Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-14, 15:54
  #25
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Jag minns att Schyman inte gillade att Fox News gjorde ett inslag om b.l.a Rosengård där poliser och sjuksköterskor intervjuades anonymt om läget. varpå Fox news lite senare försvann och ersattes av Deutsche Welle i tablån.
Vet att det skrevs en del då det hände, och att Fria tider tagit upp det nu på senare tid.
http://www.friatider.se/sr-veteran-k...juder-fox-news

Ok, det handlar alltså om rätten till frekvenserna som staten ger tv- och radiokanalerna tillstånd att använda. En ren infrastrukturgrej i grunden alltså. Ja där stämmer det att det finns en del lagar, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om någon maktgalen vänstermänniska har försökt smussla in "rätt åsikter" i det regelverket. Jag antar dock att det går att ta sig runt detta satellitvägen och internetvägen till vänsterfolkets stora förtret (även om sossarna en gång i tiden faktiskt försökte skicka runt kontrollanter för att hindra människor från att kunna sätta upp paraboler och få in Aschbergs tv3). Älskar f ö att det kallas "demokratibestämmelsen". Inte DDR-nyspråk någonstans liksom.

Det här är alltså i princip precis samma sak som vi kritiserar utländska diktatorer för när de försöker strypa internet för att hindra oppositionen från att kunna nå ut. Den svenska vänstern har alltså gjort sitt bästa för att göra samma sak i Sverige (och då är det alltså just FOX News som de försökt förbjuda). Skillnaden är bara den att vi åtminstone tillåter Internet här. Såg en politisk analys för inte så länge sedan som skrev att den enda anledningen till att vi har Internet i Sverige var att våra politiker på 90-talet för dåliga på teknik för att fatta vad Internet innebar. Hade de begripit det så hade de försökt förbjuda det.
Citera
2015-01-14, 15:57
  #26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Fox news är en vinklad kanal, men absolut inte mer vinklad än motsvarande svenska medier (fast åt andra hållet). Det är inte mindre propaganda i svensk public service eller i Aftonbladet/Expressen än vad det är på Fox news. Skillnaden är bara den att vi svenskar är så vana vid vänsterpropaganda att vi kanske uppfattar fox news som extremare.

Det där är tyvärr en sanning med modifikation speciellt med tanke på att deras expert nyligen hamnade i blåsväder efter att han påstod att Birmingham bestod av 100% muslimer (den verkliga siffran är 22%)

http://www.itv.com/news/central/upda...arly-an-idiot/

http://thinkprogress.org/world/2015/...omplete-idiot/

Det har även framkommit i undersökningar att omkring 18% av deras sändningar är sanningsenliga annars så innehåller de någon form av lögn eller modifierad sanning som ser till att vinkla det hela i det Republikanska partiet och speciellt tea party rörelsens fördel.


(tillagt)

Det svenska lagkravet kallas för "demokratibestämmelsen", bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
och återfinns i 5 kap. § 1 radio och tv-lagen.

För att en privat TV-kanal ska få sändas i Sverige måste den "som helhet präglas av alla människors lika värde".

Det anses Fox helt enkelt inte göra, så de kan ligga pyrt till i framtiden även i USA.

Däremot så är inte Fox News förbjudna i Sverige utan kanal 8 valde aktivt att ta bort deras sändningar.
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-01-14 kl. 16:01.
Citera
2015-01-14, 16:32
  #27
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det där är tyvärr en sanning med modifikation speciellt med tanke på att deras expert nyligen hamnade i blåsväder efter att han påstod att Birmingham bestod av 100% muslimer (den verkliga siffran är 22%)

http://www.itv.com/news/central/upda...arly-an-idiot/

http://thinkprogress.org/world/2015/...omplete-idiot/

Det har även framkommit i undersökningar att omkring 18% av deras sändningar är sanningsenliga annars så innehåller de någon form av lögn eller modifierad sanning som ser till att vinkla det hela i det Republikanska partiet och speciellt tea party rörelsens fördel.


(tillagt)

Det svenska lagkravet kallas för "demokratibestämmelsen", bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
och återfinns i 5 kap. § 1 radio och tv-lagen.

För att en privat TV-kanal ska få sändas i Sverige måste den "som helhet präglas av alla människors lika värde".

Det anses Fox helt enkelt inte göra, så de kan ligga pyrt till i framtiden även i USA.

Däremot så är inte Fox News förbjudna i Sverige utan kanal 8 valde aktivt att ta bort deras sändningar.

Så här löd alltså citatet "And in Britain, it's not just no-go zones, there are actual cities like Birmingham that are totally Muslim where non-Muslims just simply don't go in". Ja, han skarvade till det rätt ordentligt. Jag tolkar det mer som att han sitter och överdriver för att få till en politisk poäng än att han på allvar menar att Birmingham till 100% innehåller muslimer, jag tolkade det i alla fall inte som att det skulle tolkas bokstavligt. Kan jämföras ungefär med att om någon säger att det bara bor invandrare i Rinkeby och svenskar aldrig går in där så ska det kanske inte bokstavligen tolkas som att det inte bor en enda svensk i hela området. Visst grovt överdrivet, dumt, felaktigt etc, men knappast den värsta lögnen man har sett på någon tv-kanal, varken i Sverige eller utomlands. Sen undrar jag hur man kommer fram till att 18% av nyheterna är sanningsenliga och icke-vinklade. Då är jag väldigt nyfiken på hur man har mätt och exakt hur man definierar en lögn eller vinkling. Själv skulle jag nog vilja påstå att 100% av nyheterna både på SVT och FOX News är politiskt vinklade. Det där är väldigt mycket en fråga om vad man läser in i vad som är en "lögn".

Frågan är ju varför tv8 valde att ta bort det. Om de gjorde det för att de själva inte ville ha med kanalen så är det ju absolut inga problem. Men om de gjorde det för att exempelvis regeringen bestämt att tv8 inte får tillåtelse att sända i marknätet om de visar FOX News så är det ju en helt annan historia. Jag tolkade länkarna i tråden som att det handlade om det sistnämnda (men om du har länkar som motsäger detta så är jag absolut beredd att läsa).

Citat:
Det svenska lagkravet kallas för "demokratibestämmelsen", bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
och återfinns i 5 kap. § 1 radio och tv-lagen. För att en privat TV-kanal ska få sändas i Sverige måste den "som helhet präglas av alla människors lika värde".
Här pratar vi verkligen om floskler. George Orwell ringde och ville ha sitt nyspråk tillbaka. Förövrigt så är det extremt sällsynt med politiker eller journalister som står för människors lika värde, men den diskussionen kan vi ta i någon annan tråd om du vill.
Citera
2015-01-14, 18:02
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det svenska lagkravet kallas för "demokratibestämmelsen", bygger på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
och återfinns i 5 kap. § 1 radio och tv-lagen.

För att en privat TV-kanal ska få sändas i Sverige måste den "som helhet präglas av alla människors lika värde".

Hur är det nu med FN:s deklaration om mänskliga rättigheter på originalspråket engelska?
Citat:
Ursprungligen postat av UN 1948
'All human beings are born free and equal in dignity and rights'.

och hur översätter man "dignity" till svenska?
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinelexikon Bab.la
Dignity = Värdighet alternativt ädelhet eller hög rang

Radio och TV-lagen använder alltså en felöversättning av FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (som f.ö. inte är ett axiom instiftat av Gud om någon skulle förledas tro det..)
Citera
2015-01-14, 18:05
  #29
Medlem
Ondahamsterns avatar
theRulerOfBethos

Citat:
Så här löd alltså citatet "And in Britain, it's not just no-go zones, there are actual cities like Birmingham that are totally Muslim where non-Muslims just simply don't go in". Ja, han skarvade till det rätt ordentligt. Jag tolkar det mer som att han sitter och överdriver för att få till en politisk poäng än att han på allvar menar att Birmingham till 100% innehåller muslimer, jag tolkade det i alla fall inte som att det skulle tolkas bokstavligt.

Fast nu gick det så långt att han vart satt på plats av brittiska reportrar och när de krävde att han skulle förklara vart han har hätmat sin information så klarade han inte av det, troligen för att det var påhittat.

Birmingham är förövrigt ett samhälle som har bevisat att Muslimer och Kristna kan leva sida vid sida då den muslimska befolkningen lever ett normalt liv där de går till samma arbete som de andra medborgarna osv.


Citat:
Kan jämföras ungefär med att om någon säger att det bara bor invandrare i Rinkeby och svenskar aldrig går in där så ska det kanske inte bokstavligen tolkas som att det inte bor en enda svensk i hela området.

Nej det skulle vara som att påstå att Nykvarn/Södertälje/Visby skulle bestå av 100% muslimer där inga icke muslimer får röra sig.

Citat:
Sen undrar jag hur man kommer fram till att 18% av nyheterna är sanningsenliga och icke-vinklade.

Genom att göra en faktakoll på nyhetssändningarna.

http://www.politifact.com/punditfact/tv/fox/

http://www.forwardprogressives.com/f...-percent-time/

När man har gjort det så har det visat sig att bara 18% av gångerna så talar de hela sanningen annars så lägger de antingen till saker eller så undviker de att visa detaljer som inte stödjer det de säger.

Citat:
Då är jag väldigt nyfiken på hur man har mätt och exakt hur man definierar en lögn eller vinkling.

En vinklad nyhet är när det finns en agenda bakom reportage exempelvis en nyhetsändring där man talar om hur synd det är om en specifik folkgrupp för att de har blivit "oprovocerat" anfallna medan de egentligen faktiskt provocerade folk runt sig.

Det blir ännu tydligare om man skulle ha filmbevis för att de faktiskt provocerade men aktivt väljer att klippa bort den biten som visar denna provokation.

Citat:
Själv skulle jag nog vilja påstå att 100% av nyheterna både på SVT och FOX News är politiskt vinklade. Det där är väldigt mycket en fråga om vad man läser in i vad som är en "lögn".


En lögn är något som är faktamässigt felaktig, det går inte att ha en egen tolkning på fakta då fakta är fakta.

Om person A slår person B med en stol så kan inte person B påstå att person A slog honom med en yxa.

Citat:
Frågan är ju varför tv8 valde att ta bort det.

Med största sannolikhet för att folk inte ville titta på skiten, Fox News är en rätt så hånad "nyhets" kanal även i USA.


Citat:
regeringen bestämt att tv8 inte får tillåtelse att sända i marknätet om de visar FOX News så är det ju en helt annan historia.


Det finns inget som backar upp att de förbjöd Fox News då det inte finns i någon lagstadgan utan det är påståenden från sidor som Fria Tider som påstår det.


Citat:
Här pratar vi verkligen om floskler. George Orwell ringde och ville ha sitt nyspråk tillbaka. Förövrigt så är det extremt sällsynt med politiker eller journalister som står för människors lika värde, men den diskussionen kan vi ta i någon annan tråd om du vill.

Så du menar att reportrar inte ska eftersträva en opartisk sändning, det finns för övrigt reportrar som ställer sig opartiska och det beviset har vi i Kanada eller att man får dölja propaganda som nyheter?

Absolut att det blir vinklat då människor har svårt att hålla sig opartiska hela tiden men det betyder inte att reprotrar ska få sitta och ljuga.


Här har du förövrigt 10 stora lögner som har kommit från Fox News.

Så jag säger att Fox News är det absolut sämsta du kan använda dig av som nyhetskälla, jag skulle snarare rekommenderar NBC eller BBC än Fox News.
__________________
Senast redigerad av Ondahamstern 2015-01-14 kl. 18:08.
Citera
2015-01-14, 18:16
  #30
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Så här löd alltså citatet "And in Britain, it's not just no-go zones, there are actual cities like Birmingham that are totally Muslim where non-Muslims just simply don't go in". Ja, han skarvade till det rätt ordentligt. Jag tolkar det mer som att han sitter och överdriver för att få till en politisk poäng än att han på allvar menar att Birmingham till 100% innehåller muslimer, jag tolkade det i alla fall inte som att det skulle tolkas bokstavligt. Kan jämföras ungefär med att om någon säger att det bara bor invandrare i Rinkeby och svenskar aldrig går in där så ska det kanske inte bokstavligen tolkas som att det inte bor en enda svensk i hela området. Visst grovt överdrivet, dumt, felaktigt etc, men knappast den värsta lögnen man har sett på någon tv-kanal, varken i Sverige eller utomlands. Sen undrar jag hur man kommer fram till att 18% av nyheterna är sanningsenliga och icke-vinklade. Då är jag väldigt nyfiken på hur man har mätt och exakt hur man definierar en lögn eller vinkling. Själv skulle jag nog vilja påstå att 100% av nyheterna både på SVT och FOX News är politiskt vinklade. Det där är väldigt mycket en fråga om vad man läser in i vad som är en "lögn".

Frågan är ju varför tv8 valde att ta bort det. Om de gjorde det för att de själva inte ville ha med kanalen så är det ju absolut inga problem. Men om de gjorde det för att exempelvis regeringen bestämt att tv8 inte får tillåtelse att sända i marknätet om de visar FOX News så är det ju en helt annan historia. Jag tolkade länkarna i tråden som att det handlade om det sistnämnda (men om du har länkar som motsäger detta så är jag absolut beredd att läsa).


Här pratar vi verkligen om floskler. George Orwell ringde och ville ha sitt nyspråk tillbaka. Förövrigt så är det extremt sällsynt med politiker eller journalister som står för människors lika värde, men den diskussionen kan vi ta i någon annan tråd om du vill.

Nu är jag ingen reguljär Fox news tittare men så här fungerar Amerikansk politisk mainstream-tv.

Programledarna svävar ut i mer eller mindre överdrivna rants kryddade med inslag på samma tema. Maher,Stewart,Colbert och Moore är vänster (med Amerikanska mått mätt) journalister och komiker som jobbar på samma sätt.

Om man vill ha mer konkreta exempel är MSNBC motsvarigheten till FOX, Chris Matthews och Keith Olbermann är minst lika "utsvävande" i sina verklighetsbeskrivningar som Bill O´reilly.

Förstår man inte hur det amerikanska medielandskapet ser ut och fungerar kan det förstås bli svårt att förstå sig på FOX News.
Som svensk blir det extra svårt att förstå eftersom man växt upp i en medie-monokultur där inga eller få alternativ presenteras tittaren. Är man uppväxt i en sådan miljö blir den enkla förklaringen att FOX ägnar sig åt propaganda.

Den som bildar sig och tänker efter lite får snart betänkligheter över svensk mediekultur och hur fri den egentligen är.

Jag är hellre fri och står för min egen censur än låter någon annan agera verklighetsfilter åt mig!
Vill jag inte titta på FOX news byter jag kanal, många tycker inte att jag ska ha den friheten.
Citera
2015-01-14, 18:34
  #31
Medlem
freeriderXIIs avatar
FOX News behövs i ett medieklimat som är så vänsterinriktat. De har inte alltid rätt och propagerade lite väl mycket för Irakkriget men vilka nyhetskanaler människor ser på skall inte påverkas av politiker.

Helst skulle man ju vilja välja mellan en bred palett av kanaler för att just få ett helhetsperspektiv. Allt ifrån BBC till al Jazeera och Russia Today, CNN, ABC, SKynews, NBC och Deutsche Welle etc. Vilken dröm att kunna ha så många nyhetskanaler.

FOX News är ganska ensamma i att problematisera muslimsk invandring till Europa. De behövs, endast den som inte tror på sina egna arguments styrka är rädd för åsiktsfrihet.
Citera
2015-01-14, 18:38
  #32
Medlem
Bushsweedes avatar
Det blir alltså lite konstigt att rekommendera NBC då de är en motpol till FOX och inte någon som helst garant för ovinklade nyheter utan nyheter vinklade ur ett amerikanskt vänsterperspektiv.

Bara för att amerikanska vänsternyheter passar bättre in i många svenskars världsbild så betyder det inte att de är mer sanningsenliga för det.

Vill man skaffa sig en bred bild ser man nyheter från fler än en källa naturligtvis.
Citera
2015-01-14, 18:40
  #33
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att omyndigförklara svenska folket vad gäller vilka kanaler man får se på är näst intill diktatoriskt. Om det nu stämmer.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2015-01-14 kl. 18:55.
Citera
2015-01-14, 18:45
  #34
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
FOX News behövs i ett medieklimat som är så vänsterinriktat. De har inte alltid rätt och propagerade lite väl mycket för Irakkriget men vilka nyhetskanaler människor ser på skall inte påverkas av politiker.

Helst skulle man ju vilja välja mellan en bred palett av kanaler för att just få ett helhetsperspektiv. Allt ifrån BBC till al Jazeera och Russia Today, CNN, ABC, SKynews, NBC och Deutsche Welle etc. Vilken dröm att kunna ha så många nyhetskanaler.

FOX News är ganska ensamma i att problematisera muslimsk invandring till Europa. De behövs, endast den som inte tror på sina egna arguments styrka är rädd för åsiktsfrihet.


Bill Maher var inte nådig i sin kapning av den europeiska flatheten mot de islamistiska krafterna i senaste Real time heller för den delen..

Men jag köper ditt resonemang.
Citera
2015-01-14, 18:47
  #35
Medlem
freeriderXIIs avatar
Även FOX News kan dock censurera de sparkade ju bl.a. Glenn Beck.

Men som sagt flera kanaler behövs för att tittaren själv skall kunna bestämma vad som är rätt. Som tur är finns dock internet.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2015-01-14 kl. 18:51.
Citera
2015-01-14, 18:55
  #36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Att omyndigförklara svenska folket vad gäller vilka kanaler man får se på är näst intill diktatoriskt.

Fast nu har man inte gjort det utan det var Kanal 8 som självmant valde att inte visa Fox news, det finns inget bevis för att Fox News är förbjudet att visas i Sverige.

Ja vi behöver ett större utbud men Fox News är problematiska i den form att de så ofta blir påkomna med att fara med osanningar.

Det absolut bästa vore om det kunde komma 100% opartiska nyhetskanaler som faktiskt försöker att inte vinkla nyhetsinslagen men då mig veterligen inte finns någon sådan så är det blott en dröm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback