Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-13, 17:50
  #1
Medlem
Hej!

Har en bärbar dator (Asus). Har köpt en extern hårddisk men den vill inte läsas av datorn. Gick o läsa den en gång sedan går de inte igen. Gick in i enhetshanteraren och såg att denna, USB-Styrenhet (Universal Serial Bus) drivrutin inte är installerad. Trycker på installera drivrutin men datorn kan inte hitta någon drivrutin. Är de verkligen de som gör att den inte kan läsa hårddisken? För jag har en mus som också sitter i en av usb portarna och de funkar bra. Och jag kan inte hitta ''USB-Styrenhet (Universal Serial Bus)'' häller via internet. Någon som vet vart jag kan ladda hem den?

Tack för hjälpen i förhand
Citera
2015-01-13, 17:57
  #2
Medlem
BNCs avatar
Prova koppla in hårddisken i ett annat USB-uttag på datorn.

Ska inte behöva några drivrutiner, särskilt inte om det fungerat en gång tidigare.
Men USB kan vara högst lustigt, så ibland hjälper det att köra i en annan port bara.

Hjälper inte det, prova koppla den till en annan dator.

Fungerar det inte där heller gissar jag att hårddisken gått sönder.
Citera
2015-01-13, 18:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Prova koppla in hårddisken i ett annat USB-uttag på datorn.

Ska inte behöva några drivrutiner, särskilt inte om det fungerat en gång tidigare.
Men USB kan vara högst lustigt, så ibland hjälper det att köra i en annan port bara.

Hjälper inte det, prova koppla den till en annan dator.

Fungerar det inte där heller gissar jag att hårddisken gått sönder.


Har redan gjort det och det funka inte. Trodde desamma och lämna in varan för reparation. Fick tillbaka skiten utan att dem har fixat den. På rapporten stog de, '' Test av hårddsik i butik. Hårddisken indikerar ej fel. Går att koppla upp flertal ggr till datron. Tar ca. 20-30 sekunder för datorn att hitta hårddisken vilket är helt normalt. Kund kan testa att avinstallera hårddiskens drivrutiner på sin dator och prova igen.'' Är det fel på min dator eller hur ska man avinstallera drivrutinen när hårddisken inte ens kommer upp när man har kopplat den?
Citera
2015-01-13, 18:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadiir11
Hej!

Har en bärbar dator (Asus). Har köpt en extern hårddisk men den vill inte läsas av datorn. Gick o läsa den en gång sedan går de inte igen. Gick in i enhetshanteraren och såg att denna, USB-Styrenhet (Universal Serial Bus) drivrutin inte är installerad. Trycker på installera drivrutin men datorn kan inte hitta någon drivrutin. Är de verkligen de som gör att den inte kan läsa hårddisken? För jag har en mus som också sitter i en av usb portarna och de funkar bra. Och jag kan inte hitta ''USB-Styrenhet (Universal Serial Bus)'' häller via internet. Någon som vet vart jag kan ladda hem den?

Tack för hjälpen i förhand

Gå in i enhetshanteraren igen, högerklicka på det som verkar vara problemet och avinstallera. Starta om datorn.

Funkar det inte, så För att hitta en drivrutin så högerklicka i enhetshanteraren välj egenskaper, klicka på på fliken Information, välj sedan Maskinvaru-ID, skriv av den översta (t.ex USB\ROOT_HUB&VID etc....). googla på detta och hitta en drivrutin.

Fast jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Har du ett gult frågetecken i enhetshanteraren, eller hur vet du att det inte finns nån drivrutin till den?

Edit: När du har kopplat den till datorn, kommer den inte upp som ett alternativ i "Dator" då?
Funkar det att sätta in ett vanligt USB-minne i samma port?
__________________
Senast redigerad av Knightor 2015-01-13 kl. 18:36.
Citera
2015-01-13, 18:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Gå in i enhetshanteraren igen, högerklicka på det som verkar vara problemet och avinstallera. Starta om datorn.

Funkar det inte så,För att hitta en drivrutin så högerklicka i enhetshanteraren välj egenskaper, klicka på på fliken Information, välj sedan Maskinvaru-ID, skriv av den översta (t.ex USB\ROOT_HUB&VID etc....). googla på detta och hitta en drivrutin.

Fast jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Har du ett gult frågetecken i enhetshanteraren, eller hur vet du att det inte finns nån drivrutin till den?

Yes finns ett gult frågetecken?
Citera
2015-01-13, 18:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Gå in i enhetshanteraren igen, högerklicka på det som verkar vara problemet och avinstallera. Starta om datorn.

Funkar det inte, så För att hitta en drivrutin så högerklicka i enhetshanteraren välj egenskaper, klicka på på fliken Information, välj sedan Maskinvaru-ID, skriv av den översta (t.ex USB\ROOT_HUB&VID etc....). googla på detta och hitta en drivrutin.

Fast jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Har du ett gult frågetecken i enhetshanteraren, eller hur vet du att det inte finns nån drivrutin till den?

Edit: När du har kopplat den till datorn, kommer den inte upp som ett alternativ i "Dator" då?
Funkar det att sätta in ett vanligt USB-minne i samma port?

När jag vill avinstallera Usb-styrenhet (universal Serial Bus) så står det, 'Varning, du kommer avinstallera enheten från systemet''. Ska jag verkligen göra de? För jag vill gärna hitta den drivrutinen och installera den så att den inte ger ett gult frågetecken?

Så står de i egenskaper, ''Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)''. Söker på drivrutinen men den kan inte hitta någon. Försökt att hitta via google med men lyckas inte :/

Kommer inte upp som något alternativ i ''dator'' heller. Jag ett vanligt usb-minne funkar i samma port
__________________
Senast redigerad av kadiir11 2015-01-13 kl. 18:48.
Citera
2015-01-13, 18:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadiir11
När jag vill avinstallera Usb-styrenhet (universal Serial Bus) så står det, 'Varning, du kommer avinstallera enheten från systemet''. Ska jag verkligen göra de? För jag vill gärna hitta den drivrutinen och installera den så att den inte ger ett gult frågetecken?

1) För att hitta en drivrutin så högerklicka i enhetshanteraren välj egenskaper, klicka på på fliken Information, välj sedan Maskinvaru-ID, skriv av den översta (t.ex USB\ROOT_HUB&VID etc....). googla på detta och hitta en drivrutin. (helst på din datortillverkares hemsida)

2) Avinstallera där frågetecknet är och starta om.Finns dock liten Risk att det blir samma fel, eller ännu värre att det är nåt som inte funkar alls sen (beroende på vilken USB-styrenhet det gäller).... beror på hur desperat du är att chansa
Citera
2015-01-13, 18:56
  #8
Medlem
1FFs avatar
För backup av drivisar - http://www.softpedia.com/get/System/...erBackup.shtml

Uppdatering av desamma - http://www.softpedia.com/get/System/...-Booster.shtml . Men nya drivisar ska i möjligaste mån hämtas ifrån datortillverkarens hemsida .

Börja med att göra en systemavbildning först .
Citera
2015-01-13, 18:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
1) För att hitta en drivrutin så högerklicka i enhetshanteraren välj egenskaper, klicka på på fliken Information, välj sedan Maskinvaru-ID, skriv av den översta (t.ex USB\ROOT_HUB&VID etc....). googla på detta och hitta en drivrutin. (helst på din datortillverkares hemsida)

2) Avinstallera där frågetecknet är och starta om.Finns dock liten Risk att det blir samma fel, eller ännu värre att det är nåt som inte funkar alls sen (beroende på vilken USB-styrenhet det gäller).... beror på hur desperat du är att chansa


Kommer att chansa i värsta fall. Men Maskinvaru-ID är PCI/VEN_1B21&DEV_1042&SUBSYS_10591043&REV_00

Har Asus men den finns inte i deras hemsida
Citera
2015-01-13, 19:06
  #10
Medlem
När man söker Maskinvaru-ID på google så kommer man in den första o bästa. Frågan är dock om de är en av dem jag söker? http://members.driverguide.com/drive...91043%26REV_00
Citera
2015-01-13, 19:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadiir11
När man söker Maskinvaru-ID på google så kommer man in den första o bästa. Frågan är dock om de är en av dem jag söker? http://members.driverguide.com/drive...91043%26REV_00

Innan du hämtar den därifrån så gå in på asus.com / support och fyll i din datorsort... kolla runt där och sök (tror inte MaskinvaruID är sökbart på deras hemsida tyvärr). kolla runt där först.

Att hämta drivrutiner på nätet (som ej är från tillverkarens hemsida) kan vara riskabelt. Om man inte är helt säker på var man hämtar ifrån så kan man få virus. Beror lite på hur desperat man är som sagt hehe... (funkar oftast bra, men jag har varit med om "misslyckanden" oxå...)
Citera
2015-01-13, 23:28
  #12
Medlem
Har kommit på vad felet är. Min usb port för 3,0 funkar inte. Trasig av någon anledning. Men när jag sätter in en hub i 3.0 så lyser de grönt (konstigt?). När jag provar usb port 2.0 så har de funkat tidigare (en gång). Lekte lite med kabeln och märkte att de glappar. Antingen är kabel för dålig eller så är min dator de. Men de konstiga är att de glappar på min andra dator också. Så med stor anledning så är de kabeln. Tror ni jag kan klaga på Elgiganten om detta så dem får lösa de? eller tillochmed ta tillbaka varan för att jag är missnöjd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback