Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 20:57
  #85
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekken
Vad händer om Degiro skulle gå omkull? Jag förmodar att inte den svenska insättningsgarantin gäller då? Nu tror jag inte risken är väldigt liten, men garantin skapar ju en viss form av trygghet om det blir orostider.


Insättningsgarantin gäller inte.

Kontanterna och värdepapperna i din depå är dina, och existerar inte i mäklarens balansräkning, så de är säkra. Ska inte heller vara några problem att flytta dessa till en annan mäklare om kk sker.

Annat blir det dock om du upprättar ett räntekonto, vilket jag inte vet om du kan på Degiro, och de lånar ut dina pengar. Då är de borta.

Värt att notera är dock att dessa mäklare är ganska så väl garderade mot konkurs, då de själva inte tar speciellt mycket risk. Krävs väl att en stor andel av kunderna utställer en massa optioner som sedan går så brutalt långt in the money att dom inte kan betala för sig öht, eller om man låter folk handla med allt för stor hävstång och något faller likt EUR/CHF i början av året. Men många mäklare är garderade även där då kreditdelen ofta är vidaresåld till någon av giganterna.
Citera
2015-07-07, 17:55
  #86
Medlem
Vad tycker ni som har använt er av Degiro ett tag nu?

Har själv fixat fram en ISK men avvaktat då jag ville se hur Avanza och Nordnet reagerade.
Citera
2015-07-07, 23:46
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Kontanterna och värdepapperna i din depå är dina, och existerar inte i mäklarens balansräkning, så de är säkra. Ska inte heller vara några problem att flytta dessa till en annan mäklare om kk sker.
Fast när jag läste om Degiro i norge så verkar det inte som att aktier köpta via Degiro hamnar på ditt VP-konto, det gör mig lite osäker som egentligen äger aktierna vid en konkurs t.ex.

http://e24.no/boers-og-finans/finans...aksis/23451971
Citera
2015-07-10, 21:05
  #88
Medlem
Någon day/swing trader som har börjat använda degiro för USA börsen?

Hur är deras borrows och shorts?
Citera
2015-07-16, 01:08
  #89
Medlem
Är väldigt intresserad av att swingtrejda amerikanska aktier - men detta är svårt att göra lönsamt hos AVA och NON pga. dyr växlingsavgift + courtage.

Vågar man köra Degiro? Hur många svenska kunder har de? Erfarenheter?
Citera
2015-07-20, 00:19
  #90
Medlem
Har själv testat DeGiro nu, tycker allt har funkat som det ska. Sidan/plattformen är rätt avskalad/enkel men det stör inte mig. Kundtjänst är snabba att svara om man har frågor som dyker upp.

Jag funderar kring risken för att pengarna hos DeGiro går förlorade. Enligt Tradingportalens intervju med DeGiros VD (http://www.tradingportalen.com/tradi...te-natmaklare/) är detta vad de gör med pengarna:

Citat:
Ursprungligen postat av Tradingportalens Intervju med DeGiros VD
Var ligger pengarna? Omfattas man av investerarskyddet om man är kund hos Er?

Eftersom DEGIRO inte är en bank så omfattas du som kund inte av svenska statens insättningsgaranti.
DEGIRO överför dina kontanter till en fond (Cashfund) varvid du har deltagande/andelar registrerat i ditt namn. Detta innehav av andelar är i ditt ägande och hålls avskilt från mäklaren (DEGIRO) vilket innebär att ditt innehav inte påverkas om DEGIRO försätts i konkurs. Denna fonds mål är att bevara kapital och investerar därmed minst 80% av dess tillgångar i obligationer med (AA-rating).

Risken för att förlora pengarna borde väl helt enkelt ligga i att banken där pengarna placeras i fonden går under? Hur skiljer sig detta förfarande från t.ex. Avanza? Hur bör man bedöma risken att förlora pengarna hos DeGiro i proportion till risken hos t.ex. Avanza?

Hur resonerar ni?
Citera
2015-08-05, 20:44
  #91
Medlem
Jag har väntat länge på att få tillgång till börsen i t.ex. Inden. Men det har länge stått "Kommer snart"..... är inte så imponerad av framdriften.
Citera
2015-08-05, 23:56
  #92
Medlem
Jag kör DeGiro nu (har fortfarande kvar Avanza och delat upp kapitalet mellan dessa två depåer). Allting har funkat bra hittills. Så fort det varit något oklart har jag hört av mig till kundtjänst och de är mycket lättkontaktade, tydliga och professionella.

Väntar nu på att stoploss-ordrar ska komma på amerikanska marknaden så att man slipper sitta med kurslarm.
Citera
2015-08-26, 06:40
  #93
Medlem
Mercinhos avatar
finns det någon mer som testad degiro? funderar på att lämna Avanza.

Lägre courtage och tillgång till andra börser är intressanta.
Citera
2015-08-26, 08:56
  #94
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
finns det någon mer som testad degiro? funderar på att lämna Avanza.

Lägre courtage och tillgång till andra börser är intressanta.

Deras site har varit helt funktionsoduglig under de här dagarna med stor aktivitet. Inget att förlita sig på om du har behov att agera när det händer saker alltså.
Citera
2015-08-26, 09:58
  #95
Medlem
kekkens avatar
Jag har bytt från Avanza till Degiro sedan någon månad tillbaka. Hittills har allt funkat bra. Har aldrig varit så billigt som nu för mig att handla med aktier. Handlar i storleksordningen 30000-80000 kr just nu. Har bara satt in pengar, inte tagit ut så jag vet inte hur det kommer att funka

Hemsidan lämnat nog en del i övrigt att önska fast jag sett värre.
Citera
2015-08-29, 16:07
  #96
Medlem
Har också öppnat ett DeGiro-ISK och det kan bli många tusenlappar om året sparade i courtage. Avanza och Nordnet känns dyra i jämförelse, varför ska de ha minst 40-50 kr varje gång jag handlar elektroniskt? De tar bra betalt så länge de kan bara. Gillar starkt att DeGiro kommer in och pressar priserna grymt mycket.

Värt att notera är att DeGiro står under kontroll av Holländska centralbanken och finansinspektionen. Holland är inte heller något dåligt land direkt, Holländarna uppfann nästan banken så de kan det där kan man säga. Bank of Amsterdam var en av de första bankerna.

DeGiro samarbetar även med gigantiska Commerzbank i Tyskland. DeGiro finns i många länder nu, 25+?
__________________
Senast redigerad av rhym 2015-08-29 kl. 16:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback