Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-25, 22:22
  #13
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av battac
Ursäkta OT men detta kan vara det värsta svammlet jag läst på länge

På vilket sätt är det svammel att Östersjön mår bra av ett tillskott av frisk och syrerikt vatten?

En gång i tiden diskuterades huruvida öresundsbrons fundament skulle hindra tillförseln av "friskt" vatten till Östersjön. Mig veterligen fungerar det utmärkt att syresätta Östersjön trots en bro. Lite stormar på det och vi syrsätter Östersjön än bättre.
Citera
2017-03-22, 20:10
  #14
Medlem
Wendelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men jag tycker att man har lite dåliga bevis för att det är avrinningen ifrån åkrarna som är orsaken, det går väl inte att avgöra ens med kemiska analysmetoder att källan är sådan.

Och vi vet ju redan att baltstaterna och Polen står för större delen av tillförsel av gödning till Östersjön, uppåt 70 % enligt vissa källor, De har ju inte mycket till avloppsrening vad jag hört. Tex ifrån Riga går ju avloppet mest rakt ut. Bottendöd är annars inget onormalt tillstånd det förekommer nästan överallt i insjöar i perioder, utom i de allra näringsfattigaste. Man kan ju lätt ta upp borrprover av sediment och se att bottendöd förekommit då och då, även innan människan började omvandla landskapet.

Jag tror nog att den omfattande utdikningen av hela Norra Europa sedan 1700-talet har inneburit ett lösgörande av näringsämnen ifrån dessa våtmarker. En naturlig process vid utdikning som säkert pågår ännu under många decennier framåt.
Egentligen irrelevant vad Polen eller andra länder gör det ska inte vara en motivering att förstöra miljön i Sverige. Men då Sverige är det land som har längst kuststräcka mot Östersjön är det väl ganska troligt Sverige har en stor del av ansvaret. Det är som att säga de stenar flickor till döds för de knullat med andra i Saudi-Arabien så då kan vi också göra det i Sverige. Skitar Polen ner borde det tas upp inom EU så de slutar eller så borde import av Polsk mat till Sverige beläggas med en miljöavgift för att kompensera för vad det kostar att återställa Östersjön.
Citera
2017-03-23, 18:59
  #15
Medlem
Men fiskodling där man storskaligt utan rening släpper ut otroliga mängder näringsämnen rätt i vattnet och dessutom i skyddade vikar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback