Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-07, 14:17
  #13
Medlem
Joburgs avatar
Vad galler tips pa Afrika ska du komma ihag att Afrika ar jakligt stort. Nastan alla olika typer av upplevelser finns dar, fragan ar snarare vad du vill fa ut av resan.

Vill du sola och bada? Sydafrika, Mocambique och Tanzania har en mycket ruggigt bra strander. Likasa vastafrika men pa manga stallen finns kraftiga undervattensstrommar som man far akta sig for? Vill du ha slattlandssafari? (Masai Mara) Klattra i regnskogar for att titta pa Gorillor? (Bwindi eller Virunga i Uganda/Rwanda) Hur mycket pengar vill du lagga ut? Vissa stallen, och upplevelser, ar DYRA. Vissa andra omraden kan man verkligen klara sig med en minimal budget. Som sagt, det finns massvis av bra alternativ men du far forst specificera vilken typ av resa du vill gora.
Citera
2015-02-19, 23:55
  #14
Medlem
HanMedPinnens avatar
Har bara varit i Tanzania. Folk förutsätter att du är turist och behandlar dig därefter, generellt. Lite som japaner med kameror behandlas här när jag tänker efter:-P Ute i obygden är man stundom fett exotisk, och vissa barn som ser en pekar och ropar till kompisarna att komma och titta. Nästan alla vi stötte på var trevliga och vänliga.

En som vi snackade ganska mycket med i Dar es Salaam undrade ifall vi var vaccinerade mot malaria, och vad det kostar. Såna vaccin finns inte, men han liksom förutsatte att vi som européer var lite mer priviligierade och kanske hade sånt som undanhölls afrikaner. Räkna med att vissa kan se dig så: som någon med oändliga privilegier och tillgångar. Vilket du givetvis i praktiken är.
Citera
2015-02-20, 17:08
  #15
Medlem
Moltas666s avatar
Är man vit och europé så tillhör man en riskgrupp i Afrika, något som man är även på andra kontinenter.

Man skall inte överdriva riskerna men man skall känna till riskbilden och agera efter det. Att som vit manlig europé ragla hem ensam till hotellet på kvällstid efter en vända på puben kan sluta illa.

Jag har arbetat i flera afrikanska länder och alltid blivit bra bemött och behandlad. Delvis berodde det nog på att jag visade tydliga tecken på att kunna försvara mig men större betydelse hade nog det faktum att jag hela tiden kalkylerade med riskerna och visste vad jag gjorde.

Någon nämnde respekt och underdånighet. Det finns helt klart ett inslag av underdånighet gentemot vita från den inhemska svarta befolkningen. Inte alltid och inte av alla men ganska ofta.
Citera
2015-02-21, 11:19
  #16
Medlem
Alltså nej? Vadå våldtagen, styckad osv osv? Skrämmer ju livet ur allt folk som vill åka till Afrika när man säger så. Givetvis beror det mycket på VAR i afrika du befinner dig. Tänk på att afrika är otroligt stort och man kan inte dra osäkerheten på vissa ställen över en hel kontinent.

Niger, Nigeria, Kongo och Sudan är väll exempel på länder du inte ska åka till då det allmänt inte är så säkert pga. politik osv. Sedan ska du inte åka till en inhemsk stad som dödar albinos ( vissa använder deras kroppsdelar till häxkrafter osv)

Men länder som sydafrika (där jag själv har varit ett par månader i höstas) är ju hur säkert som helst även om det råder stor risk för våld och stöld. Jag var där i tre månader, både i storstad och mindre samhällen som är otroligt fattiga. Som vit behandlades jag som vilken sydafrikan som helst, då det finns många vita där. Men jag skulle rekommendera att ha med en svart vän/guide med er om ni vill in i slumområdena, säger ju sig själv att du kommer bli av med din snygga kamera och smycken.

Jag har även vänner som varit i tanzania utan problem, dock så finns det en del som ogillar vita människor men för det mesta är de ju hur trevliga som helst! Om man är en kille då, för kvinnor ska bara vara i hemmet och har inte så mycket att säga till om

Så ja, finns en del farliga ställen, men det gäller ju att hålla sig undan just de ställena, och om man gör det så får man en helt fantastisk resa!!
Citera
2015-02-22, 11:51
  #17
Medlem
gurkmajjas avatar
Som övriga skrivit beror det mycket på vilket land du åker till och hur du sedan beter dig där. Ett bra tips är att ha privatguide hela tiden. Dels så missar du inget av värde, har tolk med dig hela tiden och får tips på vad du inte bör göra/vistas. I Ghana som exempel ser man ner väldigt mycket på rökning och du kan få en rejäl utskällning om du röker i "fel" kvarter osv. De har mycket konstigheter för sig som är svåra för oss att förstå, och då är en lokal guide oumbärlig.
Citera
2015-02-22, 19:19
  #18
Medlem
Odamies avatar
Tack för denna tråden! Har själv undrat länge nu så kommer följa denna.

Som många sagt redan är det ju uppenbart att det beror på vart i Afrika man åker. Afrika är väldigt stort till yta och har väldigt breda kulturella skillnader.

Har planer att åka dit nån gång i framtiden och tänker då ha kollat upp ställen som är rätt säkra att åka till som vit men som ändå inte är helt turistiga.
Citera
2015-03-10, 13:21
  #19
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odamie
Tack för denna tråden! Har själv undrat länge nu så kommer följa denna.

Som många sagt redan är det ju uppenbart att det beror på vart i Afrika man åker. Afrika är väldigt stort till yta och har väldigt breda kulturella skillnader.

Har planer att åka dit nån gång i framtiden och tänker då ha kollat upp ställen som är rätt säkra att åka till som vit men som ändå inte är helt turistiga.

Av de länder jag besökt i Afrika (Egypten, Tunisien, Kenya, Tanzania, Mocambique, Angola, Eritrea, Liberia och Sydafrika) måste jag säga att jag tyckt bäst om Tanzania och Kenya. Numer (ungefär 15 år senare) skulle jag möjligen tänka efter lite innan jag åkte till just Kenya. Vad det gäller Mocambique och Angola åker jag gärna tillbaka, men de länderna är lite "bökiga" att turista .

Men som det nämnts i tråden vid tidigare tillfällen - Afrika är ASSTORT och det skiljer rätt mycket på t.ex. Egypten och Tunisien och Sydafrika. På samma sätt skiljer det sig mycket mellan Liberia och Tanzania. Det betyder inte att det är "farligare" eller "konstigare" på något annat ställe - bara att det är väldigt annorlunda. Både de geografiska skillnaderna och kulturella skiftar VÄLDIGT mellan öst/väst och norr/söder.

Jag gillar emellertid kontinenten och det finns ständigt något som drar mig tillbaka. Hoppas att kunna åka tillbaka snart igen (och då till något rätt "turistigt" som att bestiga Kilimanjaro eller så).
Citera
2015-03-17, 23:37
  #20
Medlem
SWINs avatar
Hej!

Har varit i Etiopien, rekommenderas varmt!

Lungt ställe, billigt som 17 att bo & äta ute.

Internet fanns det överallt, däremot kunde elen gå med ojämna mellanrum.

Kan framförallt rekommendera Nazrit & badorten Sodore.

Nazrit är mycket billigare & lungnare än Addis - du kan lungt ta in på värstinghotell utan att bli ruinerad.

Lägg märke till att priset kan vara mycket högre, om du är vit turist

Badorten Sodore är ett varmbad med heta vulkaniska källor.
Övernattning är billig, vakter med AK47 ser till att du får sova i fred.
Soluppgången är nästan magisk, när djuren i området morgonstartar - gott om apor utanför hotellet.

Är det vilt party 24/7 du är ute efter, välj annat - men Etiopien är billigt, lungt & trevligt.

Tog med USD, men bättre med ATM som finns överallt - växla inte i Sverige!

För övrigt - hört från en inföding som inte fick nog med dricks "Vad gör du här, om du inte har pengar"
Citera
2015-03-21, 14:40
  #21
Medlem
Jag har varit i Nairobi och Mombasa i Kenya, det funkade bra om man åkte taxi och inte var ute efter det blev mörkt. En gång gick vi in en bit i ghettot i Nairobi och då skrek folk "musungu" (vit person) efter en och sa saker som "are you lost?" och kollade väldigt konstigt på en. Folk sliter och skriker på en för att få en att köpa deras saker. I övrigt var alla väldigt trevliga och det var verkligen ett av mitt livs bästa resor. Bara man vet vart man ska gå och när så är det verkligen inga problem!
Citera
2015-03-21, 15:12
  #22
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-kid
Jag har varit i Nairobi och Mombasa i Kenya, det funkade bra om man åkte taxi och inte var ute efter det blev mörkt. En gång gick vi in en bit i ghettot i Nairobi och då skrek folk "musungu" (vit person) efter en och sa saker som "are you lost?" och kollade väldigt konstigt på en. Folk sliter och skriker på en för att få en att köpa deras saker. I övrigt var alla väldigt trevliga och det var verkligen ett av mitt livs bästa resor. Bara man vet vart man ska gå och när så är det verkligen inga problem!
Ja man ska definitivt resa till något intressant afrikanskt land i sitt liv. Det är en upplevelse.
Citera
2015-03-21, 17:37
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Ja man ska definitivt resa till något intressant afrikanskt land i sitt liv. Det är en upplevelse.

Det är det verkligen. Vi i Sverige ser ju det mest på tv och de "fattiga barnen i Afrika" och jag tror det är svårt att greppa för många, men när man får se det på riktigt så tar man tar inte allt för givet längre. Själv blev jag även chockad över hur långt utvecklingen kommit på många sätt. Det är ett antal mångfacetterade länder och inte bara all skit man ser på tv.
Citera
2015-03-21, 20:12
  #24
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-kid
Det är det verkligen. Vi i Sverige ser ju det mest på tv och de "fattiga barnen i Afrika" och jag tror det är svårt att greppa för många, men när man får se det på riktigt så tar man tar inte allt för givet längre. Själv blev jag även chockad över hur långt utvecklingen kommit på många sätt. Det är ett antal mångfacetterade länder och inte bara all skit man ser på tv.
Väl beskrivet. Man ser fattigdom kant i kant med utveckling och exploatering på olika sätt. Det går inte att förstå genom ett nyhetsinslag på 2 minuter. Det måste upplevas.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2509393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback