• 1
  • 2
2015-01-12, 17:50
Medlem
Seaturtles avatar
Tja jag tänkte registrera ett par privata domäner

namnefternamn.com .se

efternamn .com .se

efternamn namn . com .se
  • Jag undrar lite vad jag borde tänka på veta i förhand? Jag kan ingenting om detta?
  • Kommer jag kunna logga in direkt på hemsidan via en bakdörr eller hur funkar det hela?
  • Köper jag enbart sidnamnet eller köper jag också någon annan tjänst från de? Email, undehållning? hosting ? dns? fattar inget lol
  • Köper jag sidnamnen styck eller kommer de i grupp paket?
  • Har ni några bra tips på vilka sidor? ska man ta en engelsk eller svensk?
Citera
2015-01-12, 18:01
Medlem
Falafelns avatar
Vill du ha en domän eller en hemsida? Din domän är bara en adress, och vill du att adressen ska leda till en hemsida så måste du skapa en hemsida och ladda upp den på ett webbhotell.

Vill du enbart köpa domän så är det bara att googla på "köp domän" och ta något med bra priser. Vill du ha en hemsida kan det vara en idé att hyra ett webbhotell där du kan köpa domän samtidigt, exempelvis hos Binero (som också säljer domäner enbart). Där loggar du in på en kontrollpanel, och hyr du webbhotell så styr du det därifrån. Dvs ladda upp din hemsida, skapa en hemsida via någon "one-click-installer" de erbjuder eller vad du nu kan tänkas använda ditt webbhotell till.
Citera
2015-01-12, 18:02
Medlem
BNCs avatar
Du registrerar ett domännamn, sedan länkar du en webbserver till domännamnet genom en namnserver. Namnservern tillhandahålls normalt sett utav den du köper domännamnet ifrån.

Domännamn registrerar du normalt per styck, finns kanske en och annan registrator som kan ge paketpris men det är inte det normala.

När du har ditt domännamn behöver du alltså en webbserver att lägga ditt material på. Den kan du sätta upp själv hemma om du så vill, eller så köper du plats på ett webbhotell. Köper du plats på ett webbhotell brukar det även ingå mailservrar och annat.

Oftast kan du köpa webbhotell på samma ställe som du registrerar domännamnet, då kan du göra allt på en gång och slipper ställa in några namnservrar eller något.

Publicera innehåll (om det är det du menar med att logga in via en bakdörr..) gör du oftast genom en FTP-klient. Du ansluter emot en FTP-server hos ditt webbhotell, loggar in där och kan ladda upp/ner filer som har med din webbsida att göra.

Vill du inte skriva din egen sida har många webbhotell också färdiga verktyg för att skapa exempelvis Wordpress-sidor och andra liknande färdigbyggda sidor.

Svensk eller engelskt spelar nog ingen jätteroll egentligen. Har själv bara använt svenska och de har fungerat bra, ser inga direkta fördelar med engelska, smidigt med support och liknande på svenska.
De jag använt, som varit bra, är http://one.com http://binero.se samt http://loopia.se
Citera
2015-01-12, 18:22
Medlem
LoopiaDNS är bra om du bara ska "parkera" namnet, numera kostar det 99 kr för mer avancerad domänhantering men du kan ha många domännamn på samma konto, jag brukar lägga upp domäner åt folk på loopia även om de ska ha webbhotell någon annanstans, grejen är att du får full kontroll och kan byta webbhotell på någon timme.
Citera
2015-01-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islander
LoopiaDNS är bra om du bara ska "parkera" namnet, numera kostar det 99 kr för mer avancerad domänhantering men du kan ha många domännamn på samma konto, jag brukar lägga upp domäner åt folk på loopia även om de ska ha webbhotell någon annanstans, grejen är att du får full kontroll och kan byta webbhotell på någon timme.

Loopia är okej. Dock så får du lägga på en 100:- extra (en avgift, inte per domän) när du vill länka din domän(domäner) till webhotell.

taskigt att inte nämna detta innan ....
Citera
2015-01-12, 22:19
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2015-01-13, 17:03
Medlem
Seaturtles avatar
Tack för alla svar !

Jag tänkte göra en hemsida i framtiden, men jag ville först och främst köpa domän namnet.

Så jag antar att loopia och köpa ett domän namn funkar bra än så länge.

Och sen lägga till webbhotell tjänsten när jag har kommit igång?
Senast redigerad av Seaturtle 2015-01-13 kl. 17:19.
Citera
2015-01-13, 22:18
Medlem
Seaturtles avatar
vad är grejen med sidor som
web.com
weebly
och
wix

Är de verkligen gratis utan några problem?
Har man redan en domän kan man koppla ihop de gratis står det.
Är det verkligen hela sanninge?
Citera
2015-01-14, 12:51
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
vad är grejen med sidor som
web.com
weebly
och
wix

Är de verkligen gratis utan några problem?
Har man redan en domän kan man koppla ihop de gratis står det.
Är det verkligen hela sanninge?
Att köpa domän hos Loopia och sedan i framtiden lägga till ett webbhotell fungerar utmärkt.

Det varierar ofta mellan dessa gratisalternativ. Betalning för att få använda egen domän, reklam på din hemsida, begränsad kontrollpanel där du måste betala för att få en mer avancerad varian, de har oftast inget stöd för exempelvis php eller ruby on rails, dålig uptime med kass support, etc. Jag har själv använt mig av ett gratis webbhotell någon gång som var utan hakar, men minns inte vad det hetter. Men man får det man betalar för. Jag fick dåligt med minne att lagra hemsidan på, dålig kontrollpanel och dåliga uptimes men jag hade i alla fall ingen reklam, fick ladda upp mina egna filer och utnyttja en egen domän. Det kan vara en bra start tills du har bestämt dig eftersom de flesta (?) webbhotell (som du betalar för) vill att du binder upp dig under en period.
Citera
2015-01-14, 18:18
Medlem
Antiprotons avatar
domän och webbserver har ingen koppling.

men om du inte är så duktig på datorer och sånt så rekommenderas webbhotell där du kan betala för domän och webbserver (man hyr alltså webbserver) i paketpris.

om du skulle råka vara Nerd level 1 så kan du betala för domän och bygga en egen server. bygga server är inte jättekostsamt eftersom det som är dyrt i en dator ofta är grafik, RAM-minnen och SSD som inte en server använder, men det kräver en viss grundkunskap om hårdvara.
Citera
2015-01-21, 14:56
Medlem
Seaturtles avatar
en sista fråga!

Låser jag upp en address med binero.

Kommer jag kunna flytta över den någon annan stans? eller frias den upp ifall jag inte betalar årsavgiften?

Loopia är för dyra, Binero har inte svarat på mina support mail på 1 hel vecka trots beställning, inom 24h my ass, och one.com verkar inte bara sälja domän utan hotell
Citera
2015-01-21, 15:11
Medlem
Finansmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
en sista fråga!

Låser jag upp en address med binero.

Kommer jag kunna flytta över den någon annan stans? eller frias den upp ifall jag inte betalar årsavgiften?

Loopia är för dyra, Binero har inte svarat på mina support mail på 1 hel vecka trots beställning, inom 24h my ass, och one.com verkar inte bara sälja domän utan hotell

Hej,

Ja du kan flytta ett domännamn väldigt enkelt till vilken registrar du vill.

Om tanken är att du ska ha en hemsida på din domän, så rekommenderar jag att du först tittar på vilket webbhotell du ska ha, och vad det kostar. Det kan du göra här: bästawebbhotell.se. Sedan när du har valt webbhotell, så flyttar du din domän dit du vill ha din hemsida. Detta gör du genom att be om din auth-code (auktoriseringskod) hos binero, läs mer här. Sedan skriver du in den hos din nya registrar(webbhotell) och vips så har den flyttats dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in