Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-13, 12:01
  #1
Medlem
Enligt rapporter från Brå så har brottsligheten stadigt minskat i Sverige samtidigt som tryggheten ökar.

Nu kom det en ny rapport om 2014 som befäster detta. På SDs hemsida kan man läsa att brottsligheten ökar och så även otryggheten.

Är det ok att ett parti skriver en sådan sak som är direkt felaktig?

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/

http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/...ndet-okar.html
Citera
2015-01-13, 12:05
  #2
Medlem
Skulle du kunna länka till rapporterna som visar att brottsligheten stadigt minskat? Länken till Brå som du postade verkar ju endast beröra ökat förtroende för rättsväsendet samt ökad upplevd trygghet.
Citera
2015-01-13, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R9466
Skulle du kunna länka till rapporterna som visar att brottsligheten stadigt minskat? Länken till Brå som du postade verkar ju endast beröra ökat förtroende för rättsväsendet samt ökad upplevd trygghet.


Den var längre ner på sidan. Men här är trygghetsrapporten. Man sa på presskonferensen att detta är också i relation till att brottsligheten stadigt har minskat.

Man skriver om det på SR:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6066128


Här är rapporten:

http://www.bra.se/bra/publikationer/...ngen-2014.html
Citera
2015-01-13, 12:11
  #4
Medlem
Johan_08s avatar
Japp klart o tydligt handlar detta endast om förtroende.
Detta kan helt enkelt handla om att speciellt de ungdomar som nämnts är mer blåögda än tidigare generation.

Finns mycket gråzoner när man kollar på sånt här - kan vara så att folk skiter i att anmäla för att ta saken i egna händer eller rentav struntar i anmälan för att de vet att det är hopplöst ändå.
Citera
2015-01-13, 12:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Japp klart o tydligt handlar detta endast om förtroende.
Detta kan helt enkelt handla om att speciellt de ungdomar som nämnts är mer blåögda än tidigare generation.

Finns mycket gråzoner när man kollar på sånt här - kan vara så att folk skiter i att anmäla för att ta saken i egna händer eller rentav struntar i anmälan för att de vet att det är hopplöst ändå.


Nej det är en faktisk minskning. Om människor väljer att anmäla i mindre utsträckning borde det rimligtvis minska tryggheten. Men den ökar alltså.
Citera
2015-01-13, 12:25
  #6
Medlem
Jag bemödade mig med att kopiera rapportens sammanfattning av utsattheten för brott.

Misshandel: Ökning från 1,9% 2012 till 2,3% 2013
Hot: Ökning från 4,2% 2012 till 4,5% 2013
Sexualbrott: Ökning från 0,8% 2012 till 1,3% 2013
Personrån: Oförändrat
Bedrägerier: Ökning från 2,5% 2006 till 3,5% 2013
Trakasserier: Ökning från 4,1% 2010 till 5,0% 2013
Egendomsbrott mot hushåll: Minskning från 12,6% 2006 till 9,7% 2013
Bostadsinbrott: Oförändrat
Bilstöld: Minskat från 0,9% 2006 till 0,4% 2013
Stöld ur eller från fordon: Minskat från 5,0% 2006 till 2,8% 2013
Cykelstöld: Minskat från 6,9% 2006 till 6,2% 2013

Det verkar som att de kategorier som minskat är egendomsbrott mot hushåll, bilstölder, stöld ur eller från fordon samt cykelstölder. Av rapporten att döma verkar dock brotten inom alla andra kategorier öka. Har jag tolkat rapporten rätt?
Citera
2015-01-13, 12:27
  #7
Medlem
franges avatar
Har antalet mord ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet våldtäkter ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet grova misshandelsfallen ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet skottlossningar ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet sprängdåd ökat eller minskat de senaste åren?

Har mängden grov organiserad brottslighet ökat eller minskat de senaste åren?


Och, hur är skillnaden (ökning/minskning) jämfört med hur det såg ut, exempelvis 1995?
Citera
2015-01-13, 12:30
  #8
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Japp klart o tydligt handlar detta endast om förtroende.
Detta kan helt enkelt handla om att speciellt de ungdomar som nämnts är mer blåögda än tidigare generation.

Finns mycket gråzoner när man kollar på sånt här - kan vara så att folk skiter i att anmäla för att ta saken i egna händer eller rentav struntar i anmälan för att de vet att det är hopplöst ändå.

Självklart är det väldigt få som anmäler i utanförskapsområden som blir fler och större där många brott sker. Sett det på 112 - på liv och död flera ggr. En snubbe hade blivit anfallen av en yx-svingande man och valde att inte anmäla, säger väl det mesta.

I min bransch (taxi) är det också många som skiter i att anmäla för man vet ju att det inte leder någonvart. Jag anmälde en gång en smitare eftersom han tappade sitt kreditkort i bilen men det blev nedlagt och slösade bara min tid, var tvungen att gå till polisstationen två ggr för ingenting. De visste alltså vem han var.

Tycker Brå förolämpar oss med sina propagandarapporter, Reinfeldt hade rätt om Brå innan han blev statsminister.
__________________
Senast redigerad av weltall 2015-01-13 kl. 12:32.
Citera
2015-01-13, 13:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har antalet mord ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet våldtäkter ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet grova misshandelsfallen ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet skottlossningar ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet sprängdåd ökat eller minskat de senaste åren?

Har mängden grov organiserad brottslighet ökat eller minskat de senaste åren?


Och, hur är skillnaden (ökning/minskning) jämfört med hur det såg ut, exempelvis 1995?


Brott mot person har som jag förstått det minskat. Sen 1995 har antalet anmälda brott per 100 000 medborgare legat stabilt eller t o m minskat.

Antalet mord per 100 000 inv har varit beständigt över tid. Antalet våldtäkter har ökat men det var också efter att man ändrade i lagstiftningen så att mer gick under benämningen våldtäkt.
Citera
2015-01-13, 13:20
  #10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har antalet mord ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet våldtäkter ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet grova misshandelsfallen ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet skottlossningar ökat eller minskat de senaste åren?

Har antalet sprängdåd ökat eller minskat de senaste åren?

Har mängden grov organiserad brottslighet ökat eller minskat de senaste åren?


Och, hur är skillnaden (ökning/minskning) jämfört med hur det såg ut, exempelvis 1995?
En sak man måste väga in i beräkningen här är att definitionen av våldtäkt har ändrats ganska mycket över åren. Idag är det betydligt mer som räknas som våldtäkt jämfört med förr.

Och så som jag har förstått det gäller en eventuell ökning av grova våldsbrott och mord främst inom de kriminella gängen.
Citera
2015-01-13, 13:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R9466
Jag bemödade mig med att kopiera rapportens sammanfattning av utsattheten för brott.

Misshandel: Ökning från 1,9% 2012 till 2,3% 2013
Hot: Ökning från 4,2% 2012 till 4,5% 2013
Sexualbrott: Ökning från 0,8% 2012 till 1,3% 2013
Personrån: Oförändrat
Bedrägerier: Ökning från 2,5% 2006 till 3,5% 2013
Trakasserier: Ökning från 4,1% 2010 till 5,0% 2013
Egendomsbrott mot hushåll: Minskning från 12,6% 2006 till 9,7% 2013
Bostadsinbrott: Oförändrat
Bilstöld: Minskat från 0,9% 2006 till 0,4% 2013
Stöld ur eller från fordon: Minskat från 5,0% 2006 till 2,8% 2013
Cykelstöld: Minskat från 6,9% 2006 till 6,2% 2013

Det verkar som att de kategorier som minskat är egendomsbrott mot hushåll, bilstölder, stöld ur eller från fordon samt cykelstölder. Av rapporten att döma verkar dock brotten inom alla andra kategorier öka. Har jag tolkat rapporten rätt?

Här är lite mer lättöversiktlig info på wiki om brottslighet i Sverige


(Ändring:Fel länk först ändrar nu till den rätta)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige
Citera
2015-01-13, 13:49
  #12
Medlem
Kan också vara lite intressant i sammanhanget att antalet dömda brottslingar per år har mer än halverats sen 70-talet. Detta trots ökad befolkning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback