Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-10, 21:21
  #1
Medlem
Ibiza80s avatar
Jag brukar då och vara inne på vg.no för att läsa, mest om skidor. Där finns, hela tiden sedan början av säsongen, en teckning som visar hur många pallplatser Norge har tagit och hur få Sverige har tagit.

Herre Gud - Norge är bättre skidnation, har bättre topp, bättre bredd, bättre klimat, bättre tradition, bättre ekonomi, de har allt som krävs för att vara en bättre skidnation än Sverige - och det ger så klart resultat. Om Sverige och Norge hade varit en jämbördig skidnation och Norge under ett mästerskap plötsligt krossade Sverige, då hade teckningen varit kul. Men nu?

Det är ungefär lika patetiskt som att Sverige skulle göra stort väsen av att vi är en bättre hockeynation.

Vad är det för fel på norrmän? Är de fortfarande sura på Sveriges agerande under andra världskriget, eller finns det någon annan mera näraliggande förklaring? Det häckar ju några norrmän i FB:s skidsektion, de kanske vet vad det är för fel på det norska folket, varifrån mindervärdeskomplexet kommer.

(Fast det är inte bara i skidsammanhang det fattas något i norska hjärnor. Häromåret stannade vi på en trafikolycka. En norrman stod med kameran i näven, filmade och läste in en speakertext: "Här har det hänt en olycka, och bäst av allt: Det är en svensk bil.")
__________________
Senast redigerad av Ibiza80 2015-01-10 kl. 21:25.
Citera
2015-01-10, 21:45
  #2
Medlem
Sverige har ju mobbat Norge ungefär som USA mobbar Kanada.

Men det kanske sträcker sig till 1600-1700 tal, inte vet jag
Citera
2015-01-10, 22:08
  #3
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Det var väl Northug som började, sedan ville norsk media och befolkningen vara lika coola som honom och började håna svenskar. Mindervärdeskomplex.
Citera
2015-01-10, 23:29
  #4
Medlem
Ja, först dansk överhöghet under århundraden för att 1814 hamna i union med Sverige på Sveriges villkor. Först 1905 unionsupplösning och verklig självständighet. Sen tysk ockupation under andra världskriget och transittrafik genom Sverige av tyska soldater stationerade i Nordnorge. Blev länge ett öppet sår mellan länderna och Norge var rätt fattigt och inte särskilt modernt. Svenskar bilade över till Norge och köpte billig mat. Väldigt mycket lillebrorskomplex gentemot Sverige, som var mer modernt och mer öppet för intryck från omvärlden. Norge mer hemvävt och gammaldags. Men sen kom ju förstås oljan...
Citera
2015-01-11, 05:31
  #5
Medlem
Gusselbys avatar
Det där med andra världskriget verkar sitta väldigt hårt. Verkar vara många som direkt avskyr svenskar sedan dess, åtminstone ur den äldre generationen och det har väl smittat av sig. Lite bra var det väl att vi fanns och kunde hjälpa både finländare och norrmän kan man tycka ändå.

Så har vi alla våra norgehistorier som drogs på framförallt 70-talet tror jag, plus Moltas Eriksson för den som kommer ihåg, och hans norgesång. Den har väl de flesta hört. Sammantaget inte så juste. Tror dock inte att det är den stora hangupen för norrmännen.

Aftonbladets kommentarsfält under artiklar om längdskidåkning är översvämmade av elaka norrmän, på en höft är cirka hälften norrmän. Det är ju en norskägd tidning gudbevars, det påminns man om ständigt där.

Northug har verkligen dragit sitt strå till stacken. Om jag har förstått rätt så var hans käre bestefar inte särskilt förtjust i svenskar.
Citera
2015-01-11, 18:04
  #6
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Vad är det för fel på norrmän?

Man kan ju i och för sig tycka att de sedan länge borde ha slutat mäta sig med någon som är så underlägsen. Men så är det med "broderskärlek", man älskar och hatar av samma outgrundliga skäl.
Citera
2015-01-11, 19:34
  #7
Medlem
Ibiza80s avatar
Svt sänder en dokumentär om norskorna inför VM. Reportern frågade dem en och en vad de har för målsättning. En av dem (jag kände inte igen henne utan toppluva och snor) svarade gravallvarligt och humorlöst: "Att knusa svenskerne."

Måste vara jobbigt att gå omkring med så mycket medfödd och nedärvd mindervärdeskomplex.

Jag minns när vi åkte på klassresa till Norge på mellanstadiet och vi ungar uppmanades att inte gå nära ett visst hus "för han som bor där tycker inte om svenskar". Vi var barn, tio år gamla, och läraren fruktade för vår säkerhet om mannen skulle få syn på oss. Även om alla norrmän inte är fullt lika tokiga (?) så verkar mentaliteten finnas i blodet.
__________________
Senast redigerad av Ibiza80 2015-01-11 kl. 20:17.
Citera
2015-01-11, 19:53
  #8
Medlem
chessjamts avatar
Gick väl en TV-serie på trean som hette Landskampen om jag inte minns fel, typ i samma stil som superstars och mästarnas mästare där norska vinteridrottare tävlade mot svenska dito. Kommer inte ihåg vad man kom fram till varför den här kampen uppstod då de gemensamma samtalen med programvärdarna i varje avsnitt kändes ganska krystade. Kanske finns att se på TV3 play.

Gillade pebbles inlägg där hen beskriver hur pass mer öppen Sverige var mot omvärlden jämfört med Norge som framstår som patriotiska stugsittare med mindervärdeskomplex. Kan kanske stämma eller inte men det var intressant att läsa.
Citera
2015-01-11, 20:13
  #9
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Svt sänder en dokumentär om norskorna inför VM. Reportern frågade dem en och en vad de har för målsättning. En av dem (jag kände inte igen henne utan toppluva och snor) svarade gravallvarligt och humorlöst: "Att knusa svenskerne."

Måste vara jobbigt att gå omkring med så mycket medfödd och nedärvd mindervärdeskomplex.

Då ska man alltid minnas OS i fjol då Björgen gick i mål samtidigt som svenskorna i stafettlaget var på väg att avsluta ett långt kramkalas på samma mållinje.
Citera
2015-01-11, 22:16
  #10
Medlem
Ja, kanske lite egna erfarenheter. Är inte helt ung så varit en del i Norge redan för 50 år sen. Landet kändes som sagt lite omodernt om än inte direkt fattigt, så iallafall inte samma välståndsutveckling som i Sverige. Tyvärr så hade svenskarna på besök en viss benägenhet att breda ut sig och göra sig lite lustiga över norrmännens i svenskarnas ögon lite lantliga och hemvävda sätt att vara.

Utländsk populärmusik i Norge under det lite omvälvande 60-talet var country, med norskt uttal "kåntry". Ännu ett uttryck för hur svenskarna såg på norrmännen - lite bakom och hängde inte alls med i utvecklingen.

Sen har vi språket. Likt isländskan lånar norrmännen ogärna in utländska ord. Inte bara radiokringkastning och fjernsyn utan ett otal egna benämningar på anglosachsiska nymodigheter ( banan heter dock inte guleböj på norska).

Norge är dessutom inte EU-medlem. Ytterligare ett lite isolationistiskt tecken, fastän de är hjärtligt välkomna i klubben. Numera är ju Norge ett mycket rikt land och svenskar drar ju till Norge för att jobba inom sjukvården, på restauranger eller med fiskrensning. Detta har ju stärkt norrmännens tidigare bristande självfötroende och gjort förhållandet mellan svenskar och norrmän lite mer jämställd, men vår gemensamma historia komplicerar fortfarande umgänget en del.

Vad tycker jag då om norrmän? Ja, inga som helst problem att umgås med dem eller besöka landet!
Citera
2015-01-11, 22:19
  #11
Medlem
torrenttobbes avatar
Det är inget fel på norrmän men dom lider av mindervärdeskomplex.
Inget illa ment, dom retas bara lite med oss eftersom dom ser upp till oss.
Ta det inte så allvarligt vänner, bara lite syskobråk

/MVH en pojke som har bott 6 år i Norge
Citera
2015-01-11, 22:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pebble
Utländsk populärmusik i Norge under det lite omvälvande 60-talet var country, med norskt uttal "kåntry". Ännu ett uttryck för hur svenskarna såg på norrmännen - lite bakom och hängde inte alls med i utvecklingen.
Sen har vi språket. Likt isländskan lånar norrmännen ogärna in utländska ord. Inte bara radiokringkastning och fjernsyn utan ett otal egna benämningar på anglosachsiska nymodigheter ( banan heter dock inte guleböj på norska).

Det du sier her er mildt sagt helt på jordet. Norge har da hatt mye større opptak av engelsk i språket enn hva dere i Sverige har hatt. Vi snakker f.eks ikke om "Klippiga bergen", men vi sier Rocky Mountain.

Selvsagt var det ikke kun country på 60-tallet. Noen hørte selvsagt på det, men det var mye mer engelsk musikk, og annen amerikansk musikk enn country.

Noe vi misunte dere i Sverige var at dere tidlig fikk flere radiokanaler, og spesielt tio-i-topp på Svr3 var populær i mange år.

Ettersom Sverige "alltid" har vært størst i Norden så er det ikke så rart at det er som det er. Blir litt som mellom brødre. Stort sett gode forhold, men av og til litt krangling.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback