Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-16, 10:30
  #1
Medlem
Kurt1s avatar
Vad tror ni om bolaget Cellavision som finns på Small Cap? En mycket fin värdeutveckling av aktien under 2014, och trots det fortfarande hyffsat lågt P/E-tal (jämfört med andra kursrusare). Fortsätter det på samma sätt under 2015? Jag har i alla fall köpt en liten aktiepost i företaget.
__________________
Senast redigerad av Kurt1 2015-01-16 kl. 10:32.
Citera
2015-01-16, 11:43
  #2
Medlem
Lundabolaget Cellavision har ju framförallt sen drygt ett år gått från klarhet till klarhet. Marknaden för deras digitala blodanalysinstrument är ju mycket stor på laboratorium världen runt. Lite förlegat med manuella mikroskop. En del krångel tidigare med bla distrubition och komponentbrist, men nu har försäljning och vinst tagit fart. Dessutom har dollarn stärkts mot svenska kronan senaste tiden, vilket ytterligare stärker bolagets vinsttillväxt, då en rätt stor del av försäljningen sker i dollar. Nu också ny VD efter att gamla VD Yvonne Mårtensson som byggt upp bolaget avgått.

Kursen har stigit rätt ordentligt sen hösten 2013, då den stod i drygt 12 kr och i skrivande stund 43 kr. Men det behöver ju inte tas som intäkt att kursen nu skulle stå och stampa eller falla. Har själv följt bolaget i ett stort antal år med blandad framgång. Gjorde ett återköp hösten 2013 i drygt 12 kr och har sen ökat en del. Spännande årsrapport att vänta 12 februari.
Citera
2015-02-18, 23:42
  #3
Medlem
Bump
ville köpa den när den låg på 25kr.. väntat och väntat på att den skulle ner lite men
Citera
2015-03-03, 15:56
  #4
Medlem
Fortfarande värt att köpa, vad tycker ni?
Citera
2015-05-26, 12:43
  #5
Medlem
Är intresserad av Cellavision. Aktien har ju gått som tåget sista året. Har den mer att ge? Vad tror ni?

Lite orolig efter att ha hört den här intervjun med vd'n.

http://youtu.be/RdFrxny8yiQ

Han säger att de har sämre resultat i Nordamerika Q1-2015 än Q1-2014 på grund av att de sålt mer DI60 i år än förra året. Om jag förstått det rätt så är DI60 den nya produkt som Cellavision tillverkar åt Sysmex. Tror ni priset/marginalen är sämre på den än på de egna produkterna? Om så är fallet finns ju stor risk att resultatet/marginalen sjunker än mer i framtiden, ju mer av den nya produkten som säljs i förhållande till de egna produkterna. Vad tror ni? Finns det risk att Cellavisions resultat/marginal sjunker de kommande åren? Hur påverkar det då aktien?
Citera
2015-05-27, 19:58
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Är intresserad av Cellavision. Aktien har ju gått som tåget sista året. Har den mer att ge? Vad tror ni?

Lite orolig efter att ha hört den här intervjun med vd'n.

http://youtu.be/RdFrxny8yiQ

Han säger att de har sämre resultat i Nordamerika Q1-2015 än Q1-2014 på grund av att de sålt mer DI60 i år än förra året. Om jag förstått det rätt så är DI60 den nya produkt som Cellavision tillverkar åt Sysmex. Tror ni priset/marginalen är sämre på den än på de egna produkterna? Om så är fallet finns ju stor risk att resultatet/marginalen sjunker än mer i framtiden, ju mer av den nya produkten som säljs i förhållande till de egna produkterna. Vad tror ni? Finns det risk att Cellavisions resultat/marginal sjunker de kommande åren? Hur påverkar det då aktien?
Senaste analysen (vad jag vet) säger God tillväxt och stärkt marknadsnärvaro. "Cellavision fortsätter att växa bra och vi gör inga väsentliga förändringar till våra marknadsprognoser om en volymtillväxt på cirka 10% i år."

Läs hela analysen här:

http://www.bequoted.com/investor/?c=...x&tmc=EPACCESS
Citera
2015-12-01, 12:45
  #7
Medlem
FinwireTVs avatar
Vi träffade Zlatko Rihter för en intervju i förra veckan. Vi hann prata om Sysmex, avtagande försäljningen i Nordamerika, veterinärmarknaden och även den eventuella konkurrensen från cellräknare. 18 minuter riktigt sevärd intervju, rekommenderas!

https://www.youtube.com/watch?v=KQVPJaRzSEU

Mvh,
Olle på Finwire.tv
Citera
2015-12-01, 22:59
  #8
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinwireTV
Vi träffade Zlatko Rihter för en intervju i förra veckan. Vi hann prata om Sysmex, avtagande försäljningen i Nordamerika, veterinärmarknaden och även den eventuella konkurrensen från cellräknare. 18 minuter riktigt sevärd intervju, rekommenderas!

https://www.youtube.com/watch?v=KQVPJaRzSEU

Mvh,
Olle på Finwire.tv
Bra intervju. Mycket intressant och kul att höra Zlatko.

Tack för den!
Citera
2018-10-02, 17:19
  #9
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Vad tror ni om bolaget Cellavision som finns på Small Cap? En mycket fin värdeutveckling av aktien under 2014, och trots det fortfarande hyffsat lågt P/E-tal (jämfört med andra kursrusare). Fortsätter det på samma sätt under 2015? Jag har i alla fall köpt en liten aktiepost i företaget.
Har du kvar aktieposten?
Jag köpte lite när kursen stod i 68 kr 2016 och nu är den och nosar på 300-strecket. Ett bra köp.
Citera
2018-10-03, 05:07
  #10
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Har du kvar aktieposten?
Jag köpte lite när kursen stod i 68 kr 2016 och nu är den och nosar på 300-strecket. Ett bra köp.

Nej, jag sålde för flera år sen.
Citera
2023-04-18, 12:47
  #11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Cellavision kom med en vinstvarning för det första kvartalet 2023. Nettoomsättningen minskade med 14 procent till 139 miljoner kronor och ebitda-marginalen föll till 25 procent från 36 procent i motsvarande kvartal förra året.

Köpläge?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback