Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-12-01, 18:23
  #49
Medlem
pippilongbongs avatar
Har varit på Björknäs runt 6 gånger nu, alltid lika intressant.

polisen har snackat med oss och man får vara där bara man inte vandaliserar.
Citera
2015-12-01, 18:26
  #50
Medlem
pippilongbongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweRuler
Hittade lite bilder från Nensjöfabriken.
Håll till godo folket !

http://utforskarna.blogspot.se/searc...nsj%C3%B6%20AB

vart hittar man stället ?
Citera
2015-12-02, 17:48
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pippilongbong
vart hittar man stället ?
Det är mycket enkelt. Man skriver in "nensjö nedlagd fabrik" i googles sökfält och trycker på "Enter".

Citera
2016-09-28, 15:13
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwebbo
Tunneln du pratar om har jag varit i, kan lägga upp lite bilder om du vill. Men jag har en så otroligt dålig kamera, så det enda man ser tydligt är dörren till ingången typ . Från den dörren går det en tunnel ca 200 meter in kanske, sen tar det stopp och där sitter en stor lucka med stora bultar. MEn det finns även mindrer rör på sidan som vi inte har varit in i.

Om man går upp på berget ( ingången jag pratar om är i marknivå) så finns det ett litet tegelhus, 3 kvadratmeter stort typ. I det huset finns det en stege ca 3 meter ner och där nere är det ett ganska stort rum. På golvet är det torkat lera och sen finns det ett rör i golvet. Antagligen så är det ihopsatt med det som är nedanför för det är samma storlek på rören. Har några bilder på det stället också, säg till så ska jag försöka få upp dom någonstans.

Skyddsrummet du pratar om, det ligger inte på Peuravara va? Vi har letat endel efter det men det är svårt och hitta, speciellt när det är ganska stort där uppe.


Edit: Ändrade steghöjden lite, skrev lite fel.
Hela anläggningen är igenfylld tråkigt nog, ett fint skyddsrum med alla möjliga faciliteter som tex elverk, eget vatten mm.
Citera
2016-12-20, 22:47
  #53
Medlem
Hej på er!

Utanför Bollsta ( Mo ) ligger det en gammal överväxt bilskrot, är förmodligen inte mycket att se där i dag, vem vet.

Bör ju vara en miljögrej om inte annat!
Citera
2020-08-31, 05:03
  #54
Medlem
Nu är Björknäs helt rivet. Helt otroligt att en sån stor anläggning är helt borta. Det var Kramfors pärla att utforska.

Nu behöver vi uppdatera oss, många äldre byggnader har brunnit eller planats med marken.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback