Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 16:05
  #1
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Q: Kan jag radera mina inlägg?
A: Du kan inte radera dina inlägg.

Q: Kan jag få min tråd raderad.
A: Nej, sålänge tråden följer dom regler som finns är det lagt kort ligger som gäller.

Q: Men kom igen, det är skitviktigt att det jag skrivit raderas!
A: Nej. Är du fortfarande missnöjd med svaret kan du kontakta valfri admin eller Flashback Media Group enligt länken 'Kontakta oss'.

Q: Jag kan inte posta inlägg. Hur gör jag?
A: Det tar lite drygt tre dagar från det du aktiverat ditt konto tills dess att du kan börja posta i forumet. Systemet körs nattetid så tre nätter efter registrering bör allt fungera.

Q: Jag kan inte starta trådar. Hur gör jag?
A1: Det tar lite drygt tre dagar från det du aktiverat ditt konto tills dess att du kan börja posta i forumet. Systemet körs nattetid så tre nätter efter registrering bör allt fungera.

A2: Om ditt konto är aktiverat som det ska så ska det i respektive forum finnas en knapp uppe till vänster som man klickar på för Nytt ämne. Finns inte knappen över huvud taget så beror det med stor sannolikhet på någon form av adblocker eller liknande som filtrerar bort knappen helt och hållet.
Notera att knappen finns synlig när man befinner sig i ett forum med trådar listade, men inte inuti en tråd / utanför ett forum.

Q: En del av mina inlägg försvinner spårlöst. Vad är det som händer?
A: Moderatorerna rensar hela tiden bort inlägg som är utanför trådens ämne. Detta är inte något som användarna alltid informeras om då det handlar om väldigt många inlägg varje dag. Har ditt inlägg försvunnit så är det enklast att kontakta en moderator i berört forum och fråga vad som hänt. Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk. Även trådar kan försvinna helt, alltså inte hamna i Papperskorgen. Det beror oftast på att trådstarten bryter mot en 1.xx-regel. Alla moderatorer har möjlighet att se vilka åtgärder som gjorts av moderatorer i en tråd.

Q: Hur gör jag för att hitta mina egna trådstarter och inlägg?
A: Håll muspekaren över den lilla verktygsikonen längst till höger i toppmenyn, brevid 'Om Flashback', och välj 'Mina startade ämnen' eller 'Mina inlägg'.

Q: Hur hittar jag trådar jag varit aktiv i?
A: Kolla upp 'Mina citerade inlägg' under verktygsikonen längst uppe till höger i toppmenyn, alternativt använd dig utav Prenumerationer. De är svaret på ditt problem.

Q: 'Mina citerade inlägg' visar någon annans inlägg. Varför?
A: 'Mina citerade inlägg' bygger på den vanliga sökfunktionen, vilket innebär att de begränsningar sökfunktionen har även påverkar 'Mina citerade inlägg'. Det innebär att användarnamn som bara skiljer sig åt med en punkt eller annat skiljetecken räknas som samma och så vidare.

Q: Vad är "Viktigt ämne" vid vissa trådar, vem sätter det och vid vilka premisser?
A: Administratörer/moderatorer kan klistra trådar och markera dem som "viktiga".
Detta görs när man vill förmedla viktig information till medlemmarna, exempelvis när det gäller någon slags regeländring eller att man vill varna för någonting.

Q: Jag blev avstängd och har släppts in igen, men nu är alla mina prenumerationer borta. Varför?
A: Det är tyvärr en begränsning i forumets mjukvara som ställer till det. Vid avstängning raderas alla prenumerationer och det är alltså inget vi gör som extra straff.

Q: Kan jag ändra i inlägg efter att de postats?
A: Tryck på knappen ”Redigera” nere till vänster i ditt inlägg, gör sedan de ändringar du önskar. Redigeringsfönstret är öppet 1 timme, sedan försvinner knappen. Ange också vad/varför du ändrat.

Q: Om man ändrar i ett inlägg kommer ”edit-raden” fram (”Senast redigerad av...”), men inte alltid. Hur funkar det egentligen?
A: Om du redigerar inom 2 minuter efter att inlägget postats så kommer inte ”edit-raden” fram.

Q: Hur citera inlägg som andra gjort?
A: Med CITERA-knappen längst ned till höger i inlägget du vill citera. Har du redan redigeringsfönstret öppet skriver du in texten som ska bli citat, markerar den och trycker på pratbubbleknappen uppe till höger: [quote]Citat[/quote]. Om den citerades namn ska visas lägger du till detta med ”=”: [quote=Användarnamn]Citat[/quote]

Q: Hur funkar Citera flera?
A: Markera de inlägg du vill citera genom att klicka på 'Citera flera'. På sista inlägget du vill citera klickar du på 'Citera' så kommer alla inläggen att citeras i samma svar.

Q: Hur länka till andra sidor?
A: Skriv fullständig länkadress – t.ex. http://www.flashback.se – så görs denna automatiskt om till en klickbar länk.

Q: Hur namnge länk? T.ex. en jättelång med en massa bokstäver och tecken, hur gör jag om den till en kort rubrik som är en klickbar länk?
A1: Med WYSIWYG-redigerare skriver man den text som ska synas in inlägget, markerar texten och klickar på knappen 'Infoga länk'. I fönstret som visas fyller man i adressen.

A2: Med vanlig redigerare klickar man på knappen 'Infoga länk'. Då dyker följande upp i texten: [url=""][/url].
Detta modifierar man sen enligt följande: [url=fullständig länkadress]Kort rubrik[/url].

Q: Hur gör man röd text? Finns det andra färger än röd?
A: [highlight]röd text[/highlight]. Det finns bara rött.

Q: Varför räknas inte alla mina inlägg i postcount?
A: Mysfaktorn i några forum (Humor, Humorlänkar, Laidback, Tittarkommentarer, Träningsjournaler och Medlemsbilder, Matchpratforumet i Sport, samt i Viktiga meddelanden-forumet) kommer av lägre krav på diskussionskvalitet än i huvuddelen. Liksom dessa forum njuter smärre undantag från KFK (se nedan), undantas dina där gjorda inlägg från postcount. Inlägg som hamnar i Papperskorgen räknas också bort.

Q: Hur gör man en omröstning (poll)?
A: Omröstningar kan skapas när man varit medlem i 6 månader och har skrivit över 200 inlägg (S.k Laidback-status). Om du inte har detta så PM:a förfrågan till den som är moderator i det forum du vill ha en poll i, så gör denna kanske en åt dig.

Q: Report post (RP), hur fungerar det?
A: Klicka på knappen 'RAPPORTERA' nere till vänster i inlägget som ska rapporteras, välj lämpligt regelbrott i rullgardinsmenyn och eventuellt motivera kortfattat. De moderatorer vars forum rapporten gäller får denna i forumets inbyggda RP-system och kan se vem som blev RP:ad, vilken inlägg/tråd det gäller samt vem som skickade RP:n . Därefter beslutas om lämplig åtgärd.
Notera att RP citerar inlägget som det ser ut just då, oberoende av regelbrottarens eventuella efterredigering.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback