Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-08, 21:19
  #265
Medlem
En annan nackdel med Degiro är att de inte betalar ut utdelningen på likviddagen utan 1-3 dagar efter. Detta gäller svenska aktier, vet inte hur det är med utländska.
Citera
2018-05-08, 21:59
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
En annan nackdel med Degiro är att de inte betalar ut utdelningen på likviddagen utan 1-3 dagar efter. Detta gäller svenska aktier, vet inte hur det är med utländska.

Det beror säkert på att man är en utländsk mäklare. Amerikanska utdelningar brukar dröja någon dag hos Avanza/Nordnet jämfört med en amerikansk mäklare.

Jag ska få lite pengar från utdelning i Volatis preferensaktie som ska betalas ut i morgon i svenska depåer. Om jag kommer ihåg kan jag återkomma med uppgift hur många bankdagar det tar för Degiro.
Men en bankdag hit eller dit spelar för min egen del ingen större roll. Absolut inget som styr mitt val av mäklare. Men som tidigare sagts så är Degiro bara bäst för en del handel långtifrån allt.
Citera
2018-05-10, 10:54
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det beror säkert på att man är en utländsk mäklare. Amerikanska utdelningar brukar dröja någon dag hos Avanza/Nordnet jämfört med en amerikansk mäklare.

Jag ska få lite pengar från utdelning i Volatis preferensaktie som ska betalas ut i morgon i svenska depåer. Om jag kommer ihåg kan jag återkomma med uppgift hur många bankdagar det tar för Degiro.
Men en bankdag hit eller dit spelar för min egen del ingen större roll. Absolut inget som styr mitt val av mäklare. Men som tidigare sagts så är Degiro bara bäst för en del handel långtifrån allt.

Utdelningen fanns på kontot i morse, en dag efter en svensk mäklare.
Citera
2018-05-10, 13:13
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Utdelningen fanns på kontot i morse, en dag efter en svensk mäklare.

Samma för mig med en annan svensk aktie. Pratade med deras support och de sa att det brukar ta 1-3 dagar från den riktiga likviddagen.
Citera
2018-06-21, 09:54
  #269
Medlem
kekkens avatar
Någon med DeGiro som lyckas hitta och handla med nyintroducerade Epiroc? Jag lyckas inte hitta den.
Citera
2018-08-04, 22:43
  #270
Medlem
Använder DEGIRO för att månadsspara i investmentbolag och har inget att klaga på. Visst vore det bättre med KF i vissa fall, men köper man bara svenska aktier är det lugnt med ISK. Supporten svarar snabbt om man har några frågor och deras interface är väldigt ”clean”. Verkar dock vara få som använder deras tjänster i Sverige? Inte stött på någon jag pratat med IRL som använder DEGIRO förutom mig och brorsan.
Citera
2018-08-05, 00:52
  #271
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Använder DEGIRO för att månadsspara i investmentbolag och har inget att klaga på. Visst vore det bättre med KF i vissa fall, men köper man bara svenska aktier är det lugnt med ISK. Supporten svarar snabbt om man har några frågor och deras interface är väldigt ”clean”. Verkar dock vara få som använder deras tjänster i Sverige? Inte stött på någon jag pratat med IRL som använder DEGIRO förutom mig och brorsan.
Använde också DeGiro ett tag medans dom hade ett av de billigaste courtagen. Känns som att dom hade ett tag när många med daytrader-drömmar handlade med dom, tills flera andra blev billigare. Jag resonerade som så att det känns som att det är säkrare att handla genom en "svensk" bank, och eftersom det finns såna med lägre courtage fanns det inte särskilt mycket anledning att behålla mina pengar på DeGiro.
Citera
2018-08-05, 01:26
  #272
Medlem
Jag använder Degiro lite grand. Det enda de är bra på är priset. Deras Corporate action- och skattehantering är ett skämt.
De drar skatt fast det inte ska dras och dessutom vid inlösen så drar de skatt på inlösenbeloppet (som om det vore en utdelning). Har fått kriga riktigt mycket och skickat instruktioner från skatteverket hur de ska göra. Första gången tog det över 4 månader innan jag fick tillbaka den felaktiga skatten, nästa gång tog det enbart 1 månad. Nu senast återstår det att se hur snabbt de betalar tillbaka skatten. Den drogs felaktigt in mitten av juli.

Dessutom märkte jag att i min deklarationen hade de skickat in fel uppgifter till skatteverket 2017. Vilket gjort att jag fick ändra i min deklaration och nu börjar skatteverket höra av sig och undrar varför jag ändrat.
Citera
2018-08-05, 18:51
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Använde också DeGiro ett tag medans dom hade ett av de billigaste courtagen. Känns som att dom hade ett tag när många med daytrader-drömmar handlade med dom, tills flera andra blev billigare. Jag resonerade som så att det känns som att det är säkrare att handla genom en "svensk" bank, och eftersom det finns såna med lägre courtage fanns det inte särskilt mycket anledning att behålla mina pengar på DeGiro.

Beror ju på hur mycket man handlar, gör man som mig och månadssparar i ett gäng investmentbolag kan det inte bli mycket billigare än gratis.
Citera
2018-08-05, 21:23
  #274
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Beror ju på hur mycket man handlar, gör man som mig och månadssparar i ett gäng investmentbolag kan det inte bli mycket billigare än gratis.
Jo sant, men notera hur jag sa "daytraders".
Citera
2018-08-05, 22:19
  #275
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Jo sant, men notera hur jag sa "daytraders".

Det är ESMA och att många instrument försvann i och med att EU kräver en KIID på varje som gjort att många slutat.
Citera
2018-08-06, 22:18
  #276
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Använder DEGIRO för att månadsspara i investmentbolag och har inget att klaga på. Visst vore det bättre med KF i vissa fall, men köper man bara svenska aktier är det lugnt med ISK. Supporten svarar snabbt om man har några frågor och deras interface är väldigt ”clean”. Verkar dock vara få som använder deras tjänster i Sverige? Inte stött på någon jag pratat med IRL som använder DEGIRO förutom mig och brorsan.
Just det du nämner är en stor ekonomisk fördel hos Degiro som långsiktiga småsparare borde dra nytta av - möjligheten att bland stockholmsbörsens bolag välja ut förslagsvis 10-30 bolag som man månadssparar i, utan kostnader för courtage eller förvaltning. Man får med andra ord fördelarna med att köpa fonder och fördelarna med att äga aktier i samma affär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback