Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-25, 12:31
  #13
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
För att förvirra ytterligare för TS-

I vapen för den uråldriga amerikanska patronen 45-70 Gov. kan man utan att byta pipa avfyra hagelpatroner i kal. 410.

Ja. Du kan tekniskt sett kamra (och avfyra) 308 i 30-06, och 30-06 i 9,3*62. Det är dock inte att rekommendera.

Har sett det ena hända och hört från trovärdig källa om det andra - har även sett resultatet av 30-06 avfyrad i en 270 win. Det såg ganska spektakulärt ut...
Citera
2015-01-25, 22:39
  #14
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ja. Du kan tekniskt sett kamra (och avfyra) 308 i 30-06, och 30-06 i 9,3*62. Det är dock inte att rekommendera.

Har sett det ena hända och hört från trovärdig källa om det andra - har även sett resultatet av 30-06 avfyrad i en 270 win. Det såg ganska spektakulärt ut...

Det du beskriver är spektakulära företeelser, utan tvekan!

Men hagel kal 410 är faktiskt konstruerad för att kunna avfyras i just vapen i 45-70 Gov.
Vet inte om du hört talas om Ann Oakley? Musikalen Annie get your gun, är baserad på hennes liv. Oakley var prickskytt på Buffalo Bills cirkus, och det är klart opraktiskt att skjuta blykulor kal .45 i ett cirkustält... därför användes slätborrade bygelrepeters i .410. Och det går faktiskt att köpa än i dag....
Citera
2015-01-25, 23:11
  #15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Det du beskriver är spektakulära företeelser, utan tvekan!

Men hagel kal 410 är faktiskt konstruerad för att kunna avfyras i just vapen i 45-70 Gov.
Vet inte om du hört talas om Ann Oakley? Musikalen Annie get your gun, är baserad på hennes liv. Oakley var prickskytt på Buffalo Bills cirkus, och det är klart opraktiskt att skjuta blykulor kal .45 i ett cirkustält... därför användes slätborrade bygelrepeters i .410. Och det går faktiskt att köpa än i dag....

Låt mig säga som så - att dra fjollsexor i en .270 är inte att rekommendera. Vare sig för bössa eller skytt. Det blir skapligt tryck...

Jodå, jag känner till Oakley. Men visste faktiskt inte om att 45-70 kunde användas på det här viset. Även om jag inte riktigt blir så impad av någon som skjuter prick med hagel Frågan är ju vad som händer om man drattar i en 45-70 i en hagelbrakare i .410 med full trångborrning?

Jag använder f.ö. dunsthagel i 22lr för att ta minkarna av daga i minkfällorna. Samma sak. Fast lite (för att inte säga jävligt mycket) klenare...

Man får f.ö. bra spridning på hagelsvärmen med räfflad pipa utan choke...
--

Kul info. Är absurd kalibernörd, men just arkaiska svartkrutskalibrar har jag aldrig reflekterat så mycket över och 28ga/.410 har ju aldrig riktigt fyllt någon funktion i Sverige så det har jag väl heller aldrig funderat så mycket över. Det är dock alltid roligt med nya tidbits i det oändliga kaliberpusslet.

Själv funderar jag på att gå all-in på en riktig wildcat nu när jag har 6 mm BR och 22-250 i graderoben. En 243 Super Rock Chucker hade suttit som en smäck. Som av en händelse har jag en tung rostfri 63 cm 243 win pipa liggandes - så varför inte brotcha upp den till 243 SRC?

243 SRC är alltså 243/30-06 vilket med 87 grains V-Max ska bli spektakulärt på alla avstånd upp till 800 m+...

I princip en 22-250 med dubbla anslagsenergin. Låter hur kul som helst, imho...

--
Som en bonus:
Midways laddverktyg för obskyra kalibrar.
http://www.midwayusa.com/find?newcat...ensionid=12047
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-25 kl. 23:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback