Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-21, 03:21
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad innebär detta? Att 30% skatt på utdelning dras trots att det inte borde eller vad?

Är det på inkomstdeklarationen som räntan är fel? Vad för ränta skulle det vara? Schablonbeloppet på ISKn?


I slutet av dagen så är det din skyldighet att varje siffra som står skriven på deklarationen är korrekt. Med andra ord, man kan aldrig hävda (om det skulle bli en tvist) att Degiro (eller någon annan bank) skickade fel kontrolluppgifter till SKV.

Med ränta så menar jag givetvis kostnadsränta i.e. låneränta för kredit. Orkar inte förklara mer, nu får du jobba lite själv.
Citera
2023-03-22, 10:12
  #410
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deproijouprauve
1) Degiro drar -30% Källskatt på alla era Svenska utdelningar, vilket är felaktigt.

https://www.realtid.se/skattesmall-d...ka-isk-konton/

Vidare, denna dragning på -30% rapporterar inte ens Degiro in till Skatteverket på kontrolluppgiften; så du kan aldrig få någon "automatisk avräkning". Du måste alltså göra ett manuellt avdrag i deklarationen, med stöd av kontotransaktionerna.


Det snackas extremt lite om det här på forumet, vilket förvånar mig.

2) Degiro har, åtminstone för mig, inte lämnat in mina räntekostnader på kontrolluppgiften (inte en krona). Så jag fick lägga till hela beloppet under Avdrag - Kapital - Räntekostnader (8.1).

Detta kan vara enorma ränteavdrag som ni missar.
Det gäller bara utdelningar från aktier?

Så om man har ägt säg en amerikansk ETF, då har man inte fått någon utdelning, och då behöver man inte korrigera någon skatt i deklarationen, right?
Citera
2023-03-22, 12:46
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det gäller bara utdelningar från aktier?

Så om man har ägt säg en amerikansk ETF, då har man inte fått någon utdelning, och då behöver man inte korrigera någon skatt i deklarationen, right?

Mega-Brain
Citera
2023-03-22, 12:49
  #412
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deproijouprauve
Mega-Brain
Ok, tack, då behöver jag nog inte ändra något i min deklaration
Citera
2023-03-24, 11:23
  #413
Medlem
Finans.killens avatar
För er som inte fick schablon på deklarationen;
Årsbeskedet kom nu för någon dag sedan och finns under "Inbox" --> "Dokument" om man klickar på årsbeskedet för sin ISK så står schablonen beräknad i klartext där, bara att uppdatera sin deklaration.

Bökigt som fan och jag ska återigen rekommendera till farsan att han får byta mäklare, detta börjar ju bli löjligt även om det gick att lösa ganska smidigt.
Citera
2023-03-24, 14:03
  #414
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
För er som inte fick schablon på deklarationen;
Årsbeskedet kom nu för någon dag sedan och finns under "Inbox" --> "Dokument" om man klickar på årsbeskedet för sin ISK så står schablonen beräknad i klartext där, bara att uppdatera sin deklaration.

Bökigt som fan och jag ska återigen rekommendera till farsan att han får byta mäklare, detta börjar ju bli löjligt även om det gick att lösa ganska smidigt.
Schysst, tack för infon! Får kika där jag med i helgen för säkerhets skull. Men känns bra tattigt av dem. Visst, avgifterna är väl bättre på DeGiro, men till vilket pris. Känns väldigt oseriöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback