Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-13, 13:18
  #1
Medlem
slemhogs avatar
http://www.di.se/artiklar/2015/1/9/a...yrorna-skenar/

Såhär ser min vardag ut efter 8 år med alliansen och det har hela tiden blivit sämre allting för varje år som gått.

1. Nu är det dags att skaffa jobb. Surfar in på jobbsökarsidorna workey, ams, monster och nästan alla annonser är bemanningsföretag nuförtiden. CentricIT, lexington itkonsult, academic work m m. Visstidsjobb hela skiten nästan. Har tidigare jobbat för bemanningsföretag och dom snor flera tusenlappar av ens lön och ger 23 000 för en tjänst som via normal tjänst på företag ger 28-29000.
Råkar man ha tur och hitta en annons direkt på myndighet eller företaget så är det 150 st sökande på den(har ringt och kollat flera ggr förut).

Företag och inte ens myndigheter vill anställa folk med normala villkor längre och alliansen kringgår Las genom detta sätt.

2. Dags att skaffa lägenhet. Går in på blocket bostad och det första man möts av är en friggebod i huddinge för 10 000 kr/mån och en 1:a 45 kvm på pontonjärsgatan kungsholmen för 16000 kr i mån genom samtrygg AB. Andrahandshyrorna i förorter och stan är nu högre än i Norge för motsvarande lägenhet där lönerna är 40% högre!! Man hittar knappt en enda annons där någon hyr ut sin hyresrätt till normal brukshyra typ 5500 för en 2:a i vällingby under 6 mån. Har själv hyrt ut min lägenhet förut flera ggr genom åren och tog ut en 500-700 mer bara för täcka småkostnader men det finns inga såna annonser kvar längre. Sökte 5-10 st andrahandare när jag blev utkastad av tjejen för 1 år sen men ingen svarade fast hyran var svindyr och jag nämde jag har bra betalt jobb och stor förmögenhet. Med rena rama turen hittade jag en bortglömd kö där jag hade 4 år och på plats 7 fick lägenheten. Vetefan var jag hade tagit vägen annars, norge kanske.

Bostadskön då? Dom har helt havererat senaste 3 åren och står still. Det är 10 års kötid för en lägenhet med skälig hyra i vällingby nu. Nyproduktioneshyrorna har gått upp med 40% sen år 2007 och markandshyror har införts b la i norra djursgårdsstaden, ett nybyggt hus på söder och liljeholmen m m. Nästan alla gamla lägenheter i närförort och liknande får hyresvärdarna nu snikrenovera och har rätt höja hyran med 2000-2500 kr. En renovering som dom ska ha avsatt pengar till tidigare och som dom får återbetalat nu på 5-8 år och snor pengar av hyresgästerna tills nästa renovering sker om 30-40 år. helt sjukt.
Det går inte få en lägenhet i järfälla el upplandsbro ens utan enormt lång kötid. år 2004 var kötiden bara 1-3 år för en förortslägenhet i järfälla el vällingby med låghyra.

3. Dags att gå till vårdcentralen. Tyvärr det finns inga tider närmaste 2 veckorna. Lyckades få en tid till slut på en annan vårdcentral och läkaren var någon kineskärring som pratade svengelska med kinesisk brytning. Fattade knappt ett skit!

4. Kommer av en slump över en artikel om att juni 2015 kan man inte få ut sitt slutbetyg längre ifall man har samlat betygsdokument. Jag får panik. Ringer komvux och säger jag vill ha ut mit slutbetyg omgående. Tyvärr, alliansen har ändrat relgerna så du får bara ha 1 ig på slutbetyget så nu måste du läsa upp en kurs till då jag har 2 ig. Kul att börja läsa på gymnasienivå igen efter 6 år när jag tidigare hade slutbetyget klart bara att jag sket att ta ut det då jag hade högskolebehörighet med högskoleprov och 2150 poäng godkända och 200 poäng IG. Jag bokar en prövning på lernia men man kan bara skriva prov den 31a mars för det finns inga pengar längre att ha fler prövningar som förut säger tanten. Så man får hålla på leta runt över hela stockholm och slösa tid för hitta ett annat ställe där jag kan skriva nu i feb.

5. Går på gymmet, ute i butiker, simhallen, spelar ingen roll riktigt var man befinner sig i det offentliga rummet nuförtiden så är man etnisk minoritet bland massa konstiga arabfolk, kineser och negrer. utanför varje matbutik sitter en zigenare och tigger på en wellpappkartong. Man får åka till svenska villaområden eller aktivt jobba på att segregera sig för det ska va någorlunda svenskt nuförtiden. Alla hyresrätter överallt är det massa invandrare nuförtiden med pitbulls och polisingripanden. Jag har varit med om det flera ggr senaste åren även när jag bodde på kungsholmen och piketen stod utanför ens dörr till invandrar grannen.

6. Sjukpenning. Sökte om sjukpenning några veckor för nåt år sen men blev nekad av försäkringskassan och dom sa jag var frisk. När jag sökte sjukpenning år 2005 när sossarna styrde var det inga problem alls.

7. Högskoleprovet. Jag skrev 1.2-1.3 flera ggr i rad år 2008-2010 när det gamla provet var. Ett bra resultat över medel. Nu testade jag göra det nya som infördes 2012 på skoj via nätet och det var betydligt mer matte som jag inte känner igen. Säkert matte C -D grejer och fick bara 3 rätt av 20 eller 1 av 20 på dessa avsnitt. Har bara läst matte a och b och är ingen stjärna direkt på matte. Så mitt högskoleprov resultat blir sämre nu för alliansen ska göra allting svårare och anpassa samhället till tekniska nördarna i sann allians anda. Bara dom fina människorna med akademiker föräldrar ska få plugga högskola precis som i USA.

Det finns massa andra försämringar som skett med alliansen och hur dom lurat svenska folket med jobbskatteavdraget på 2500 kr som åts upp direkt av högre punktskatter, bilskatt, sjukvårdsförsäkringar, småkostnader här o där och högre hyror med 2500 kr, högre borättpriser och betala mer i reavinstskatt med hundratusentals kronor när man byter till motsvarande boende eller större.

Jag har järnkoll på hur samhället ser ut i alla sektorer och vad som förändras genom tidens gång och jämför jag hur det ser ut nu jämfört med 2004-2006 när jag var ny i vuxenlivet och flyttar hemifrån så är det stor skillnad.
Det fanns betydligt fler riktiga fasta jobb att söka och bemanningsföretagen var mycket färre. Komvux funkade betydligt bättre, nu finns det tydligen knappt plats åt folk och man får inte ens läsa hur många poäng man vill eller prövningar hur som helst. Komplettear man betyg på komvux nu hamnar folk i separata B köer när dom konkurrerar till högskolan. Bostadsköerna funkade betydligt bättre och det var bara några års kötid för lägenheter i vällingby år 2004. Bostadspriserna var mer än hälften mot idag. Andrahandsmarkanden var det bara billiga lägenheter typ 4-5000 kr för en 2a och det var inga problem att hitta något. Det var färre invandrare för 10 år sen även om det var mycket då också. Boverket gick nyligen ut och sa den höga invandringen sen 2005 är orsaken till bostadsbristen. Något alliansen utnyttjar och ökat sen 2006 för dom vill överbelasta välfärdssystem och bomarkanden för att få igenom markandshyror, nato medlemskap och privata försäkringslösningar bakvägen så många andra blir utslagna precis som i USA.

Summa summarum beror allt detta pga av förändrar alliansen genomfört under dessa 8 år. Jag minns tydligt varenda artikel och beslut genom åren för varje delsak av detta. Allting har blivit betydligt mer krävande, sämre möjligheter, mer spekulation och ocker av varandra och det mesta har havererat som bostadsmarknaden, skolan (pisa rapporten) 1 veckas försvar, Ams, försäkringskassan, jobbmarkanden, arbetslösheten rekordhög med 8%, massinvaindringsrekord där svenskar blir minoritet om 15-20 år och 3 ggr högre invandring än nr 2 på listan i EU.

Dom säger Anders Borg är en stjärna som höll ordning i dom offentliga finanserna under finanskrisen. Det är inte speciellt svårt att göra det när man snikar på allting och dessutom säljer ut statliga företag och innehav för 460 miljarder under dessa 8 år och samtidigt genom bostadsbubblan, krediter och skattesänkningar eldar på konsumtionen.

Det finns ingen framtid i det här landet längre och det är för mig oförståeligt hur man kan rösta på nyliberala alliansen med 1800-tals politik som förstör möjligheterna för vanliga människor, välfärden och samtidigt förlora privatekonomiskt på det själv och där dom stora vinnarna är hyresvärdar, entreprenörer, banker som gör 100 miljard vinster på svenskars bolån dom aldrig har råd att betala nu, asylbaroner som Bert Karlsson som håvar in miljoner och olika riskkapital svin som carema och liknande som ger en halv kopp kaffe till dom gamla och knäckebröd till skolbarn. Eller djursholmsvillan som bara behöver betala europas lägsta fastighetsskatt på max 6900 kr år vilket höjer bostadspriserna. Jag tror man antingen är white flightare, smygrasist och vill segregera sig utan att behöva formulera det i ord, klasshatare eller bara en oinsatt i hur saker och ting fungerar och det påverkar en.
Jag kan inte komma på en enda bra sak som alliansen gjort förutom jobbskatteavdraget, men som sagt, det åts upp direkt av konstnadshöjningar och pengarna går direkt ner i dom privligerades ficka.


Diskussion: Håller du med och kanske har fler saker att tillägga hur alliansen påverkat ditt liv negativt?
Eller håller du inte med och anser alliansen infört något som är bra vanliga människor, unga som medelinkomsttagare? Motivera isåfall!

Ps. Jag är Sverigedemokrat sen 2002 så inga beskyllningar om att jag är vänsterpartist el kommunist. Far from it.
Jag är dock för välfärdssamhället och och mycket av sossarns ekonomiska politik, med en del undantag som den vansinniga förmögenhetsskatten och solidaritet till andra folkslag och länder. Göra livet anständigare och bättre för vanliga människor helt enkelt. Solidaritet och folkhemmet ska vara riktat mot endast svenskar och en viss andel arbetskraftinvandring som på 70-talet där man blir integrerad och vi har lediga bostäder och jobb i överflöd.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2015-01-13 kl. 13:24.
Citera
2015-01-13, 14:26
  #2
Avstängd
Alliansen blev omvald för första gången någonsin och vad gör man? Man sänker Sverige till botten på rekordtid.

Politikerna i alliansen ska vara glada om dom ser en ny borgerlig regering under sin livstid. Ingen väljare som varit med om detta svek kommer någonsin förlåta dom.
Citera
2015-01-13, 15:07
  #3
Medlem
Kaptenknoges avatar
Summan av kardemumman. Det är samhällets och blattarnas fel att du är en misslyckad arg svensk som har missgynnats av den växande medelklassen.

Är man vit svensk man och har misslyckats så fatalt att man gick ut skolan utan betyg, varit arbetsför i 10 år utan ett kontaktnät och gnäller på samhället och blattar så är det inte konstigt att ingen anställer dig.

Personligen har jag fått det mycket bättre sedan moderaterna fick makten. Startade direkt eget, köpte hus för 7 år sedan och har utnyttjat vart enda avdrag man kan på hus och liv. Bor idag i ett billigt nästan avbetalt hus, har två bilar och en motorcykel. Väntar på att fler som dig ska göra bort sig och inte ha råd med sina sommarstugor så jag kan köpa en sån också... Billigt..

Jag är sosse men måste säga att alliansens 2 mandatperioder bara gynnat mig..

Har man en taskig attityd så lyser det igenom och genomsyrar ens hela existens. Och ingen vill ju anställa en arg människa med taskig attityd som anser att samhället ska ändras så att hen ska lyckas..

Men visst. Minskad invandring hade kanske hjälpt dig med lägenhet..
Citera
2015-01-13, 16:34
  #4
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Summan av kardemumman. Det är samhällets och blattarnas fel att du är en misslyckad arg svensk som har missgynnats av den växande medelklassen.

Är man vit svensk man och har misslyckats så fatalt att man gick ut skolan utan betyg, varit arbetsför i 10 år utan ett kontaktnät och gnäller på samhället och blattar så är det inte konstigt att ingen anställer dig.

Personligen har jag fått det mycket bättre sedan moderaterna fick makten. Startade direkt eget, köpte hus för 7 år sedan och har utnyttjat vart enda avdrag man kan på hus och liv. Bor idag i ett billigt nästan avbetalt hus, har två bilar och en motorcykel. Väntar på att fler som dig ska göra bort sig och inte ha råd med sina sommarstugor så jag kan köpa en sån också... Billigt..

Jag är sosse men måste säga att alliansens 2 mandatperioder bara gynnat mig..

Har man en taskig attityd så lyser det igenom och genomsyrar ens hela existens. Och ingen vill ju anställa en arg människa med taskig attityd som anser att samhället ska ändras så att hen ska lyckas..

Men visst. Minskad invandring hade kanske hjälpt dig med lägenhet..

Är du en kärring? För dom brukar jämt angripa en direkt ifall man vill förändra samhället el klagar och jämt tror att man själv har problem. Klagar man på tjejer=man är en bitter oskuld typ.
Vart får du ifrån att jag är misslyckad? Jag har det troligtvis mer förspänt än dig och tillhör medelklassen men jag kan erkänna jag var till viss del misslyckad i mina tidiga 20. Nu har jag tagit igen allt med råge och rört mig i alla miljöer och samhällsinsitutioner under min resa och verkligen sett hur samhället förfallit och hur dom förstör för vanliga människor, unga och hur mycket tuffare och saker blir svårare att uppnå. Brist på allting och skapar "scarcity" för att driva igenom sina dunkla visioner.

Motivera gärna på vilket sätt alliansen gynnat dig och genom vilka förändringar? Starta företag och köpa hus har man alltid kunnat göra i Sverige, till betydligt lägre pris än nuförtiden.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2015-01-13 kl. 16:37.
Citera
2015-01-13, 16:47
  #5
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är du en kärring? För dom brukar jämt angripa en direkt ifall man vill förändra samhället el klagar och jämt tror att man själv har problem. Klagar man på tjejer=man är en bitter oskuld typ.
Vart får du ifrån att jag är misslyckad? Jag har det troligtvis mer förspänt än dig och tillhör medelklassen men jag kan erkänna jag var till viss del misslyckad i mina tidiga 20. Nu har jag tagit igen allt med råge och rört mig i alla miljöer och samhällsinsitutioner under min resa och verkligen sett hur samhället förfallit och hur dom förstör för vanliga människor, unga och hur mycket tuffare och saker blir svårare att uppnå. Brist på allting och skapar "scarcity" för att driva igenom sina dunkla visioner.

Motivera gärna på vilket sätt alliansen gynnat dig och genom vilka förändringar? Starta företag och köpa hus har man alltid kunnat göra i Sverige, till betydligt lägre pris än nuförtiden.
Ignorera bara den där sossen. Han är av uppfattningen "det händer inte mig, då kan det omöjligen hända någon annan"

Förövrigt kan jag bara hålla med.
Citera
2015-01-14, 00:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Summan av kardemumman. Det är samhällets och blattarnas fel att du är en misslyckad arg svensk som har missgynnats av den växande medelklassen.

Är man vit svensk man och har misslyckats så fatalt att man gick ut skolan utan betyg, varit arbetsför i 10 år utan ett kontaktnät och gnäller på samhället och blattar så är det inte konstigt att ingen anställer dig.

Personligen har jag fått det mycket bättre sedan moderaterna fick makten. Startade direkt eget, köpte hus för 7 år sedan och har utnyttjat vart enda avdrag man kan på hus och liv. Bor idag i ett billigt nästan avbetalt hus, har två bilar och en motorcykel. Väntar på att fler som dig ska göra bort sig och inte ha råd med sina sommarstugor så jag kan köpa en sån också... Billigt..

Jag är sosse men måste säga att alliansens 2 mandatperioder bara gynnat mig..

Har man en taskig attityd så lyser det igenom och genomsyrar ens hela existens. Och ingen vill ju anställa en arg människa med taskig attityd som anser att samhället ska ändras så att hen ska lyckas..

Men visst. Minskad invandring hade kanske hjälpt dig med lägenhet..
Knappast något problem att göra det lättare för folk att starta företag, dom har t.ex sett till att företag skattar mindre vilket självklart leder till att det är mycket lättare att starta företag, det är självklart viktigt för samhället och det är tråkigt att sossarna förstör den politiken
Det TS klagar på är självklart hur mycket nedskärningar det har varit i olika sektorer, dvs sjukvården, äldreomsorgen, m.m. och var dom pengarna har tagit vägen, om alliansen inte hade lagt så otroligt mycket pengar på invandringen så hade dom kunnat dra ner skatterna för företagare och göra mycket annat för att stimulera ekonomin, men istället håller dom ett fortfarande högt skattetryck, allt för att massinvandringen till Sverige ska fortsätta till varje pris.

Om sossarna hade regera i 8år så hade dom finansierat massinvandringen med högre skatter, alliansen valde istället att sälja ut våran offentliga sektor. Numera finns det dock inte så mycket att skära i, försvaret är borta för länge sen och välfärden går på den sista strängen.

Bostadssituationen är ju även den ett totalt misslyckande, importera hundratusentals på två mandatperioder, hur löser man då bostadssituationen? Och det tåget tuffare vidare... mer och mer lokaler köps upp som tillfälliga boenden åt flyktingar, men vart ska dom ta vägen sen? bostäderna finns ju uppenbarligen inte, det ser väl alla idag. någon som tror att Mehmet Kaplan kommer lösa den?
__________________
Senast redigerad av aeiikas 2015-01-14 kl. 00:47.
Citera
2015-01-14, 02:26
  #7
Medlem
Durzons avatar
Jag håller med dig om mycket men när du skriver att du inte kan få ett normalt jobb så undrar jag vad du menar, menar du LAS? Las måste reformeras. Det är bara bullshit att man ska få en fast anställning efter sex månader. Man kan inte lära känna någon på sex månader.
Citera
2015-01-14, 02:28
  #8
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Summan av kardemumman. Det är samhällets och blattarnas fel att du är en misslyckad arg svensk som har missgynnats av den växande medelklassen.

Är man vit svensk man och har misslyckats så fatalt att man gick ut skolan utan betyg, varit arbetsför i 10 år utan ett kontaktnät och gnäller på samhället och blattar så är det inte konstigt att ingen anställer dig.

Personligen har jag fått det mycket bättre sedan moderaterna fick makten. Startade direkt eget, köpte hus för 7 år sedan och har utnyttjat vart enda avdrag man kan på hus och liv. Bor idag i ett billigt nästan avbetalt hus, har två bilar och en motorcykel. Väntar på att fler som dig ska göra bort sig och inte ha råd med sina sommarstugor så jag kan köpa en sån också... Billigt..

Jag är sosse men måste säga att alliansens 2 mandatperioder bara gynnat mig..

Har man en taskig attityd så lyser det igenom och genomsyrar ens hela existens. Och ingen vill ju anställa en arg människa med taskig attityd som anser att samhället ska ändras så att hen ska lyckas..

Men visst. Minskad invandring hade kanske hjälpt dig med lägenhet..


Du kanske har lyckats bra men du kan ju inte förvänta dig att alla ska vara som dig.
Även människor som inte har ditt driv men ändå är kapabla till att utföra ett hederligt dagsverke måste få en chans. Alla kan väll ffs. inte starta eget. Kom igen...
Citera
2015-01-14, 02:46
  #9
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Summan av kardemumman. Det är samhällets och blattarnas fel att du är en misslyckad arg svensk som har missgynnats av den växande medelklassen.

Väldigt tveksamt att den svenska medelklassen växer. Högre skulder och ingen bnp per capita-ökning på åtskilliga år tyder på annat.
Citera
2015-01-14, 10:09
  #10
Medlem
Kaptenknoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Du kanske har lyckats bra men du kan ju inte förvänta dig att alla ska vara som dig.
Även människor som inte har ditt driv men ändå är kapabla till att utföra ett hederligt dagsverke måste få en chans. Alla kan väll ffs. inte starta eget. Kom igen...

I Sverige föds man med en silversked i munnen. Gratis skola, gratis mat, gratis tandvård, gratis mediciner osv osv.. Vi har haft ett VÄLDIGT bra fungerande skolsystem (förr i tiden)

Väljer man då att fucka upp skolgången så att man behöver gå komvux så är det ju något fel, och är man så pass gammal så är det ju ett eget VAL.

Är trött på invandrare som skyller allt på samhället, kommunen och staten
Men är sjukligt jävla trött på vita svenskar som gör det samma. Jävla sosse-pack som måste hålla mamma staten i handen hela jävla livet.

Nej alla kanske inte kan vara företagare, men alla kan fylla en funktion. Är ens funktion att stå och sopa gator så gör det, jag respekterar folk som tar dessa skitjobb för pisspengar. De fyller en funktion och gnäller inte att mamma staten ska göra det åt dom.

Fuck you till TS som skyller allt på staten, du fick ALLT och sumpade det.
Men för all del, låt oss ta hand om dig din stackare.. Kom till mamma ska jag nutta dig..
Citera
2015-01-14, 10:15
  #11
Medlem
Kaptenknoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Väldigt tveksamt att den svenska medelklassen växer. Högre skulder och ingen bnp per capita-ökning på åtskilliga år tyder på annat.

Den svenska medelklassen växer, alliansen och de rödgröna ser detta och därför tar vi emot så mycket invandrare som vi gör. Vi kan inte ha en så hög medelklass utan någon underklass.

Typexempel på att vi behöver en underklass är TS. Han har inget, har inget gjort med sitt liv men anser ändå att han ska få leva som mig som kämpat hela mitt satans liv för att komma var jag är idag.


Sket du i skolan, ville du istället resa och ha ball. Åkte skateboard eller skidor osv osv. så gjorde du ett val. Helt ok, men du har fan ingen rätt att kräva att du ska ha samma ekonomiska liv som mig som gjort tvärtom..

När några av mina polare satt hemma och runka i sina föräldrars källare 4 år efter gymnasiet så började jag jobba direkt. Byggde upp ett kontaktnät, blev vuxen.

Helt ärligt... JAG JAG JAG JAG VILL VILL VILL VILL.... Hoppas välfärden fucking dör ut så att nollor som gnäller på att staten inte gör något får lära sig vad det är att få leva i en välfärd.
Citera
2015-01-14, 13:56
  #12
Medlem
slemhogs avatar
Haha, och där blev kaptenen avstängd :-) Vilken dåre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback