Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-01-12, 21:13
  #49
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Nej det är det inte, men det är hans eget fel att han drev sitt företag som enskild firma. Vems fel skulle det annars vara ?
Så straffet för olämplig företagsform är >20 års fattigdom.

Rimligt?
Nej det tycker inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
För övrigt har du aldrig förklarat hur du tycker att de allmänna medeln bör användas för skuldsanering av privatpersoner.
Det kan jag inte då jag aldrig förespråkat det. Tvärtom har jag varit tydlig på att det är borgenären som måste ta ett större ansvar. Gärna med stöd av ändrade lagar.

Att du har svårt att ta in det kan inte vara mitt problem.
Citera
2015-01-12, 21:22
  #50
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är väl egentligen samhällets fel att företagsformen enskild firma ens finns. Det borde givetvis vara så att man ska skilja på företag/person även om man nu inte har kapital nog att starta ett aktiebolag direkt.
Citera
2015-01-12, 21:36
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så straffet för olämplig företagsform är >20 års fattigdom.

Rimligt?
Nej det tycker inte jag.

Enda sättet att hamna i 20 års fattigdom efter att ha varit företagare är genom grov missskötsel, och det ska naturligtvis inte uppmuntras genom att belöna med skuldavskrivningar.
Citera
2015-01-12, 21:37
  #52
Medlem
I-van-Toers avatar
Det ör otroligt att någon som den här Tillberg som är på Aktuellt nu lyckades bli av med 17 miljoner i skulder medans Pelle på gatan med 100,000-200,000 i skuld aldrig ens kommer att få chansen. Så tydligen är det enklare att bli skuldfri om beloppet växer "in absurdum". Men vad händer med alla som försöker betala av men räntan är "starkare"? Ingen pratar någonsin om dem som slåss dagligen mot räntan. De är ju de riktiga hjältarna. Jag står på deras sida för jag var en för inte så länge sen, men jag hade tur. Inte alla har min tur. Ohälsan när man är satt i skuld (oavsett om man dragit på sig det själv eller inte) är en av de tyngsta bördorna för samhället. Alla vet vem som kom på räntekonceptet men det är inte PK att prata om det.
Citera
2015-01-12, 21:37
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl egentligen samhällets fel att företagsformen enskild firma ens finns. Det borde givetvis vara så att man ska skilja på företag/person även om man nu inte har kapital nog att starta ett aktiebolag direkt.

Det är inga som helst problem med enskilt företag som företagsform sålänge man inte lånar en massa pengar man inte tänker betala tillbaks.
Citera
2015-01-12, 21:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det ör otroligt att någon som den här Tillberg som är på Aktuellt nu lyckades bli av med 17 miljoner i skulder medans Pelle på gatan med 100,000-200,000 i skuld aldrig ens kommer att få chansen. Så tydligen är det enklare att bli skuldfri om beloppet växer "in absurdum". Men vad händer med alla som försöker betala av men räntan är "starkare"? Ingen pratar någonsin om dem som slåss dagligen mot räntan. De är ju de riktiga hjältarna. Jag står på deras sida för jag var en för inte så länge sen, men jag hade tur. Inte alla har min tur. Ohälsan när man är satt i skuld (oavsett om man dragit på sig det själv eller inte) är en av de tyngsta bördorna för samhället. Alla vet vem som kom på räntekonceptet men det är inte PK att prata om det.

100 000-200 000 varför tar du ens upp sånna struntsummor ? Ska du vara så skuldsatt så att du inte ens klarar av räntorna så får vi nog upp i flera miljoner och det är inga summor du kan låna utan säkerhet ifall du är ärlig mot borgenärerna.
__________________
Senast redigerad av Brollio 2015-01-12 kl. 21:44.
Citera
2015-01-13, 10:25
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Nja, min hållning visar snarare på tankeförmåga och framförhållning. Du låter som en söndercurlad 90-talist.

När någon inte kan betala tillbaka sina lån har både gäldenären och borgenären gjort fel. Lånebubblan beror till stor del på att det varit för lätt att låna pengar eftersom vare sig borgenärer eller gäldenärer har tagit riskerna på allvar.

Och nu vill du eliminera risken för borgenärerna genom att använda skattemedel för att eliminera risken för borgenärerna. Skrattretande är ordet ...
Används ju skattemedel för att eliminera risken för gäldenärerna (bankerna, Nordea fick t.ex. 35 miljarder av skattebetalarna på 90-TALET) hela tiden, så det omvända borde ju inte vara så konstigt..
__________________
Senast redigerad av sub4u 2015-01-13 kl. 10:27.
Citera
2015-01-13, 11:05
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Jag är i och för sig inte vänster men jag tror på vår välfärd.

Personligen tycker jag att är man född i Sverige så har man ALL chans i världen att lyckas, går man ner sig med lån eller riktigt usla ekonomiska beslut så får man fan skylla sig själv..

Jag är så jävla trött på folk som ska skuldsaneras för att dom tog ett lån på 1 miljon för att starta en frisörsalong i ett centrum som redan har tre frisörsalonger.

Eller idioter som lånar till hus, amorterar inte alls och sitter i skiten såfort räntan höjs.

Är man Svensk har du en bra grund för att lyckas. Misslyckas du så gravt att du försatt dig i klistret får du fan ta dig ur det också.

Detta är ju en typisk ogenomtänkt borgaråsikt. Borde inte möjligtvis dom som äger köpcentrumet hyra ut det. Det är ju ändå dom som bör ha bäst koll på vilka typer av verksamheter som fungerar och som inte gör det. Men nej, skyll på individen. Jag tror utlånarnas har allas bästa i åtanke hela tiden.
Citera
2015-01-13, 16:34
  #57
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det du beskriver är bedrägeri. Och för det finns det straff. Fängelse upp till 6 år.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3...i_i_svensk_lag
Det besvarar inte min fråga. Samhället måste skapa ett klimat där incitament är att man ska betala tillbaka sina lån och att man ska tänka till innan man tar lån. Självfallet kommer det finnas fall där folk kommer i kläm och hur man löser det går att diskutera. Men jag tycker det blir olyckligt om incitamentet minskar och där folk vet att skiter det sig, så kommer farbror staten och fixar det.
Citera
2015-01-13, 16:43
  #58
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag tycker att var sjunde år så drar man ett streck över alla skulder. Den som lånar ut pengar till någon som inte kan betala lyfter ränta för att täck sin risk. Saken är biff.

Sätt press på långivare och -tagare. Det är osunt att jaga offren, låntagarna, de har inget perspektiv, de vill bara klara den här månaden. Lika stort ansvar vilar på långivaren, vilken sitter i en trygg sits och därmed borde ha gott omdöme.

Lätt lösning hämtad ur Gamla Testamentet.

I en dokumentär jag såg häromdagen så hade äldre civilisationer det här systemet (alla som var före Romarriket), alla skulder ströks tydligen om Kungen märkte att det bara gick runt i cirklar, så samhället fick en fräsch start typ vart 10:e år eller så, men det systemet las ner av Romarna.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback