Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-12, 01:02
  #13
Medlem
Som det mesta med psykopharmaka är det individuellt. Jag personligen stod på Buspar i några månader, men panikångesten blev bara värre. Bytte sedan till ssri (Zoloft) och fick exakt samma effekt första veckorna men sedan blev det bra och liksom "läkte" ångesten. Rätta mej om jag har fel men min uppfattning av Buspar är att den verkar ungefär likadant som ssri men inte lika ofta läker på sikt.
Citera
2015-01-12, 01:31
  #14
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbb
Har läst på lite nu och jag tolkar det så här, rätta mig om jag har fel. Buspar aktiverar en viss serotonin-receptor --> skapar en aktionspotential i nervcellen --> aktionspotentialen öppnar vesiklar som innehåller signalsubstanser --> mer serotonin frisätts i det synaptiska gapet mellan nervceller.


"Binds to serotonin type 1A receptors
Partial agonist actions postsynaptically may theoretically diminish serotonergic activity and contribute to anxiolytic actions
Partial agonist actions at presynaptic somatodendritic serotonin autoreceptors may theoretically enhance serotonergic activity and contribute to antidepressant actions"

https://stahlonline.cambridge.org/pr...e=Therapeutics
Citera
2017-01-08, 17:36
  #15
Medlem
Nicke1234s avatar
Tydligen ska det vara något slags lugnande för folk med aggressionsproblem...Vi brukade "knarka" Buspar i fängelset, det var en kille som fick det där. Vi snortade det och jag kan bäst beskriva känslan som att vara halvfull, yr och lite illamående.
Citera
2017-01-09, 10:36
  #16
Medlem
Fiskfjolls avatar
Ja jag fann det inte det minsta lugnande. Tog det mot GAD som monoterapi och det funkade inte alls efter månader. Du är inte den första som testat att snorta det, dock har inte jag gjort det.
Citera
2017-01-09, 10:41
  #17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Ja jag fann det inte det minsta lugnande. Tog det mot GAD som monoterapi och det funkade inte alls efter månader. Du är inte den första som testat att snorta det, dock har inte jag gjort det.

Fungerade inte för mig heller. Tog det i ca 6-8 månader, som komplement till Sertralin, för att få en bättre ångestdämpande effekt. Jag har hört flera andra på forumet säga att de har fått bra effekt av den här medicinen, men för mig fungerade den inte något vidare mot ångest. Det här med att snorta medicinen har jag läst om förr, men det är ingenting som jag har provat själv.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-01-09 kl. 10:43.
Citera
2017-01-09, 10:46
  #18
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Fungerade inte för mig heller. Tog det i ca 6-8 månader, som komplement till Sertralin, för att få en bättre ångestdämpande effekt. Jag har hört flera andra på forumet säga att de har fått bra effekt av den här medicinen, men för mig fungerade den inte något vidare mot ångest.


Ja jag har också läst det och att det kunde jämföras med effekten av Bensodiazepiner.
Citera
2017-10-20, 12:46
  #19
Medlem
Finns ju några på forumet och här i tråden som säger att de snortat buspar. Hur funkar det att man blir påverkad av det (kemiskt alltså)? Vilka risker finns? Kramper? Hurdant är ruset?
Citera
2017-11-16, 20:21
  #20
Medlem
ahwlhs avatar
Buspar funkar bra för mig. Började känna av effekt idag efter 2-3 veckor
Citera
2017-11-21, 17:35
  #21
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Finns ju några på forumet och här i tråden som säger att de snortat buspar. Hur funkar det att man blir påverkad av det (kemiskt alltså)? Vilka risker finns? Kramper? Hurdant är ruset?
Som han skrev: det snurrar och man mår illa. Finns väl inga särskilda risker alls med det, förutom möjligtvis viktuppgång om man planerar att göra det till en vana (kraftigt förhöjd aptit under tiden man är påverkad). Det är poppis där människor är desperata, d v s på anstalt och institution.
Citera
2019-04-13, 13:45
  #22
Medlem
Vondors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahwlh
Buspar funkar bra för mig. Började känna av effekt idag efter 2-3 veckor

Hur upplever du effekten?
Minska ångest, ett lugn, ja förklara gärna, skall sj börjar med Buspar.
Citera
2019-04-18, 19:19
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vondor
Hur upplever du effekten?
Minska ångest, ett lugn, ja förklara gärna, skall sj börjar med Buspar.
Har du börjat med buspironet än?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback