Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-04, 11:52
  #13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Låter mest som ett rånmord. 3 000 kr måste varit jättemycket pengar 1945.
Drygt 63 000 kr i dagens penningvärde.
Citera
2019-09-04, 14:00
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nästan 81 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Låter mest som ett rånmord. 3 000 kr måste varit jättemycket pengar 1945.

Kan mycket väl ha varit rånmord.

Summan 3 864 kr 1945 är juli 2019 värda nästan 81 000 kr.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/
Citera
2019-09-04, 14:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit rånmord.

Summan 3 864 kr 1945 är juli 2019 värda nästan 81 000 kr.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/

Med den sumnan i kontanter hade man nog kunnat bli rånmördad idag också. Tveksamt om han var så särdeles sjuk egentligen. Tillfrisknandet gick ju väldigt snabbt också.
Citera
2019-09-04, 22:33
  #16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Drygt 63 000 kr i dagens penningvärde.

Och ändå var hon hemlös?
Citera
2019-09-04, 22:35
  #17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit rånmord.

Summan 3 864 kr 1945 är juli 2019 värda nästan 81 000 kr.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...risomraknaren/

Kan det ha varit någon konflikt som legat och pyrt om han tyckte hon snyltade på dem?
Citera
2019-09-05, 14:29
  #18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket stort intag av alkoholhaltiga drycker.

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Med den sumnan i kontanter hade man nog kunnat bli rånmördad idag också. Tveksamt om han var så särdeles sjuk egentligen. Tillfrisknandet gick ju väldigt snabbt också.

Visst skulle någon för den summan kunna bli rånad 2019.

Jag ställer mig också mycket tveksam till detta. Som du omnämner så riktigt blev han efter en mycket kort tid frisk. Undrar om han helt enkelt inte fick en hjärnkolapps p. g. a. av hans mycket stora intag av alkoholhaltiga drycker?
Citera
2019-09-05, 15:35
  #19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Egen nyckel till familjens lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan det ha varit någon konflikt som legat och pyrt om han tyckte hon snyltade på dem?

Det är förstås möjligt att GM ha tyckt i a f uppfattade han henne som tjatig.

Jag vet inte hur mycket fröken Jonsson "snyltade" på familjen Fernholm? Vet inte om BO verkligen bodde hos dem? Däremot hade hon egen nyckel till lägenheten så hon kunde komma in och t. ex. koka kaffe. Dessutom förvarade hon en del personliga tillhörigheter där. Kom på så sätt att ses som något av en familjemedlem.

Efter att ha läst ytterligare i Polisen lägger pussel, 1951, står det följande på sidan 582 som jag citerar:

"Fröken Jonsson kom hem till byggmästarfamiljen och undrade om hon kunde få hyra ett rum. Något sådant fanns inte till uthyrning, men sammanträffandet medförde att fröken Jonsson därefter nästan dagligen hälsade på hos familjen, som bodde i en tvårummare."

När BO skulle ta sig in i lägenheten så ringde hon på eller öppnade med egen nyckel. Detta skedde vanligtvis på mornarna eller kvällarna.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-09-05 kl. 15:46.
Citera
2019-09-05, 19:02
  #20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är förstås möjligt att GM ha tyckt i a f uppfattade han henne som tjatig.

Jag vet inte hur mycket fröken Jonsson "snyltade" på familjen Fernholm? Vet inte om BO verkligen bodde hos dem? Däremot hade hon egen nyckel till lägenheten så hon kunde komma in och t. ex. koka kaffe. Dessutom förvarade hon en del personliga tillhörigheter där. Kom på så sätt att ses som något av en familjemedlem.

Efter att ha läst ytterligare i Polisen lägger pussel, 1951, står det följande på sidan 582 som jag citerar:

"Fröken Jonsson kom hem till byggmästarfamiljen och undrade om hon kunde få hyra ett rum. Något sådant fanns inte till uthyrning, men sammanträffandet medförde att fröken Jonsson därefter nästan dagligen hälsade på hos familjen, som bodde i en tvårummare."

När BO skulle ta sig in i lägenheten så ringde hon på eller öppnade med egen nyckel. Detta skedde vanligtvis på mornarna eller kvällarna.

Nej, var hon hemlös så bodde hon ju ingenstans, men hon kanske" hängde" där väldigt mycket?
Det beskrevs som att hon fick komma dit och bl. a. värma sig. Det låter ju som någon som är hemlös. Och hade hon för vana att gå omkring med de summorna på den tiden ligger det väl nära till att tänka att hon borde haft råd att hyra något eget krypin?
Citera
2019-09-05, 19:37
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
BO mycket tystlåten om sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, var hon hemlös så bodde hon ju ingenstans, men hon kanske" hängde" där väldigt mycket?
Det beskrevs som att hon fick komma dit och bl. a. värma sig. Det låter ju som någon som är hemlös. Och hade hon för vana att gå omkring med de summorna på den tiden ligger det väl nära till att tänka att hon borde haft råd att hyra något eget krypin?

Det står så här också på sidan 582 om fröken Jonsson som jag också citerar:

"Hon hade låtit påskina att människorna var elaka mot henne och att hon inte hade någonstans att bo ordentligt."

Kanske flyttade BO runt mellan olika härbärgen? Kanske bl. a. Stadsmissionen? Jag tror inte att hon var uteliggerska men hade inte någon fast bostad.

På sidan 583 står det följande som jag citerar:

"Den sista tiden hade hon i alla fall bott på en asyl om nätterna, så mycket hade hon själv berättat."

Varför BO inte hyrde sig en lägenhet eller rum fastän hon hade råd till det vet vi inte. Tyvärr var det inte mycket som fröken Jonsson berättade om sig själv och sitt liv.
Citera
2019-09-05, 20:20
  #22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det står så här också på sidan 582 om fröken Jonsson som jag också citerar:

"Hon hade låtit påskina att människorna var elaka mot henne och att hon inte hade någonstans att bo ordentligt."

Kanske flyttade BO runt mellan olika härbärgen? Kanske bl. a. Stadsmissionen? Jag tror inte att hon var uteliggerska men hade inte någon fast bostad.

På sidan 583 står det följande som jag citerar:

"Den sista tiden hade hon i alla fall bott på en asyl om nätterna, så mycket hade hon själv berättat."

Varför BO inte hyrde sig en lägenhet eller rum fastän hon hade råd till det vet vi inte. Tyvärr var det inte mycket som fröken Jonsson berättade om sig själv och sitt liv.

Nä men det låter ju som något man kan störa sig på. Även om en normal människa inte skulle döda hen för det. Än sämre om hon bott på härberge trots att hon varit stadd vid mycket god kassa. Det inträffar väl lite då och då att folk slår över i extrem snålhet och mer eller mindre väljer hemlöshet framför att göra av med pengar de faktiskt har.

Berättade hon detta för GM och/eller hans fru eller berättade hon om dem för någon annan (att människorna var elaka, var det några specifika människor eller människor i allmänhet tro?).
Citera
2019-09-05, 21:05
  #23
Medlem
Skaraborg2s avatar
I allmänhet.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä men det låter ju som något man kan störa sig på. Även om en normal människa inte skulle döda hen för det. Än sämre om hon bott på härberge trots att hon varit stadd vid mycket god kassa. Det inträffar väl lite då och då att folk slår över i extrem snålhet och mer eller mindre väljer hemlöshet framför att göra av med pengar de faktiskt har.

Berättade hon detta för GM och/eller hans fru eller berättade hon om dem för någon annan (att människorna var elaka, var det några specifika människor eller människor i allmänhet tro?).

Fröken Jonsson ville på alla sätt visa att hon var fattig.

T. ex. så gick hon till en speciell brödbutik och tiggde bröd.

Jag tror att hon berättade både för GM och hans hustru, men hon kanske berättade mest för hustrun. Ingenstans har det framkommit i a f att BO hade nämnt specifika människor utan det verkar ha varit i allmänhet.
Citera
2019-09-06, 19:07
  #24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fröken Jonsson ville på alla sätt visa att hon var fattig.

T. ex. så gick hon till en speciell brödbutik och tiggde bröd.

Jag tror att hon berättade både för GM och hans hustru, men hon kanske berättade mest för hustrun. Ingenstans har det framkommit i a f att BO hade nämnt specifika människor utan det verkar ha varit i allmänhet.

Låter ju som snyltare. Det ligger ju nära till hands att tänka att paret verkligen trott att hon var utfattig och ville hjälpa en äldre människa. Men GM kanske råkade få nys om att hon hade gott om pengar, kanske kände sig utnyttjad och lurad? Inte för att det rättfärdigar mord memn kan finnas som bakgrund till att han tappat humöret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback