Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 05:55
  #1
Medlem
Syd12norrs avatar
Om jag någon gång i framtiden skulle få ansvaret att bilda Sveriges nya regering då har jag redan nu mycket ideer jag skulle vilja besluta. Arbetslösheten har ökat det senaste åren och en orsak kan bero på att företag säger upp sina anställda eftersom de inte har råd att ha kvar dem. Min lösning på det är att arbetsgivaren ska vara skyldig att hitta den anställda ett nytt jobb. Det ska finnas kurser och hjälp för vuxna som är arbetslösa. Ungdomar ska bli erbjudna praktiker på olika typer av jobb. Man ska i skolan försöka locka ungdomar att jobba genom att läraren pratar en gång i månaden vilka fördelar det finns med att jobba.

Integrationspolitiken har blivit väldigt dyr också och en lösning på det är att invandrare får mindre i bidrag men att det bara behöver betala 50% av skatten de första 5 åren när de jobbar och man ska inte heller börja att ge permanenta uppehållstillstånd. Man ska få snabbare besked från Migrationsverket. Bara för att jag pratar om kostnaderna så betyder det inte att jag röstar på SD. Men jag är ändå bered att samtala med alla partier eftersom vi lever i en demokrati. Det bör också vara lägre skatter för de som arbetar eftersom att det ska löna sig att arbeta.

Skolresultaten kan förbättras också om man låter eleverna själva bestämma vilka metoder de får lära sig av. Lärarna vet inte alltid hur varje elev fungerar så då får man själv prata med läraren och säga vilka metoder som man själv tycker är bäst. Sen får läraren avgöra om det är lämpligt. Slopa friskolorna och börja med betyg från årskurs 3. Det är bra så att man tidigt kan se vilka kunskaper eleven har. Om man stör eller kommer försent så kan det dras 300 kr från studiebidraget om man går på gymnasiet. På grundskolan får man en prick varje gång man kommer försent och pricken gäller under en veckas tid. Får man 5 prickar så får man 40 min kvarsittning om man går på högstadiet, 20 min på mellanstadiet och 10 min på lågstadiet. Grundskolan ska vara 10 årig. Många ungdomar har inte heller råd att ta körkort så det ska vara något man gör i skolan.

Vi kan också förbättra miljön genom att besluta att all kollektivtrafik blir el drivet eller etanol. Elbilar blir billigare och ekologiska saker och mat blir också billigare. Sopgubbarna har en maskin som kan kontrollera hur man har sorterat sina soppor.

Jag tycker också att vi ska slopa alkoholmonopolet, och ändrar åldersgränsen på att handla alkohol från 20 till 18. Genom att man kan köpa på vanliga mataffärer och genom att man får köpa det när man blir myndig gör att man inte blir i ett lika stort behov att ha det eftersom man ändå enkelt kan få det. Man ska inte heller får röka offentligt man börjar bygga rökrum utomhus och så satsar man mer på att sälja el cigg.

Hur man kan göra trafiken säkrare är att alla bilar ska ha munblåsor för att kunna startas. De ska bara funka att blåsa för den som sitter på förarstolen och om man ber någon annan sitta där först så stägns motorn av när man reser sig upp.

Vi ska också rusta upp försvaret och bli medlemmar i Nato. Sverige behöver ett stärkare försvar när man ser ett mer aggressivt Ryssland.

Man ska fortfarande kunna gå i pension när man är 65 men om man vill så ska man ha rätt att jobba så länge man känner sig frisk. Vi ska även sänka skatterna för pensionärerna.

Kötiden på sjukvården ska vara mycket snabbare och vi ska satsa på bättre behandlingar bättre mediciner.

Vi ska förbättra tågtiderna genom att avskeda hela ledningen för SJ och istället anställa japaner i ledningen. I Japan så finns det ett tåg som går genom hela landet på 2 timmar. De är långt fram i teknologin och skulle kunna lösa våra problem också. Vi ska satsa på tak över väggarna samt varme under väggen så man slipper halka, snö och regn när man kör och bussarna ska ha egna väggar så att de kan hålla sina tider.

Skadestånden och försäkring ska vara högre.
Citera
2015-01-15, 07:45
  #2
Moderator
Siegfrids avatar
Ingen Offentlig debatt. TS uppmanas skaffa sig en blogg.

Offentliga debatter --> Papperskorgen
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback