Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-12, 09:00
  #1
Medlem
Hej där!. Skall byta chassi imorgon och hal läst lite om hur man esd skyddar sig. Räcker det att koppla esdarmband till chassit. Folk säger att man skall koppla in nätagg och skit, man skall ta på eluttaget. Efter man har rört elementet skall man stå blixtstilla och inte röra sig. Man vågar ju lnappt pilla i datorn efter alla hysteriska inlägg.
Citera
2015-01-12, 09:07
  #2
Medlem
Senapstjuvens avatar
Till ledande del av chassit, eller till jordstiftet bak på datorn.

Inte till jord från vägguttag, element eller liknande.
Citera
2015-01-12, 09:12
  #3
Medlem
Jordstiftet ?. Skall koppla in allt i ett fractal design chassi vet ej riktigt om det fins ledande yta tror att allt är färgat.
Citera
2015-01-12, 10:59
  #4
Medlem
KiselMupps avatar
Du skall i första hand koppla armbandet till datorchassiet; -Det jämnar ut spänningsskillnaden mellan dig och datorn.

Det är även bra att koppla datorn till jord (t.ex. eluttagets jordbleck eller en diskbänk); -Det leder bort statiska laddningar från datorn och dig.

Ha på dig kläder av bomull, de laddar inte upp dig lika mycket som kläder av syntetmatrial.

Låt minnen och kretskort ligga kvar i påsarna tills du kopplat in dig med armbandet.

Finns det ingen omålad yta att koppla in armbandet på sätter du i en distans för moderkort eller en skruv i något hål som inte täcks av moderkortet och klipsar fast dig på den.

Undvik att jobba i ett rum med heltäckningsmatta, den laddar upp dig.

Följer du bara råden ovan skall det inte vara några som helst problem, jag skippar ibland armbandet när jag löder elektronik men då tar jag på jord ibland (och så är lödkolven är jordad).
(Lösa komponenter är känsligare än hela kort)
__________________
Senast redigerad av KiselMupp 2015-01-12 kl. 11:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback