Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 08:43
  #1
Medlem
hej min processor ligger på max 71 Celsius vid stress på 4.4ghz med en corsair h80i ska det vara så hög värme med den kylaren eller har jag satt på kylaren fel
Citera
2015-01-15, 10:06
  #2
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonpet99
hej min processor ligger på max 71 Celsius vid stress på 4.4ghz med en corsair h80i ska det vara så hög värme med den kylaren eller har jag satt på kylaren fel

Kylaren sitter med största sannolikhet fel. Rekommenderar att du installerar om den och byter kylpasta och verkligen kollar att den sitter korrekt på din processor.
Citera
2015-01-15, 10:22
  #3
Medlem
Kolls pastan. Kan vara torkad. för mycket eller för lite.
Uppdatera bios.
Testa med orginal kylaren och se om tempen är galen då med.
Citera
2015-01-15, 11:44
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
I motsats till de andra här så tycker jag det ser bra ut.
Max stress och överklockning blir ju varmt. Undrar vad de andra tycker är normalt.
Citera
2015-01-15, 11:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I motsats till de andra här så tycker jag det ser bra ut.
Max stress och överklockning blir ju varmt. Undrar vad de andra tycker är normalt.

Efter att ha läst texten igen så håller jag med dig. Den tempen är ingen fara alls. Vad ligger den i idle?
Citera
2015-01-15, 12:06
  #6
Medlem
Ligger på runt 40 grader idle
Citera
2015-01-15, 12:08
  #7
Medlem
Jag har den kylpastan som sitter på kylaren från börja
Citera
2015-01-15, 12:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonpet99
Jag har den kylpastan som sitter på kylaren från börja

Då är det ok. Du kan nog tjäna några grader på att byta ut pastan mot en bättre sort.
Citera
2015-01-15, 12:30
  #9
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I motsats till de andra här så tycker jag det ser bra ut.
Max stress och överklockning blir ju varmt. Undrar vad de andra tycker är normalt.

Ska säga direkt att jag inte känner till TS kylare, så har ingen koll på hur bra den är.

Min i7 4790 idlar på 28-32, och med t.ex BF4 och film körandes samtidigt på olika skärmar så går den runt 55.

Under Benchmark så fick jag nästan upp den till 60...

Så, jag skulle vilja säga (beroende på hur bra TS kylare är) att något inte stämmer.

Edit: Detta är med BF och Film körandes samtidigt: http://forumbilder.se/EA2PH/bf.JPG
Citera
2015-01-15, 14:05
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Att byta pasta gör sällan nån skillnad. Vad man måste kolla är att man har tillräckligt mycket pasta för att fylla i ojämnheterna, men inte för mycket så att pastan börjar isolera.

Kolla först att anliggningsytan på kylflänsen är jämn och inte har någon defekt eller är skadad. Använd t.ex. ett rakblad som man håller försiktigt mot kylflänsen som hålls mot en lampa. Det skall inte synas någon springa med ljus för då är kylflänsen skev.

När man applicerar pastan så bör den inte vara för kall för då är den svår att applicera. Använd ett rakblad när man applicerar pastan och se till att det inte uppstår några stora "bubblor".

Om kylningen inte blir bra, tveka inte att göra om appliceringen med pasta.

En del kylflänsar har ett lager med pasta på vid leverans. Om det sitter en plastfilm över pastan så är det viktigt att den tas bort innan montering.. Ibland är pastalagret ganska tjockt och kommer därför att ha isolerande verkan, och då kan det vara bra byta pastan och få ett tunnare lager.
__________________
Senast redigerad av Megaforce 2015-01-15 kl. 14:07.
Citera
2015-01-15, 14:47
  #11
Medlem
Men nu har han ju vattenkylning. Och en ganska liten 80mm Så värme i rummet och i lådan kan nog påverka med hur varm proppen går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback