• 1
  • 2
2015-01-16, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Allt är förutbestämt. Låt mig förklara hur jag tänker.

Big Bang är en händelse som sker när allt är exakt som det skall vara för att Big Bang skall kunna ske. Big Bang skapar det som fick Big Bang att ske vilket var allt - Universum skapas. Det som sker efter Big Bang är exakt det som skall hända och detta är allt - Universum

Om inget sker händer ingenting. Om något sker händer någonting som skall hända eftersom det är vad som får någonting att hända.
Jag har väl också tänkt kring dessa banor för ett tag sedan. Det var vad vetenskapsmännen trodde på. "Tyvärr" är det så att kvantfysiken sedan 1900-talet har visat att universum inte alls behöver vara deterministisk.

Denna tråd är förresten onödig. Finns redan en stor tråd om detta.

(FB) Den stora tråden om determinism (/Mod)
Senast redigerad av Apathes 2015-01-16 kl. 01:29.
Citera
2015-01-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Allt är förutbestämt. Låt mig förklara hur jag tänker.

Big Bang är en händelse som sker när allt är exakt som det skall vara för att Big Bang skall kunna ske. Big Bang skapar det som fick Big Bang att ske vilket var allt - Universum skapas. Det som sker efter Big Bang är exakt det som skall hända och detta är allt - Universum

Om inget sker händer ingenting. Om något sker händer någonting som skall hända eftersom det är vad som får någonting att hända.
Inte förutbestämt, ty för att bestämma något krävs någon som bestämmer, men däremot kunde det enligt dina premisser inte bli på annat sätt.
Citera
2015-01-16, 15:19
Medlem
Finns det inte vissa forskare som avfärdar Big Bang teorin idag, sök på strängteorin.
obs. Jag har inte kikat allt för mycket på ämnet.
Senast redigerad av testocyp 2015-01-16 kl. 15:22.
Citera
2015-01-19, 19:33
Medlem
"Allting är förutbestämt, början som slut, genom krafter vi inte råder över. Det är förutbestämt för insekt på samma sätt som för sjärna. Mänskliga väsen, växter eller stoft, alla dansar vi efter en hemligsfull melodi, som en osynlig spelare i världsalltets fjärran stämmar upp."

Albert Einstein
(övers. från tyska av Bo A.)
Citera
2015-01-19, 20:10
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
"Allting är förutbestämt, början som slut, genom krafter vi inte råder över. Det är förutbestämt för insekt på samma sätt som för sjärna. Mänskliga väsen, växter eller stoft, alla dansar vi efter en hemligsfull melodi, som en osynlig spelare i världsalltets fjärran stämmar upp."

Albert Einstein

Vackert.
Citera
2015-01-20, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avigal

Albert Einstein
Att citera Einstein när det gäller hans filosofi om determinism är ett väldigt vagt argument. Hans yttrande om determinism hade mycket att göra med att han inte höll med kvantfysikens påståenden. Einsteins antagligen bästa argument var EPR-paradoxen, men den stämmer inte har bell's theorem visat. Han hade fel.

- God does not play dice with the universe.
- Einstein, stop telling God what to do.
Senast redigerad av Apathes 2015-01-20 kl. 06:55.
Citera
2015-01-20, 06:58
Medlem
man kan säga att allt i ditt liv är förutbestämt, du ska dö, vägen dit får du bestämma själv?

Tror att dom stora sakerna i våra liv är förutbestämda men vägen dit väljer vi själva.
Likså jorden ska dö en vacker dag, allt har en början och ett slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in