blinka med lysen eller tuta i trafiken, helt enkelt för att jag oftast kan läsa av och förstå kommande scenarion redan innan de uppstår och anpassa mig i god tid så att det sällan behövs några ytterligare åtgärder, allt flyter oftast på smidigt ändå och jag finner min väg och kan ge andra trafikater hjälp och utrymme.


Jag är ingen anhängare av folk som blinkar med helljuset som ett tecken på att man skall flytta sig. Normalt sett skall det inte behövas. Dock så händer det ibland att man hamnar bakom någon i vänsterfilen på motorvägen som struntar i eller har glömt att gå tillbaka till högerfil.

I det fallet så avvaktar jag några sekunder men händer inget på 10 sekunder så uppmärksammar jag föraren på att denne blockerar omkörningsfilen genom en helljusblink.

Det är helt korrekt enligt min uppfattning. Att ligga och blockera omkörningsfilen är inte bara olagligt, det ökar också risken för incidenter. Att helljusblinka är med andra ord en säkerhetshöjande åtgärd i det läget.
Citera
2016-05-02, 23:57
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag är ingen anhängare av folk som blinkar med helljuset som ett tecken på att man skall flytta sig. Normalt sett skall det inte behövas. Dock så händer det ibland att man hamnar bakom någon i vänsterfilen på motorvägen som struntar i eller har glömt att gå tillbaka till högerfil.

I det fallet så avvaktar jag några sekunder men händer inget på 10 sekunder så uppmärksammar jag föraren på att denne blockerar omkörningsfilen genom en helljusblink.

Det är helt korrekt enligt min uppfattning. Att ligga och blockera omkörningsfilen är inte bara olagligt, det ökar också risken för incidenter. Att helljusblinka är med andra ord en säkerhetshöjande åtgärd i det läget.

Inget fel i det förfarandet, så gör jag med de få gånger det sker och är nödvändigt
Citera
2016-05-03, 18:10
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stupad
Kommer det upp en gasglad och stressad tuffing i häcken på mig och kör stilen "flytta på dig" och blinkar med helljuset så inträffar följande scenario.

1. Jag kommer aldrig någonsin att flytta på mig, det vill säga glida över till högerfil.

2. Jag ligger lugnt kvar i vänsterfil mil efter mil och tvingar istället dig att begå ett lagbrott genom att till slut köra om på höger sida.

3. Blinkar du igen får du en dusch med en halvliter spolarvätska.

Nästa gång så kanske du har lärt dig att inte köra med "stöddiga typen" attityden?

Eller så har du inte det och får köra om på höger sida igen.

Kom inte här och flasha och försök att vara någon sorts viktig-petter. Vänta på din tur så ordnar sig säkert allting ska du se.

Undrar hur många olyckor som orsakas av folk som ska hålla på hävda sin rätt i trafiken:
https://www.youtube.com/watch?v=dP6ApLq9Bbc

Ok att BMW-föraren var lite otålig (den där omkörningen var ju ändå inte så seg) - men varför ska den långsammare bilen börja bromsa och jävlas.

Själv har jag uppfattningen att blinka oftast irriterar mer än det gör nytta. Det bästa är trots allt att börja sakta ner så tidigt som möjligt och bromsa väldigt lätt eller inte alls (bara släppa gasen). Då förlänger man ju tiden det tar innan man är ikapp den andra bilen avsevärt. Oftast hinner ju denne bli klar med sin omkörning innan man är nere i samma fart och man förlorar ju mindre tid att sen accelerera upp igen från t ex 130 till 160 än 110 till 160.
Många skyndar ofta på lite med omkörningen, när dom ser att man kontinuerligt närmar sig. Man behöver inte närma sig så snabbt - bara det att man kontinuerligt närmar sig. Så fort man lägger sig på säkert avstånd bakom i samma hastighet, så är folk genast mindre benägna att flytta sig.

På så sätt visar man ju att man vill fram utan att va allt för "bufflig" också - för oftast hinner man ju inte komma så nära, innan den andre är klar med sin omkörning och går till höger. Är det dock ett sån där som ligger och "parkerar" med farthållaren 3 km/h fortare än bilen till höger, så hinner man ju ändå glida hela vägen ikapp ändå så att säga.
Då brukar jag lägga mig rätt nära. Samtidigt håller man koll framför den bilen - det minskar riskerna, när man har chans bromsa mer eller mindre samtidigt om det skulle dyka upp något (vilket är låg sannolikhet då dom av naturliga skäl brukar ha tomt framför sig) - men hjälper ju inte alls ifall idioten plötsligt tvärnitar bara för att jävlas (så man tar ju en liten risk, helt klart).
Detta brukar iallafall få en del av dessa att gasa på och flytta sig, då dom inte gillar att ha nån i häcken. Detta händer ju dock inte alltför ofta.
Men t ex taxibilarna på E4 mot Arlanda kan va hopplösa. Det har hänt att jag fått spendera halva vägen från Rotebro till Arlanda i en kö i vänsterfilen och längst fram ligger en taxi, som kör 100-110 km/h och har tomt framför sig - även fast taxin har en SUV 3 m bakom sig.
Citera
2016-05-06, 02:11
  #93
Medlem
avcs avatar
Blinka gör folk troligtvis för att förtydliga att de vill köra om, så man får nån extra sekund på sig att växla ner och trycka gasen i botten.
Citera
2016-05-06, 20:57
  #94
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
TS menar så klart tvåfiligt åt det håll man själv kör. Man håller på att köra om en grupp stoppklossar i högra filen och så kommer nån fartdåre, likt föregående postare, blinkandes med helljus, långt över hastighetsgränsen och förväntar sig att man ska tvinga sig in mellan stoppklossarna för att släppa fram dåren. Idiotbeteende helt enkelt.

En kul grej man kan göra när det händer är att trycka lätt på bromsen, då jävlar händer det grejer. Jag har gjort det ett par gånger, lika kul varje gång. Såklart trampar jag inte på bromsen. Jag har installera en switch som är kopplad till bromsljuset.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback