Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-08-23, 21:25
  #37
Medlem
Rodriguez89-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är bra länge sedan jag faktiskt såg på TV i betydelsen tittade på ett program när det sändes på en traditionell TV-kanal. Inverkan på detta är alltså inte något som har någon påtaglig påverkan på mig i mitt dagliga liv.

Fast nu syftar jag inte på dig utan på religiösa. Du ifrågasatte varför religiösa vill bo i länder där de inte har någon genomslagskraft. Radikala muslimer kan nog uppleva att de har genomslagskraft när stora TV-kanaler anpassar sig. Även om du inte påverkas.

Citat:
Det är i allra högsta grad möjligt att ifrågasätta att USA erbjuder mer frihet från religion än Sverige. Jag menar, hur ofta hör du svenska politiker som uttrycker sig som exempelvis Rick Santorum? Det skulle innebära en extrem prövning av mitt tålamod att riskera att höra vilka villfarelser och idiotier han och liknande nötter babblar om i valrörelsen.

Att du vet hur Rick Santorum uttrycker sig innebär ju att du utsätts för att höra på hans villfarelser även fast du bor i Sverige?
Dessutom diskuterade jag grundlagen, vilken är mer sekulär i USA än i Sverige.

I övrigt har du fått Kina som förslag. Nej, politiska ideologier är givetvis inte religion. I sådana fall kan du inte bo någonstans eftersom alla länder präglas av politiska ideologier.

Citat:
Detta är ju bara tomma symboler. Frågan handlade givetvis om i vilken omfattning svenskar uttryckligen vill ha religion som en komponent i den politiska beslutsprocessen och för att avgöra det räcker det gott och väl att se på det mycket svaga stödet för (kd) samt deras profilfrågor som exempelvis "nollvisionen" för abort.

Upplever du själv att dina religiösa uppfattningar har en stark ställning i den politiska beslutsprocessen i Sverige i dagsläget?

Sveriges mest abortnegativa riksdagsparti är SD då de är ensamma i Riksdagen om att vilja sänka abortgränsen. Just nu verkar de gå bra för dem.

Jag har för övrigt träffat på många fler människor i Sverige som är kritiska till nuvarande abortlagstiftning än vad jag träffat libertarianer i Sverige.

Sverige är ett av de minst troliga länderna att bli libertarianskt. Sverige som har ett av de absolut högsta skattetrycken i världen.
Citera
2015-08-23, 21:26
  #38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej kommunism är ingen religion, nu får du skärpa dig lite.

Den har en hel del gemensamt med fundamentalistiska religioner. En tro på något som inte går att visa (proletariatets diktatur - att det är möjligt att uppnå ett samhälle där alla äger allt gemensamt utan att allt havererar), en personkult kring en avliden person och en total motvilja mot att ifrågasättas. Resten är bara semantik. Ideologi, religion, same same but different. Maos mausoleum är ju i princip ett tempel för tillbedjan.
Citera
2015-08-23, 21:38
  #39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Fast nu syftar jag inte på dig utan på religiösa. Du ifrågasatte varför religiösa vill bo i länder där de inte har någon genomslagskraft. Radikala muslimer kan nog uppleva att de har genomslagskraft när stora TV-kanaler anpassar sig. Även om du inte påverkas.

Men tror du att ens de själva tror att de kan följa upp "segern" över TV-kanalerna med att etablera juridiskt bindande shariadomstolar? I annat fall är det ju uppenbart att de skulle ha mycket mer genomslagskraft i en befintlig teokrati, så mitt argument kvarstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Att du vet hur Rick Santorum uttrycker sig innebär ju att du utsätts för att höra på hans villfarelser även fast du bor i Sverige?
Dessutom diskuterade jag grundlagen, vilken är mer sekulär i USA än i Sverige.

Det var bara av misstag som jag råkade snappa upp en mindre mängd av hans idiotier i en Youtube-video. Hade jag faktiskt bott i USA hade det givetvis med all sannolikhet blivit mycket mer oavsiktlig exponering mot Rick och liknande nötter.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
I övrigt har du fått Kina som förslag. Nej, politiska ideologier är givetvis inte religion. I sådana fall kan du inte bo någonstans eftersom alla länder präglas av politiska ideologier.

Totalitära ideologier är givetvis i hög grad jämförbara med fundamentalistiska religioner. Det är bara en fråga om semantik för att skilja dem åt. Se mitt svar till MeanME ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Sveriges mest abortnegativa riksdagsparti är SD då de är ensamma i Riksdagen om att vilja sänka abortgränsen. Just nu verkar de gå bra för dem.

Och du tror att det är abortfrågan som driver deras framgång? Det var ju en spännande teori, för att uttrycka saken diplomatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Jag har för övrigt träffat på många fler människor i Sverige som är kritiska till nuvarande abortlagstiftning än vad jag träffat libertarianer i Sverige.

Detta är naturligtvis enbart confirmation bias eftersom du givetvis noterar de som håller med dig mer än du noterar de som betraktar dig som en förvirrad stolle.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Sverige är ett av de minst troliga länderna att bli libertarianskt. Sverige som har ett av de absolut högsta skattetrycken i världen.

Frihet från religion är som sagt mycket tungt vägande. Så tungt att jag kan tolerera att inte ha ett lågt skattetryck. Jag har ju redan tjänat ihop en hel del pengar i finansbranschen utanför Sverige, så marginalnyttan av mer pengar är i nuläget lägre än den var tidigare i mitt liv.

Du borde ändra din signatur lite genom att ta bort ett par bokstäver. "Je suis crétin" vore mycket mer träffande.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback