Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-09-23, 21:11
  #1
Medlem
comendantes avatar
Jag har fått höra att Bakunin skulle ha varit antisemit. Stämmer detta? Det vore kanske inte så konstigt med tanke på hur vanligt det var med antisemitska tankebanor på den tiden, men ändå. Hans relation till Marx, var ju, trots allt ganska respektfull. Jag menar visst, de var ideologiska fiender men Bakunin har ju gjort uttalanden där han hyser repekt för Marx vetenskapliga analys av kapitalet. Och dessutom så var han ju som anarkist starkt anit-kristendom och därmed kanske han inte brydde sig så mycket om det där med att judarna dödade Jesus och Judas svek och allt det där.

Men varför säger folk då att han var antisemit? Har han gjort sådana uttalanden?
Citera
2005-09-24, 00:50
  #2
Medlem
sblps avatar
Jag har läst någonstans att han blev utslängd av Marx från ett möte av något slag och lackade järnet och bland annat kallade Marx diverse jude-associerade saker. Kommer dock inte ihåg var.

Jag gissar på att det var personligt och inte menat mot Marx som jude.
Citera
2005-09-24, 12:31
  #3
Medlem
Men hade han inte nära vänner som var judar?
Flera av dom som ska ha tillhört den den närmaste kretsen kring Bakunin ska ha varit judar.
Citera
2005-09-24, 12:34
  #4
Medlem
Vem bryr sig igentligen om Bakunin..??och de andra utopiska tänkarna förrut om MARX..bakunin var en terrorist...!!!
Citera
2005-09-24, 14:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne
Vem bryr sig igentligen om Bakunin..??och de andra utopiska tänkarna förrut om MARX..bakunin var en terrorist...!!!

Tja, diverse anarko-influerade personer?

Jag tycker mig minnas att Ayn Rand är någon som folk bryr sig om, men han kanske inte gills eftersom han inte var kommunist?
Citera
2005-09-24, 15:38
  #6
Medlem
jag avskyr anarkister,diverse sådana pundar vänster folk..!!!

Men det jag riktigt hatar är kapital,överklass,nazister,fachism,höger-nationalism,
liberalism,moderatism,sionism-Judisk nationalism=Israel..
Ej folket judar/semiter...!!!
Citera
2005-09-24, 16:02
  #7
Medlem
Stalins avatar
Ayn Rand var faktiskt en liten tant. Nej, det är ingen som bryr sig om henne.
Citera
2005-09-24, 16:02
  #8
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne
Vem bryr sig igentligen om Bakunin..
Jag.

Citat:
bakunin var en terrorist...!!!

Nej.
Citera
2005-09-24, 16:14
  #9
Medlem
Men dom var väl kontra-revolutionärer i sovjet..??
sprängde inte dom bomber och höll på med terror i USSR under 1917-1940..?
Citera
2005-09-24, 18:11
  #10
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne
Men dom var väl kontra-revolutionärer i sovjet..??
sprängde inte dom bomber och höll på med terror i USSR under 1917-1940..?
DE!?
Bakunin levde på 1800-talet!
Citera
2005-09-24, 18:13
  #11
Medlem
Ja alltså anti-kommunister och bakunin och hans polare..??
Citera
2005-09-24, 18:24
  #12
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne
Ja alltså anti-kommunister och bakunin och hans polare..??
Vad är det med de? "Bakunins IRL-polare" var döda en bit innan den ryska revolutionen ens hade börjat!

Att Bakunin skulle ha varit med och slåtts mot den sovietiska staten är det dummaste jag har hört. HAN LEVDE INTE DÅ!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback