Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-23, 10:57
  #13
Medlem
Min erfarenhet är att det fungerar bra och stabilt, men om elnätet är dåligt så kan man säkert få problem med hastigheten och stabiliteten.

Obs att dosorna ska sitta direkt i vägguttaget och inte på skarvsladdar och grenkontakter.
Citera
2015-06-23, 18:35
  #14
Medlem
PeterNosters avatar
Såg nu att man börjat använda skyddsjorden också för att gå runt fasproblemet. Bra om man nu har jordade uttag.
Citera
2015-08-07, 03:28
  #15
Medlem
nextdays avatar
Har precis skaffat 100/100 till lägenheten och får ut ca 20/10 Mbit/s med trådlöst (80% signal).

Routern står 15 meter ifrån datorn.

Kommer det bli bättre med Homeplug eller får jag nöja mig med 20/10?
Citera
2015-08-07, 12:44
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Har precis skaffat 100/100 till lägenheten och får ut ca 20/10 Mbit/s med trådlöst (80% signal).

Routern står 15 meter ifrån datorn.

Kommer det bli bättre med Homeplug eller får jag nöja mig med 20/10?

Det blir sannolikt bättre med Homeplug men köp på öppet köp om inte det skulle bli bättre.
Citera
2016-06-01, 10:54
  #17
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag bumpar tråden.
Jag vill ha förbindelse mellan två hus, 100m fågelvägen. Sikten är ganska fri, med extern antenn kan jag få viss signalstyrka men linjen faller direkt.
Min bästa gissning är att elkablarna mellan husen är 200m. Jag har måttliga krav på hastighet.

Någon som har erfarenhet? har Homeplug med nya standarden AV2 bättre räckvidd?

Är det nödvändigt med jordade uttag? Och kan någoin förklara hur signalen leds. Tydligen går den genom nollan, som ju är gemensam för alla faser. Men var finns returledningen? F.ö., jag kan gå in i elcentralerna och koppla om så att båda husen ligger på samma fas. Är det någon vits med det?
Citera
2016-06-01, 12:25
  #18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag bumpar tråden.
Jag vill ha förbindelse mellan två hus, 100m fågelvägen. Sikten är ganska fri, med extern antenn kan jag få viss signalstyrka men linjen faller direkt.
Min bästa gissning är att elkablarna mellan husen är 200m. Jag har måttliga krav på hastighet.

Någon som har erfarenhet? har Homeplug med nya standarden AV2 bättre räckvidd?

Är det nödvändigt med jordade uttag? Och kan någoin förklara hur signalen leds. Tydligen går den genom nollan, som ju är gemensam för alla faser. Men var finns returledningen? F.ö., jag kan gå in i elcentralerna och koppla om så att båda husen ligger på samma fas. Är det någon vits med det?

Homeplug klarar 300 meter (enligt tillverkaren).
AV2 är bättre.
Samma fas är idealistiskt.


Mera fakta:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
Citera
2016-06-30, 11:14
  #19
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Homeplug klarar 300 meter (enligt tillverkaren).
AV2 är bättre.
Samma fas är idealistiskt.


Mera fakta:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
Eftersom jag fick god hjälp är det artigt att berätta hur det hela utvecklade sig.

Med noggrannare uppskattningar har jag ca 200 m mellan eluttagen. 150 m av dessa består av en markförlagd kabel av oklar ålder, kanske från 1960. Signalen har att passera två jordfelsbrytare och tre säkringar. Ganska rörigt alltså. Jag vet inte om apparaterna är på samma fas.

jag köpte en TP-link 1200 Mbit/s. Den följer den nya standarden AV2. Den hade en bra kombination av testresultat och pris.

Det hela fungerade i stort sett i första försöket. med bredbandskollen mäter jag en hastighet på 13 resp 2 Mbit/s när linan ut är en ADSL på 30 resp 6.

Först följde jag inte instruktionerna. För att undvika att krypa på golvet och flytta möbler så använde jag en förlängningskabel till väggens eluttag. I kabelns dosa satt ytterligare tre anslutningar till router, modem etc. Ni vet, stickkontakter som innehåller en liten transformator.

Med denna uppsättning fick jag hastigheten 6 resp 1 Mbit/s, värre var att linjen ibland föll och sedan återstartade. jag gissade att småtransformatorerna kanske störde datasignalen och satte TP-link-sändaren direkt i vägguttaget och därmed blev det ca 1 m förlängningskabel till övriga apparater. Och voila, hastigheten fördubblades och linjen är stabil. Jag ska nu pröva att lägga en kabelhärva om 5 m på golvet för att se om förbindelsen blir ännu bättre. Kanske också försöka minska paketstorleken, men egentligen är jag ganska nöjd med vad jag har.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback