Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-12, 14:08
  #1
Avstängd
URBANARTS89s avatar
För några månader sedan kom jag in på det när jag höll ner cmd+r men då tog det mig minst 20 försök. Nu kommer jag inte in alls. Vad, exakt, ska man göra? Jag startar datorn, den ger ifrån sig ett litet ljud, jag trycker då ner tangenterna och ingenting, bara vit skärm.
Citera
2015-01-12, 14:14
  #2
Moderator
Rassas avatar
Internet Recovery: Cmd-Alt-R

Det låter dock som att datorn inte är helt frisk. Kan vara fel på hårddisken. Om du lyckas starta i Recovery-läget så kanske du kan reparera eller radera disken och installera nytt system.
Citera
2015-01-12, 14:17
  #3
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Internet Recovery: Cmd-Alt-R

Det låter dock som att datorn inte är helt frisk. Kan vara fel på hårddisken. Om du lyckas starta i Recovery-läget så kanske du kan reparera eller radera disken och installera nytt system.

Enligt Apple support så är det bara cmd + r, men även med alt så får jag knte igång det. Hur lång tid ska det ta från det att man startar datorn tills man kommer in i IR?
Citera
2015-01-12, 14:46
  #4
Moderator
Rassas avatar
Cmd-R är recovery-partitionen på datorn, men om det inte finns en sådan så kommer den så småningom att gå över till Internet Recovery. Cmd-Alt-R tar dig till Internet Recovery direkt. Såvida din Mac stöder Internet Recovery ska det inte ta lång tid att starta om Internet-linan är någorlunda snabb, några minuter bör det ta, max fem kanske.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2015-01-12 kl. 14:48.
Citera
2015-01-12, 15:02
  #5
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Cmd-R är recovery-partitionen på datorn, men om det inte finns en sådan så kommer den så småningom att gå över till Internet Recovery. Cmd-Alt-R tar dig till Internet Recovery direkt. Såvida din Mac stöder Internet Recovery ska det inte ta lång tid att starta om Internet-linan är någorlunda snabb, några minuter bör det ta, max fem kanske.

Okej, tack. Min dator stödjer det helt klart. Det jag menade med hur lång tid det tar är alltså hur länge behöver jag hålla nere tangenterna? Och när ska jag trycka ner dem exakt?
Citera
2015-01-12, 15:45
  #6
Moderator
Rassas avatar
Stäng av datorn, tryck på startknappen och håll sedan direkt ner Cmd-Alt-R. När Apple-loggan syns så kan du släppa.
Citera
2015-01-12, 22:27
  #7
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Stäng av datorn, tryck på startknappen och håll sedan direkt ner Cmd-Alt-R. När Apple-loggan syns så kan du släppa.

Och hur lång tid brukar det ta? Flera gånger idag har jag hållit ner tangenterna i flera minuter utan att något hänt. Vad bör jag göra om jag inte kommer in på IR?
Citera
2015-02-12, 08:01
  #8
Avstängd
URBANARTS89s avatar
En liten bump: jag har nu förstått att inga startup kommandon funkar på datorn. Tankar kring detta? Har försökt googla utan bra resultat.
Citera
2015-02-12, 17:24
  #9
Medlem
Vad händer när du startar datorn utan att trycka något?
Hörs det något boing, dyker äpplet upp?
Citera
2015-02-12, 18:02
  #10
Medlem
SirKnasens avatar
Vad är det för iMac?
Citera
2015-02-13, 09:43
  #11
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.Jonsson
Vad händer när du startar datorn utan att trycka något?
Hörs det något boing, dyker äpplet upp?

När den kraschade så var den på mute, så jag hör inget ljud. Ibland dyker ett frågetecken upp, ibland är skärmen bara vit.

Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Vad är det för iMac?

Mid 2010 edition, 21,5''
Citera
2015-02-13, 10:36
  #12
Moderator
Rassas avatar
Har du installerat Firmware-uppdateringen som krävs för att iMac Mid 2010 ska kunna köra Internet Recovery?

http://support.apple.com/kb/DL1493
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback