Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 16:52
  #1
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Q: Hur gör jag för att radera mitt konto?
A: Det gör du inte. Inga konton raderas. Samma gäller för inlägg och trådar, där enda undantaget är de inlägg som bryter mot någon regel.

Q: Men om jag vill få mitt konto bannlyst då? Raderas allt då?
A: Nej. Det enda som händer är att du inte längre kan skriva med den användaren.
Rent generellt rekommenderas inte att begära bannlysning utav sitt konto då vi inte skiljer mellan den här sortens bannlysning och den som beror på ett regelbrott. Skulle du efteråt vilja återkomma på forumet så blir det genast problem. Vill du aldrig mer använda ditt konto är det i så fall bättre att i Kontrollpanelen ändra till en e-postadress som inte funkar, byta lösenord till något slumpmässigt du aldrig kan återskapa, och slutligen klicka på 'Logga ut'.

Q: Men kom igen! Om någon kopplar samman mig med det jag skrivit här förstörs mitt liv!
A: Nej. Är du fortfarande missnöjd med svaret kan du kontakta Flashback enligt länken 'Kontakta oss'.

Q: Blir mitt konto inaktiverat om jag inte loggar in på länge?
A: Nej, konton inaktiveras ej.

Q: Hur gör jag för att byta användarnamn?
A: Det går inte. Du kan registrera ett nytt konto, men var vaksam på regel 1.07

Q: Hur länge gäller de där varningarna och avstängningarna?
A: Preskriptionstiden för regelbrott är ett år. Efter det gäller de inte längre.

Q: Hur många varningar kan man dra på sig innan man får en avstängning för ohörsamhet?
A: Tumregeln är mellan tre och sex. Det som avgör är hur tätt inpå varandra de delats ut, om det är för samma sak osv.

Q: Hur många avstängningar kan man dra på sig?
A: Det finns inte längre någon maxgräns. Första avstängningen resulterar i en veckas avstängning. Andra avstängningen resulterar i en månads avstängning. Tredje avstängningen resulterar i en avstängning på 6 månader. Därefter blir det sex månader till så länge inte preskription gör att äldre avstängningar inte längre räknas.

Q: Får man lov att ha flera konton?
A: Ja, det får man. Man ska dock se till att ha koll på vad regel 1.07 säger. Det viktiga i regeln är att inget missbruk får förekomma. Det är alltså inte okej att i samma tråd backa upp sig själv med olika användare. Det är inte heller okej att med flera användare deltaga i samma omröstningar osv. En god huvudregel att följa ifall man vill minimera risken för bannlysning är att helt undvika att i samma tråd posta med mer än ett konto.

Q: Jag får upp <Användarnamn>, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar: och så vidare när jag vill skicka PM. Varför får jag inte skicka PM?
A: Anledningen till detta är att du öppnat fler fönster efter du började skriva på ditt PM. Efter en säkerhetsbrist hittats så infördes den här begränsningen. För att slippa problemet så får man helt enkelt se till att skriva klart sitt PM innan man klickar sig vidare på forumet eller öppnar nya flikar.

Q: Varför räknas inte alla mina inlägg i postcount?
A: Mysfaktorn i några forum (Humor - Roliga historier, Laidback med underforum, Länktips, Matchpratforumen i Sport, Träningsjournaler och medlemsbilder samt i Viktiga meddelanden-forumet) kommer av lägre krav på diskussionskvalitet än i huvuddelen. Liksom dessa forum njuter smärre undantag från KFK (se nedan), undantas dina där gjorda inlägg från postcount. Inlägg som hamnar i Papperskorgen räknas också bort.

Q: Jag kan inte posta inlägg. Hur gör jag?
A: Det tar lite drygt tre dagar från det du aktiverat ditt konto tills dess att du kan börja posta i forumet. Systemet körs nattetid så tre nätter efter registrering bör allt fungera.

Q: Jag kan inte starta trådar. Hur gör jag?
A1: Det tar lite drygt tre dagar från det du aktiverat ditt konto tills dess att du kan börja posta i forumet. Systemet körs nattetid så tre nätter efter registrering bör allt fungera.

A2: Om ditt konto är aktiverat som det ska så ska det i respektive forum finnas en knapp uppe till vänster som man klickar på för Nytt ämne. Finns inte knappen över huvud taget så beror det med stor sannolikhet på någon form av adblocker eller liknande som filtrerar bort knappen helt och hållet.
Notera att knappen finns synlig när man befinner sig i ett forum med trådar listade, men inte inuti en tråd / utanför ett forum.

Q: Varför kan jag inte skicka PM?
A: Nya användare, som varit medlemmar i mindre än 30 dagar och postat färre än 50 inlägg, kan endast skicka PM till administratörer och moderatorer. Det är först när både medlemstid och antal inlägg är uppfyllda som en medlem kan ta emot och skicka PM till övriga medlemmar. Även mottagaren av ett PM måste uppfylla ovan nämnda kriterier. Observera att forumet uppdaterar PM-status en gång per dygn (vanligtvis nattetid).

Q: Hur gör jag för att hitta mina egna inlägg?
A: Gå in i din profil och klicka på 'Hitta alla inlägg av <ditt användarnamn>'

Q: Hur får jag tillgång till notifikationer?
A: Alla medlemmar får tillgång till det så fort man aktiverat sitt konto.

Q: Jag kunde inte registrera det användarnamn jag ville. Vad finns det för begränsningar gällande tecken i användarnamn?
A: Tidigare var det mesta okej i användarnamnen, men då detta dels missbrukades, och dels ställde till det med kringtjänster såsom dåvarande chatten så infördes en begränsning som gör att endast A-Z, a-z, siffror samt bindestreck och punkt tillåts.

Q: Vad är maxstorlek på avatarer?
A: 100 × 100 pixlar eller 19,5 kB (vilket som är minst).

Q: Jag kan inte byta avatar. Trots att jag valt en ny som jag vet är okej så uppdateras inget.
A: Det tar en liten stund innan allt uppdaterats på servern. Har inte avataren uppdaterats efter en minut så ligger problemet i din egen webbläsare. Börja med att rensa cachen/Temporary Internet Files.

Q: Varför har vissa användare parental advisory-avatar?
A: Deras avatarer är klassade som stötande¹, och du är inte inloggad eller har valt att inte visa sådant. Kontrollpanel → Redigera alternativ och scrolla till botten.
Din avatar och signatur ska inte vara stötande - Se regel 0.05.

Q: Vissa användare har som avatar en grå ruta med text att avataren är borttagen av moderator (”Din avatar är bortplockad, vänligen läs PM! //Moderatorerna”) – är det ett skämt?
A: Det är inget skämt. Din avatar och signatur ska inte vara stötande - Se regel 0.05

Q: Varför visas inte ”Senaste aktivitet” i vissa medlemmars profiler?
A: De surfar osynligt: Kontrollpanel → Redigera alternativ → Surfa 'osynlig'.

Q: Gäller 18-årsgränsen retroaktivt?
A: Nej. Det kvittar om det i efterhand kommer fram att en användare varit under 18 när han eller hon blev medlem och började posta.

Q: Varför ser jag inga signaturer?
A: Man måste vara inloggad för att se signaturer. Vid en avstängning försvinner signaturen, likaså prenumerationer.

Redigerad av admin5 senast: 2023-10-27

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback