Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-13, 18:47
  #1
Medlem
AlladinSanes avatar
Har hört talas från vänner och bekanta att det ska finnas en grupp, lokaliserad i Stockholm, som ägnar sig åt proffesionell shop lifting. Gruppen består utav 25-30 personer och har som mål genom denna aktivitet att dels protestera mot konsumsionssamhället och att göra sig i stort sett oberoende utav samhället. Dessa personer ska tydligen vara helt vanliga svenssons som har tröttnat på "systemet".

Vet nån mer här på Flashback om denna grupp?
Citera
2015-01-14, 11:27
  #2
Medlem
SvartAces avatar
Way to trotsa Babylon! Ha ha.

Någon som kan? Lät sjukt intressant
Citera
2015-01-14, 11:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlladinSane
Har hört talas från vänner och bekanta att det ska finnas en grupp, lokaliserad i Stockholm, som ägnar sig åt proffesionell shop lifting. Gruppen består utav 25-30 personer och har som mål genom denna aktivitet att dels protestera mot konsumsionssamhället och att göra sig i stort sett oberoende utav samhället. Dessa personer ska tydligen vara helt vanliga svenssons som har tröttnat på "systemet".

Vet nån mer här på Flashback om denna grupp?

Jag gissar att dina vänner och bekanta är minderåriga och tänker lite som minderåriga gör ibland. Shop lifting (eller snatteri som det även kallas ibland) kräver ju att ingen ser när man utför handlingen. Och om ingen märker vad man gör, hur är det då en protest? Och man är ju fortfarande lika beroende av konsumtionssamhället om man konsumerar, även om man inte betalar för sig. Och jag antar att de även nyttjar samhällsfunktioner i övrigt såsom sjukvård och att de går på asfalterade vägar istället för i skogen på sidan av. Rinnande vatten i kranen? El?Vattenklosett (wc) eller utedass?

Hur kommer människorna i den här rörelsen i kontakt med varandra? Kodade meddelanden i tidningen som bara vissa (de med utedass?) förstår?

De som snattar är helt enkelt folk som snattar. Skolungdomar (i grupp?) som känner sig lite busiga och snart växer upp eller fattiga hitresta som fått en boosterbag eller avlarmare i handen av någon "släkting" är nog det närmsta man kommer "grupper" som snattar. I övrigt är det precis vem som helst som snattar. 23-åriga Mustafa eller 67-åriga Elsa. Men det är då ingen illuminati 2.

Enligt min bedömning
Citera
2015-01-14, 12:15
  #4
Medlem
Glenneths avatar
Kallar dom sig butiksråttorna så tror jag inte dom är en direkt stor grupp. Låter mer som 3 kompisar som snattar en Monster då och då.
Citera
2015-01-14, 15:27
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Organiserad brottslighet
/Moderator
Citera
2015-01-14, 19:54
  #6
Medlem
AlladinSanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Jag gissar att dina vänner och bekanta är minderåriga och tänker lite som minderåriga gör ibland. Shop lifting (eller snatteri som det även kallas ibland) kräver ju att ingen ser när man utför handlingen. Och om ingen märker vad man gör, hur är det då en protest? Och man är ju fortfarande lika beroende av konsumtionssamhället om man konsumerar, även om man inte betalar för sig. Och jag antar att de även nyttjar samhällsfunktioner i övrigt såsom sjukvård och att de går på asfalterade vägar istället för i skogen på sidan av. Rinnande vatten i kranen? El?Vattenklosett (wc) eller utedass?

Hur kommer människorna i den här rörelsen i kontakt med varandra? Kodade meddelanden i tidningen som bara vissa (de med utedass?) förstår?

De som snattar är helt enkelt folk som snattar. Skolungdomar (i grupp?) som känner sig lite busiga och snart växer upp eller fattiga hitresta som fått en boosterbag eller avlarmare i handen av någon "släkting" är nog det närmsta man kommer "grupper" som snattar. I övrigt är det precis vem som helst som snattar. 23-åriga Mustafa eller 67-åriga Elsa. Men det är då ingen illuminati 2.

Enligt min bedömning

Tack för din bedömning. Självklart har du rätt i mycket det du skriver, bland annat att det är en konstig form utav protest som sker i det dolda. Den här gruppen har säkert ett forum där olika "aktioner" behandlas. Jag har hört detta av flertalet butiksanställda i min omkrets, och dessa hävdar att det här är på en helt annan nivå en att några snorungar går in och tar några Red Bull. Jag tror inte att den här gruppen kommer att hålla sig till shop lifting, utan det kommer säkerligen att eskalera till grövre brott så småningom. Kopplingar till AFA ska tydligen finnas och det förvånar mig inte.

Nåja...vill bara höra med er flashbackare om någon kände till något mer om gruppen
Citera
2015-01-14, 20:44
  #7
Medlem
Jobbar som väktare i centrala Stockholm. Har inte hört något om några butiksråttor.
Citera
2015-01-20, 13:48
  #8
Medlem
Min svåger är snut i centrala Stockholm och han har inte hört något om några "butiksråttor", verkar vara en påhittad historia. För övrigt så kryllar det av snattare i alla åldrar i Stockholm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback