Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 17:57
  #421
Medlem
Hallå där alla chiliodlare, tänkte ge mig på att odla chili inomhus för första gången och har lite frågor.

1. finns det någon chilisort som man kan odla året runt eller är det till att vänta att så i jan-feb?
2. vilken sort ska jag odla om jag vill använda mina chilifrukter till att göra sås?
3. är det något speciellt jag behöver som t.ex lampor osv?
__________________
Senast redigerad av RakeHunters 2015-11-11 kl. 18:01.
Citera
2015-11-11, 19:17
  #422
Medlem
Perpetovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RakeHunters
Hallå där alla chiliodlare, tänkte ge mig på att odla chili inomhus för första gången och har lite frågor.

1. finns det någon chilisort som man kan odla året runt eller är det till att vänta att så i jan-feb?
2. vilken sort ska jag odla om jag vill använda mina chilifrukter till att göra sås?
3. är det något speciellt jag behöver som t.ex lampor osv?

Googla och du hittar bra guider. Kort sagt kräver växter som blommar och sätter frukt mycket ljus. Även om du sår runt nyår kommer det bli svaga och rangliga plantor om du inte ger dem ljus. Om du är ovan är det enklast att börja med en (eller helst flera) starka lågenergi- eller led-lampor. Lysrör är ännu bättre men beror på hur mycket plats du har. Du behöver inte speciella växtlampor, sånt kan vänta tills du blivit mer erfaren.
Citera
2015-12-03, 21:06
  #423
Medlem
Saftgroggs avatar
Hej!

Första gången jag odlar inomhus. Har odlat nån slags piri-piri för hundra år sedan, men förträngt vad det var.

Fick för några månader sedan ett par Naga Jolokia-frön av en granne.
Bifogad bild visar hur den ser ut just nu. Färgåtergivningen är ganska korrekt.
Har denna i en liten kruka, typ 10cm i diameter - ungefär lika hög är plantan.
Den står under en högintensiv lågenergilampa, med en avskuren PET-flaska runtom.

Vad bör jag tänka på - och göra för att vårda denna så den överlever och småningom ger frukt?

Ca 25 grader i odlingsskåpet.

Tack på förhand!
Bild:
https://www.anony.ws/image/JgmN
Citera
2015-12-23, 23:49
  #424
Medlem
MangeSmiths avatar
Tjenare! Jag odlar chili och deltog i en chiliodlar tävling 2014 dec - 2015 okt. Kom 3a av 120 pers så lite kan man ju iaf!

Jag kommer för 2016 bara odla i vatten och driver en Youtube kanal. Prenumerera gärna och kommentera på filmklipp om det är något ni undrar över. Jag svarar snabbt!

Vi har även en facebookgrupp där vi diskuterar all typ av odling i hydrosystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback