2012-05-20, 16:32
Medlem
Nu plockar jag upp tråden igen! Mentalsjukhuset/Psykhemmet i Björknäs i Kramfors är sjukt intressant! Alla borde ta sig en titt där inne! Väldigt många rum, ett stort kök, källare, massa sängar, papper med massa onödig text ^^ ! Många tror dock att det spökar där men inte på natten (vilket det inte gör)! Men vill ni utforska hela byggnaden och faktist se något, så gå dit på dagen!
Citera
2012-05-27, 21:22
Medlem
Jag var där för några veckor sedan
Spökar, men inte på natten? Förklara?
Citera
2012-07-23, 13:38
Medlem
Var försiktig när ni går dit bara då det är otroligt mycket glas på golv och mark.
Även varit två bränder där nyligt så kan tänka mig att bevakningen är hårdare.

Undra när Letterna ska bygga om det?
Citera
2014-05-30, 12:13
Medlem
Tjena, nån som vet om Mentalsjukhuset/Psykhemmet i Björknäs fortfarande står och förfaller så man kan besöka stället?
Citera
2014-05-30, 17:23
Medlem
Det står fortfarande kvar men du bör nog snabba dig, det har varit ett antal bränder där på sistonde så det är nog bara en fråga om tid innan någon sätter eld på hela byggnaden.
Citera
2015-04-20, 16:59
Medlem
SweRulers avatar
Uppar denna tråd igen.

Jobbade som tvärt i Kramfors runt 2006-2007 och minns att när man kom från Sundsvallshållet några kilometer innan Kramfors så kunde man köra ut på som en liten halvö och där låg ett stort övergivit industrikomplex. Tror att platsen kan ha varit Sandvikens Industriområde. Jag var där och fotograferade exteriört ett antal gånger men en afton så träffade jag på en medelålders långhårig man som tydligen var någon slags förvaltare för den nedlagda industrin. Han frågade om jag ville ha lite häftiga bilder, och sedan låste han upp dörrarna till en liten del av denna nedlagda industri och vi gick en sightseeing sent om kvällen, tur man hade en någorlunda modern ficklampa samt extern blixt till systemkameran.

Nu är min fråga om detta industrikomplex finns kvar samt om någon här vet vem som förvaltar anläggningen i såna fall ? Skulle än en gång vilja besöka insidan av denna industri, men denna gång med en bättre kamera än den jag hade på dåtiden.

Vet även att en viss B.B. (medleålders man) hade tillgång till dessa lokaler i samma veva. Dock så svarar han ej på telefon (numret upphört) samt han finns ej kvar på sin gamla adress någon mil innan Kramfors.

Någon som känner sig hemma på området och är intresserad av att ge mig en gratis guidning till sommaren ? Eventuellt under flera dagar om jag finner prisvärt boende i närområdet ? (orka inte pendla till S-vall el. H-Sand) Tacksam för svar !
Citera
2015-04-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Om det är sötvattentunneln du menar går den från Nyland ner till Väja
Den försörjer Väjafabriken med sötvatten, den är så stor att vi kunde köra lastbil där nere.
Citera
2015-04-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Jag försökte med minnets hjälp att hitta den på Eniro, men efter 15 år har man glömt alla småvägar man körde runt på.

Lustigt att den är kvar, då man ju lade ner Kramforsbasen strax efter jag muckat.

Robotförrådet verkar stå kvar iaf. (åtminstone när flygfotot togs).
Ja då även Framom 1 och 2 finns kvar.
Citera
2015-04-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweRuler
Uppar denna tråd igen.

Jobbade som tvärt i Kramfors runt 2006-2007 och minns att när man kom från Sundsvallshållet några kilometer innan Kramfors så kunde man köra ut på som en liten halvö och där låg ett stort övergivit industrikomplex. Tror att platsen kan ha varit Sandvikens Industriområde. Jag var där och fotograferade exteriört ett antal gånger men en afton så träffade jag på en medelålders långhårig man som tydligen var någon slags förvaltare för den nedlagda industrin. Han frågade om jag ville ha lite häftiga bilder, och sedan låste han upp dörrarna till en liten del av denna nedlagda industri och vi gick en sightseeing sent om kvällen, tur man hade en någorlunda modern ficklampa samt extern blixt till systemkameran.

Nu är min fråga om detta industrikomplex finns kvar samt om någon här vet vem som förvaltar anläggningen i såna fall ? Skulle än en gång vilja besöka insidan av denna industri, men denna gång med en bättre kamera än den jag hade på dåtiden.

Vet även att en viss B.B. (medleålders man) hade tillgång till dessa lokaler i samma veva. Dock så svarar han ej på telefon (numret upphört) samt han finns ej kvar på sin gamla adress någon mil innan Kramfors.

Någon som känner sig hemma på området och är intresserad av att ge mig en gratis guidning till sommaren ? Eventuellt under flera dagar om jag finner prisvärt boende i närområdet ? (orka inte pendla till S-vall el. H-Sand) Tacksam för svar !
Måste vara Nensjöfabriken du menar.
Citera
2015-05-05, 16:01
Medlem
SweRulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
Måste vara Nensjöfabriken du menar.

Jaaaa, tack som f-n !!!

Googlade rätt på bilder och kände igen mig direkt !!

Nu blir det definitivt en heldagstur med kamerorna dit med all säkerhet. För fabriken står väl kvar hoppas jag... ??
Citera
2015-05-05, 16:46
Medlem
SweRulers avatar
Hittade lite bilder från Nensjöfabriken.
Håll till godo folket !

http://utforskarna.blogspot.se/search/label/Nensj%C3%B6%20AB
Citera
2015-11-18, 22:23
Medlem
Ett långskott men kostar inget att fråga..Ngn som vet ngt om bunkern/bergeum/gångar som ligger vid sjölandsviken -fäberget mellan ullånger och Docksta? Bunkern har jag varit in i en gång, för ca 15 år sen.. inte så mycket att utforska. Men på en vägg satt en skylt med texten " för anslutning med förbindelsevärn,knacka bort den tunna betongväggen". Ngt som man ångrar man inte gjorde innan det var försent. Nu är bunkern övertäckt och markägaren har byggt en sommarstuga ovanpå. Men.. jag har nu fått veta att farsan när han va grabb va å klängde på nå berg längre bort/ut mot vattnet, å hittade då en lucka eller ev dörr i berget. Vilket genast jag kopplar ihop med skylten förbindelsevärn " som satt i bunkern..

Ivrig som man var så drog man iväg å började utforska å klättra som värsta bergsgeten, med dåligt resultat. Mycket kan hända på 55 år å gubben kan inte sätta fingret på vart exakt det var.. så,därför detta långskott Ngn som vet ngt? Tänker inte ge upp än, jag SKA hitta ett sätt att ta mej in i berget..Bli sommarstugan till salu så köp ja direkt 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in