Vill man söka enkla förklaringar till att misstroendet mellan grupper ökar, skyller man på segregationen. Vill man definiera misstroendet med begrepp som xenofobi och rasism, är det troligt att man redan där snurrat in sig i begreppsfåran, ty i en sådan semantik innebär det att även berättigad kritik mot ”motståndargruppen” kan avfärdas.
Vill man gå mer på djupet och ställa sig frågan hur segregation uppkommer och bryts, så sätter vänsterfolk i gärna på sig sina ideologiska skyddsglasögon och inte sällan enbart skyller detta på de rika eller majoritetssamhället och vågar inte ens närma sig det individuella ansvaret.
Det gör per se att vi missar målet – hur bryts misstroendet? Hur omvandlar vi det luddiga talet om integrationen till praktiskt genomförande, och den stora frågan är: Är det ens möjligt? Är det ens önskvärt?
Jag är dessvärre pessimist och spår att misstroendet ökar. Som grund för detta har jag dels en svårighet att tro att segregation kan brytas på annat sätt än lagstiftning mot den. Med andra ord; inflyttningsförbud till förorten som Reepalu efterfrågade och fick löpa gatlopp för. För hur skulle en sådan kunna harmonisera med grundlagen? Inte alls. Sedan vill man gärna vara såå god och välkomnande från svenskt håll, samtidigt som vi söker oss till vita områden själva.
Lägg därtill den ökade radikaliseringen i våra förorter och den krigiska jihadism som råder i ett antal källarlokaler med en massa hjärntvättade skitstövlar som vi i vår godhet ska visa vår tolerans emot. När muslimer förtrycker andra muslimer med koranen som ledstjärna och de mer moderata inte kan säga emot de bokstavstroende genom att hänvisa till profeten.
Så är det rasism eller är det faktiskt klokt att reagera? Jag menar att svaret för det måste stå att sökas i individens grundinställning och inte avfärda en sådan allvarlig fråga när berättigad kritik finns. Det är svårt för svenskarna att välkomna den gode individen, när den onde är hans brorsa eller morfar. Personligen förknippar jag den krigiska jihadismen som ren ondska. Det i sig gör inte mig ovälvilligt inställd till andra folkgrupper. Jag tror att sd vinner många röster på folk som ser problemen. Att strutsa som de 7 gör och tro att frågan löser sig självt, med we-shall-overcome-välvilja, leder bara väljarna dit snabbare.
Bemötandet måste vara en blandning av resolut oacceptans mot all form av våld och en ökad dialog samtidigt. Men jag är ändå pessimist så länge inte de sekulära vinner de teokratiska diskussionerna och religionen blir en privatsak helt och hållet. Och när vänsterväljarna på södermalm ger upp sina centrala lägenheter...
Vill man gå mer på djupet och ställa sig frågan hur segregation uppkommer och bryts, så sätter vänsterfolk i gärna på sig sina ideologiska skyddsglasögon och inte sällan enbart skyller detta på de rika eller majoritetssamhället och vågar inte ens närma sig det individuella ansvaret.
Det gör per se att vi missar målet – hur bryts misstroendet? Hur omvandlar vi det luddiga talet om integrationen till praktiskt genomförande, och den stora frågan är: Är det ens möjligt? Är det ens önskvärt?
Jag är dessvärre pessimist och spår att misstroendet ökar. Som grund för detta har jag dels en svårighet att tro att segregation kan brytas på annat sätt än lagstiftning mot den. Med andra ord; inflyttningsförbud till förorten som Reepalu efterfrågade och fick löpa gatlopp för. För hur skulle en sådan kunna harmonisera med grundlagen? Inte alls. Sedan vill man gärna vara såå god och välkomnande från svenskt håll, samtidigt som vi söker oss till vita områden själva.
Lägg därtill den ökade radikaliseringen i våra förorter och den krigiska jihadism som råder i ett antal källarlokaler med en massa hjärntvättade skitstövlar som vi i vår godhet ska visa vår tolerans emot. När muslimer förtrycker andra muslimer med koranen som ledstjärna och de mer moderata inte kan säga emot de bokstavstroende genom att hänvisa till profeten.
Så är det rasism eller är det faktiskt klokt att reagera? Jag menar att svaret för det måste stå att sökas i individens grundinställning och inte avfärda en sådan allvarlig fråga när berättigad kritik finns. Det är svårt för svenskarna att välkomna den gode individen, när den onde är hans brorsa eller morfar. Personligen förknippar jag den krigiska jihadismen som ren ondska. Det i sig gör inte mig ovälvilligt inställd till andra folkgrupper. Jag tror att sd vinner många röster på folk som ser problemen. Att strutsa som de 7 gör och tro att frågan löser sig självt, med we-shall-overcome-välvilja, leder bara väljarna dit snabbare.
Bemötandet måste vara en blandning av resolut oacceptans mot all form av våld och en ökad dialog samtidigt. Men jag är ändå pessimist så länge inte de sekulära vinner de teokratiska diskussionerna och religionen blir en privatsak helt och hållet. Och när vänsterväljarna på södermalm ger upp sina centrala lägenheter...