Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-14, 21:49
  #1
Medlem
Obelix2s avatar
Hej!

Jag gick in på thepiratebay.se. Såg bara en sifferkod eller någon nedräkningsapparat. Jag råkade trycka mitt skärmen bara sen dyker det upp en ny hemsida där det står att min dator är utsatt för en dödlig trojan, WTF? Kan det vara riktigt? Kan man få virus av en sådan liten sak? Vad bör jag göra?
Har en mac dator, trodde inte dom brukade få virus.

//Stefan 89
Citera
2015-01-14, 21:52
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obelix2
Hej!

Jag gick in på thepiratebay.se. Såg bara en sifferkod eller någon nedräkningsapparat. Jag råkade trycka mitt skärmen bara sen dyker det upp en ny hemsida där det står att min dator är utsatt för en dödlig trojan, WTF? Kan det vara riktigt? Kan man få virus av en sådan liten sak? Vad bör jag göra?
Har en mac dator, trodde inte dom brukade få virus.

//Stefan 89
Nej, du har inte fått virus. Det är "reklam" som dyker upp. Jag får upp att:
Citat:

Kära Chrome-användare,

Du är dagens lyckosamma besökare för 14 januari 2015

Var god och fyll i denna korta enkät och säg “Tack” för att vi ger dig en chans att vinna en iMac®, en iPhone 6®, eller en iPad Air®!
Jag använder inte chrome.
Citera
2015-01-14, 22:08
  #3
Avstängd
Piratebay är nere för dom har problem med något myndigheterna eller liknande så det är därför den där du fick brukar jag också få den är inte farlig dom skojar med dej
Citera
2015-01-14, 22:10
  #4
Medlem
DVDGs avatar
Dödlig trojan Stackare, och utan att ens ha gjort någonting!!

Tror inte heller du behöver oroa dig. Men att mac kan få virus, det kan du ge dig fan på. Det är en myt, saken är den att det inte är lika vanligt.
Citera
2015-01-23, 13:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnsex
Piratebay är nere för dom har problem med något myndigheterna eller liknande så det är därför den där du fick brukar jag också få den är inte farlig dom skojar med dej
Polisen raidade ju servrarna..

OT: Inget att oroa dig för. Däremot klickar du på meddelandet som säger att du kan ha trojan på datorn så finns det risk att du blir länkad till nån nedladdning som ska "ta bort" viruset, men som i själva verket installerar virus.
Citera
2015-01-23, 14:22
  #6
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subt3ctor
Polisen raidade ju servrarna..

ja men TPB är ju uppe igen

OnT: det är bara reklam för att dom vill att du ska skaffa/köpa nåt skitantivirus
Citera
2015-01-24, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Dödlig trojan Stackare, och utan att ens ha gjort någonting!!

Tror inte heller du behöver oroa dig. Men att mac kan få virus, det kan du ge dig fan på. Det är en myt, saken är den att det inte är lika vanligt.

Precis ... en myt.
Jag har haft macar i över 20 år och varit inne på en jädra massa olika skumma siter. Och har haft virus 2 ggr ... båda var på 90-talet och ofarliga. Så visst kan man får virus på mac.

På mina PC datorer kan jag inte ens räkna hur många gånger jag haft virus ...
Citera
2015-01-25, 11:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davoodo
Precis ... en myt.
Jag har haft macar i över 20 år och varit inne på en jädra massa olika skumma siter. Och har haft virus 2 ggr ... båda var på 90-talet och ofarliga. Så visst kan man får virus på mac.

På mina PC datorer kan jag inte ens räkna hur många gånger jag haft virus ...

Har man ens antivirus på en mac?
Citera
2015-01-25, 11:39
  #9
Avstängd
AAE32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straxer
Har man ens antivirus på en mac?
Många brukar inte ha det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback