Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-18, 14:32
  #13
Medlem
MartinStLouiss avatar
Bra datorer och snabbt Internet, som också kom rätt tidigt, skulle jag säga.
Citera
2016-09-22, 15:01
  #14
Medlem
Dexxys avatar
Tittade på Kungens stream för några veckor sedan där han pratade om just detta. Enligt honom är de två största faktorerna vårt snabba internet och det faktum att vi har så hög A-kassa.


Han menade att Nihilum aldrig hade kunnat bli så bra som de var om det inte var för att halva raiden satt hemma på A-kassa och spelade 24/7.
Citera
2016-09-23, 18:19
  #15
Medlem
Forever Winters avatar
De faktorer som är att räkna med har väl redan nämnts:

1. Bra och stabilt internet. Sverige var länge pionjärer inom IT-infrastrukturen. Lägg även till att det var billigt jämfört med andra länder.

2. Lång, mörk och kall vinter.

3. Svenska speltillverkares framgångar.

4. Den svenska föreningskulturen. LAN passar svensken som anammar kollektivet. Jag har aldrig upplevt LAN-kulturen lika stark i något annat land jag varit i.

5. Ett välmående land där befolkningen har råd att köpa datorer. Under 90- och början på 00-talet var Sverige det land som hade flest datorer per capita om jag inte minns fel.


Däremot håller jag inte med om att A-kassan skulle ha så stor påverkan. Talang och skicklighet utvecklas i unga år då folk inte är aktuella för arbetsmarknaden. Hur många +20 börjar spela och blir proffs?
Citera
2016-09-23, 18:27
  #16
Medlem
Gregory.Houses avatar
Bra internet,mycket fritid,kallt väder vilket innebär mycket mycket speltid. Bra datorer.
Citera
2016-11-03, 17:39
  #17
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Vi har ju en väldigt stor internet- och spelkultur. Bara att kolla på DH t.ex. så förstår man hur stort det är här.
Citera
2016-11-03, 17:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Bra datorer och snabbt Internet, som också kom rätt tidigt, skulle jag säga.
Antagligen bidragande faktor, möjligtvis sociala normer, glesbefolkat land. Frågan är varför sydkoreaner är soppas bra
Citera
2017-01-29, 01:46
  #19
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Många som tar upp bra anledningar.

Ännu en anledning tror jag har att göra med att vi svenskar är väldigt inåtvända och trivs med att sitta och spela för oss själva.
I mycket högre utsträckning än andra länder, där de har en kultur som är mer utåt och social.
Citera
2017-04-16, 16:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Många som tar upp bra anledningar.

Ännu en anledning tror jag har att göra med att vi svenskar är väldigt inåtvända och trivs med att sitta och spela för oss själva.
I mycket högre utsträckning än andra länder, där de har en kultur som är mer utåt och social.


Nu använder jag detta för att svara på föregående fråga om Sydkoreaner. Sydkoreaner är Asiens skandinaver. Till skillnad mot resten av östra/sydöstra Asien är de generellt sett relativt inåtvända/privata. Kalla det vad ni vill!

Nu vet jag inte hur pass de resterande argumenten stämmer överens men det bör vara lätt att ta reda på. Detta är iaf en ganska klar indikation på vad som är en direkt orsak till svenska framgångar. Man kan säga att saker som klimat och ekonomiska förutsättningar (såsom A-kassa och allmänt välstånd) inte är direkta anledningar.
Citera
2017-04-17, 20:53
  #21
Medlem
Långa vintrar, smått blyga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback