2015-01-14, 19:49
Medlem
Har några frågor jag grubblat över ett tag som främst handlar om Karoliner samt deras utrustning och lite annat från den tiden.

1, För er som testat/känt på en reenactment-uniform vet att dessa är väldigt varma och rätt tjocka.
Borde man inte blivit relativt seg av värmeslag under strid på sommaren när det väl var dags? slåss i full mundering med rock och kyller under en varm dag kan inte vara det skönaste eller sket man helt enkelt i vilket då det gällde liv och död?

2, Uniformsrockarna som har ett speciellt utseende var populärt hos alla länder under denna tiden med utseendet att man hade en lång rock med uppvikta sidor ( Minns inte namnet på detta just nu) varför hade man så? var det "inne" just då eller hade det någon speciell fördel? det kan ibland verka lite otympligt i strid för att man kan fasta i saker och allt däremallan.

3, På antikrundan för ett år sedan var det en man med som hade hittat en värja M/1685 uppe på fjället vid Blåhammaren efter Armfeldts Dödsmarsch, sagolikt fynd för honom då han själv sysslar med reenactment runt denna epoken.
Filmklippet kan skådas här:

http://www.svtplay.se/klipp/1785549/varja

Nu till frågan, har man hittat fler värjor samt rostiga delar som pipor av musköter eller dylikt på andra platser från Karolinerna? Kan vara på gamla slagfält som Poltava eller liknande eller varför inte just vid fjällen mellan Sverige Norge efter marschen.
Fienderna kanske gjorde sitt bästa med att städa upp på vapen och beslagta detta efter striden, vet att det städades rätt bra av civilbefolkningen i bergen efter marschen men något borde blivit kvarglömt.

4.Värja M/1832 är känt att vara en kortad variant av M/1685 som tumbygeln även tagits bort på, är det verkligen äkta värjor som tillverkats under tiden före och under Stora Nordiska Kriget som aldrig kommit ut i tjänst och användts av Karolinerna eller är det nytillverkade värjor som tillverkades runt 1830 med samma utseende?
Känns märkligt att återanvända nästan över 150 år gamla värjor men så kanske var fallet på den tiden?
Känt mig sugen att köpa en nämligen och dessa varianter är oftast jäkligt mycket billigare än en okortad M/1685.

5, Vet någon om det finns något/några intressanta objekt förutom Fredrik I's Karolineruniform i Armemuséet/Livrustkammarens magasin från denna epok som inte ställs ut?
Citera
2015-01-14, 20:28
Medlem
Fris avatar
Angående detaljen med tappade värjor så tror jag att varje piga eller tiggare som gått förbi och sett den hade gjort sig själv några dagslöner genom att plocka upp den och sälja den, som skrot om inte annat. Att Armfeldts karoliner använde 30 år gamla värjor låter inte så bra för dem. Men det var hårda tider då, och många värjor var ju redan slitna(!)

Att samma utrustning användes mer än 200 år senare förvånar inte mig längre. Tung industriutrustning som fartyg och svarvar kan vara uppåt 50 år gamla idag. Och fortfarande producera det de ska. Mest slående är kanske rymdfartsindustrin, där ryssarna ännu skickar upp kopior av Proton-raketen som hade premiär 1965. Och det enda som flyger människor till rymdstationen numera är Soyuz, som är en i mycket små steg vidareutveckling av raketen som skickade upp Sputnik 1, den första av alla satelliter i omloppsbana. Anno 1957. Och ett amerikanskt företag som verkligen skickar upp rymdraketer idag, har köpt Sovjetiska raketmotorer som stått i lager sedan 1969. Så en värja äldre än karolinen som bar den, förvånar mig inte längre. Det var ju inte precis rocket science, eller kanske förresten ehm, oj...
Senast redigerad av Fri 2015-01-14 kl. 20:32.
Citera
2015-01-14, 23:53
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
Har några frågor jag grubblat över ett tag som främst handlar om Karoliner samt deras utrustning och lite annat från den tiden.

1, För er som testat/känt på en reenactment-uniform vet att dessa är väldigt varma och rätt tjocka.
Borde man inte blivit relativt seg av värmeslag under strid på sommaren när det väl var dags? slåss i full mundering med rock och kyller under en varm dag kan inte vara det skönaste eller sket man helt enkelt i vilket då det gällde liv och död?

2, Uniformsrockarna som har ett speciellt utseende var populärt hos alla länder under denna tiden med utseendet att man hade en lång rock med uppvikta sidor ( Minns inte namnet på detta just nu) varför hade man så? var det "inne" just då eller hade det någon speciell fördel? det kan ibland verka lite otympligt i strid för att man kan fasta i saker och allt däremallan.

3, På antikrundan för ett år sedan var det en man med som hade hittat en värja M/1685 uppe på fjället vid Blåhammaren efter Armfeldts Dödsmarsch, sagolikt fynd för honom då han själv sysslar med reenactment runt denna epoken.
Filmklippet kan skådas här:

http://www.svtplay.se/klipp/1785549/varja

Nu till frågan, har man hittat fler värjor samt rostiga delar som pipor av musköter eller dylikt på andra platser från Karolinerna? Kan vara på gamla slagfält som Poltava eller liknande eller varför inte just vid fjällen mellan Sverige Norge efter marschen.
Fienderna kanske gjorde sitt bästa med att städa upp på vapen och beslagta detta efter striden, vet att det städades rätt bra av civilbefolkningen i bergen efter marschen men något borde blivit kvarglömt.

4.Värja M/1832 är känt att vara en kortad variant av M/1685 som tumbygeln även tagits bort på, är det verkligen äkta värjor som tillverkats under tiden före och under Stora Nordiska Kriget som aldrig kommit ut i tjänst och användts av Karolinerna eller är det nytillverkade värjor som tillverkades runt 1830 med samma utseende?
Känns märkligt att återanvända nästan över 150 år gamla värjor men så kanske var fallet på den tiden?
Känt mig sugen att köpa en nämligen och dessa varianter är oftast jäkligt mycket billigare än en okortad M/1685.

5, Vet någon om det finns något/några intressanta objekt förutom Fredrik I's Karolineruniform i Armemuséet/Livrustkammarens magasin från denna epok som inte ställs ut?

1. Jadu, även om jag har en egen uniform och allt (nej jag "lajvar" inte, bara samlar och bygger egna bössor) så är jag inte säker, men varmt måste det ha varit, men så så isolerar ju tjockt tyg ifrån värme också likaväl som kyla, så kanske det inte var så hemskt ändå.

2. Skört heter fliken som viks upp, och var väl mera att dom veks upp vid strid för att inte vara i vägen och veks ner vid marsch och lägerliv för att skydda låren än egentlig modenyck, den karolinska rocken är ju baserad på 1600-tals mode och då skulle ju dom civila rockarna vara närapå som "klänningar", dom första Karolinska modellerna (dvs från Karl XI's armé) hade inte uppvikbara skörtar alls.

Du kan se hur dom tidigare uniformerna såg ut här:

http://www.algonet.se/~hogman/militaria/uni_i_m_m1687b.jpg

http://www.algonet.se/~hogman/militaria/uni_i_m_m1683a.jpg

http://www.algonet.se/~hogman/symbol/s-reg-uni2.gif

3. Pipor efter karolinska gevär har hittats i norska stugor, men då återanvända som stekvevar, kvarnhandtag eller andra hushållsattiraljer, och en hel del värjor finns där på hembygdmuseér och andra ställen runtom.

4. Jag äger en 1685/1832 själv och det är trevliga värjor och jo det är samma modell som Karl XI beställde 1685, våra smedjor gjorde över 200.000 klingor under hela kriget fram tills 1718 så det fanns nog på lager (tillverkningen fortsatte egentligen ända fram tills 1727 fast man gjorde nya ersättningsklingor till gamla handtag har jag fått hört, så det blir lite lurigt där med s.k. "äkta karolinska" värjor.) så det räckte, och värjorna användes vidare inom armén fram tills 1747 och i flottan fram till 1832, för att sen ändras med att kortas en 70 cm och ta bort tumringen, och döpas om till just M/1832 och fortsätta sin tjänstgöring tills början av 1900-talet.

5. Tja, du har Drakenhielms uniform i Ludgo Kyrka, Provmunderingen ifrån 1687 och Karl XII's uniform, fler finns det inte kvar vad jag vet, även om det går rykten att privata samlare ska ha rockar, persedlar osv gömda i sina hem men det tror jag lite som jag vill om.

Provmunderingen på Armémuseum:

Citat:
Den uniform som bestämdes 1687 har betecknats som den ”äldre karolinska uniformen”. Det viktiga med m/1687 var att hela armén skulle beklädas i en och samma färg, den blå rocken. Detta var en process som pågick i hela Europa men Sverige gick nog längst i införandet.

http://www.algonet.se/~hogman/militaria/uni_i_m_m1687a.jpg

http://www.algonet.se/~hogman/militaria/uni_i_m_m1687b.jpg
Citera
2015-01-15, 08:34
Medlem
Tack för svaren !

Drakenhielms uniform vet jag om, hade tänkt åka och kolla på den lite senare under våren faktiskt.
Citera
2015-01-15, 17:35
Medlem
Japp det vet jag att alla skulle ha en enhetlig blå uniform med gula uppslag 1687 dock hade vissa regementen andra färger invändigt som röd tex för Värmland ,artellerister kunde ha grå har jag för mig samt någon med grön?

De var Dalarna och Jönköping som startade med Blå och Gul uniform 1683 faktiskt.

Har en till fråga

Vet du kanske eller någon annan när denna bilden på Drakenhielms uniform togs?

Fotot ser rätt gammalt ut.

http://blogg.tacitus.nu/wp-content/uploads/2012/02/Drakenhielms-uniform.jpg
Senast redigerad av LilyLazer 2015-01-15 kl. 17:41.
Citera
2015-01-16, 02:50
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Japp det vet jag att alla skulle ha en enhetlig blå uniform med gula uppslag 1687 dock hade vissa regementen andra färger invändigt som röd tex för Värmland ,artellerister kunde ha grå har jag för mig samt någon med grön?

De var Dalarna och Jönköping som startade med Blå och Gul uniform 1683 faktiskt.

Har en till fråga

Vet du kanske eller någon annan när denna bilden på Drakenhielms uniform togs?

Fotot ser rätt gammalt ut.

http://blogg.tacitus.nu/wp-content/uploads/2012/02/Drakenhielms-uniform.jpg

Gröna rockar hade Bohusläns Dragoner, och Hälsinge Regemente hade röd rock med gröna strumpor och grönt foder, så pass kommer jag ihåg för tillfället.

Jag skulle vilja be dig köpa böckerna på den här sidan om du vill veta mer om uniformerna och deras färger:

http://www.acedia.se/militaria.htm

Skitbra böcker och mycket detaljer och fakta.

Och här har du lite färskare bilder på Drakenhielms uniform:

http://galleri.nwcaroliner.se/#!album-33

det finns andra mappar där också med fler bilder på uniformer och vapen.
Citera
2015-01-16, 09:04
Medlem
Sett alla bilder, man blir ju lite gåshudig av att se dem !

Jo jag beställde den där boken för en månad sen ,bara hunnit bläddra igenom den snabbt så ska detaljläsa den lite senare
Citera
2015-01-17, 15:52
Medlem
Har du någon aning om var detsåkallade " Herrtjärn" samt "Svenslägret" ligger vid platsen för Dödsmarschsträckan ligger?

Hade tänkt gå några delar av den till sommaren nämligen så vore intressant att veta några speciella platser uppe i Jämtlandsfjället lite mer specifikt då jag googlat sönder alla platser jag redan hittat.

Det finns inga rester efter stugor de sägs sökt skydd i eller liknande?
Citera
2015-01-17, 17:50
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Har du någon aning om var detsåkallade " Herrtjärn" samt "Svenslägret" ligger vid platsen för Dödsmarschsträckan ligger?

Hade tänkt gå några delar av den till sommaren nämligen så vore intressant att veta några speciella platser uppe i Jämtlandsfjället lite mer specifikt då jag googlat sönder alla platser jag redan hittat.

Det finns inga rester efter stugor de sägs sökt skydd i eller liknande?

Jadu, jag har aldrig gått den sträckan så jag har ingen aning, hör dig för bland karolinerföreningarna.
Citera
2015-01-21, 12:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
1. Slagen gick inte till som på film eller bataljmålningar, utan tempot var betydligt lugnare och ofta förekom långa pauser. Med det sagt så kunde man givetvis bli ordentligt varm och överhettning förekom säkert.

2. Den karolinska uniformen har fransk förlaga och är baserad på ett civilt modeplagg plagg som kallas justacorps:

http://en.wikipedia.org/wiki/Justacorps

Justacorpsen är tättsittande och inte särskilt bekväm. Under andra halvan av 1700-talet blev uniformerna bekvämare och resulterade i napoleontidens kortare rockar och vidare byxor.

3. Slagfältsarkeologi är högsta mode, så någon kommer säkert att leta igenom fjället så småningom.

4. Äldre materiel återanvändes ofta (det sker fortfarande; se på Ak 4), och klingor är dyra och har lång livslängd. Har för mig att man hittat romerska rustningar som bevisligen använts i nästan hundra år.

5. Ingen aning, men de flesta muséer har massor i magasinen som aldrig ställs ut.
Citera
2015-01-21, 14:39
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
5. Ingen aning, men de flesta muséer har massor i magasinen som aldrig ställs ut.

Jag känner en som jobbar inom "musèei-världen" och som har kontakt med både Armémuseum och Livrustkammaren, och så långt han har gått igenom så finns det inga fler rockar i arkiv, bara några få persedlar som tex den nyligen återfunna karolinska infanteri kartesch-remmen (dom trodde det var till en helt annan grej tydligen innan), fast vad jag har hört av han så har dom börjat med en större inventering verkar det som, så kanske kan fler grejer skakas fram.

Sen det här sägnerna jag har hört att samlare ska ha hela äkta rockar osv gömda hemma känns inte sådär trovärdigt, troligtvis rör det sig om reproduktioner eller rent skryt.
Citera
2015-01-21, 14:48
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Jag känner en som jobbar inom "musèei-världen" och som har kontakt med både Armémuseum och Livrustkammaren, och så långt han har gått igenom så finns det inga fler rockar i arkiv, bara några få persedlar som tex den nyligen återfunna karolinska infanteri kartesch-remmen (dom trodde det var till en helt annan grej tydligen innan), fast vad jag har hört av han så har dom börjat med en större inventering verkar det som, så kanske kan fler grejer skakas fram.

Sen det här sägnerna jag har hört att samlare ska ha hela äkta rockar osv gömda hemma känns inte sådär trovärdigt, troligtvis rör det sig om reproduktioner eller rent skryt.
Detta.
Har lite kontakter med folk som pluggat arkeologi, om än mest bara för skoj. Men intrycket är rätt klart. Det finns väldigt mycket arkeologiskt material liggande i arkiv och källare i museum, arkeologiska institutioner och andra likartade inrättningar (inklusive bygdegårdar och nedlagda lokala muséer som magasinerats nånstans.

Det stora problemet är en brist på resurser. Allt ligger nedpackat i lådor på ett sätt så att de inte ska skadas, men det finns dåliga anteckningar om vad dem innehåller. Det finns helt enkelt inte tid, pengar och folk till att gå igenom dessa mängder av material.
Forskarstudenter hittar med jämna mellanrum guldklimpar när de tar sig tiden att börja gå igenom något lager, men i allmänhet finns det för lite intresse av att leta efter något nytt, då historia/arkeologi idag är mer politiskt styrt än det varit på många decennier.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in