Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-20, 18:37
  #37
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Oj då, varför har man försämrat villkoren?

För att annonsörerna klagat på att deras reklam visats i opassande videor, tex. youtube-klassikern "Tiggare får smaka på dieselrök"
Citera
2019-01-27, 21:12
  #38
Medlem
Jag vet det är ett gammalt tråd men jag tycker det är ett väldigt spännande ämne. Att vara streamare har ju blivit ett yrke nuförtiden.

Jag kollade på den här videon som ge en mycket bra översikt över inkomster som man kan få på både youtube och twitch. Det handlar om tyska streamare. Bor ju lite mer folk där så de har en högre räckvidd.

https://www.youtube.com/watch?v=OahVM-EVaeg&t=6s
Citera
2019-01-28, 01:55
  #39
Medlem
En generell regel är att en visning är lika med ett öre.

En miljon visningar ska i så fall ge 10 000 kronor. Sedan ska skatt dras på detta.

Men det är mycket variabler. Målgruppen spelar roll. Dessutom finns det olika typer av annonser. Hur många visningsminuter du har spelar roll. Vad du gör för innehåll avgör också.

Ett exempel är kanalen STHLM Pandas mest visade video, 10 miljoner views, som är ett socialt experiment.

Här borde skaparna enligt den generella beräkningen fått 100 000 kronor, minus skatt. Men det blev bara ungefär 20 000 kronor (enligt en av de två upphovsmännen).
Citera
2019-04-19, 22:57
  #40
Medlem
CPM är 5.85 $.5.85 USD för 1000 visningar. CPM = COST PER MILLE

4.7 M visningar = 27495 $
Men eftersom folk kör adblock m.m så är det markant mycket mindre.

1.1 m "Monetized Playbacks".

4.7 miljoner visningar = 33600 SEK NETTO.

Mycket variablar men detta var lite riktig fakta iaf.

300.000 visning i månaden kan inte ge särskilt mycket, inte ens en dräglig månadslön.
Citera
2019-04-20, 22:28
  #41
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
CPM är 5.85 $.5.85 USD för 1000 visningar. CPM = COST PER MILLE

4.7 M visningar = 27495 $
Men eftersom folk kör adblock m.m så är det markant mycket mindre.

1.1 m "Monetized Playbacks".

4.7 miljoner visningar = 33600 SEK NETTO.

Mycket variablar men detta var lite riktig fakta iaf.

300.000 visning i månaden kan inte ge särskilt mycket, inte ens en dräglig månadslön.

Jag läste tidigare att Casey Niestat tjänade miljoner på sitt youtube-konto. Typ 5-6 miljoner per år.

Vissa påstod att det var vad han fick per månad.

Jag vet att han har många följare och att han är populär, men kan de påstådda utbetalningarna stämma?

Hans kanal: https://m.youtube.com/user/caseyneistat

Den är bra, men inte så bra att någon ska kunna livnära sig på den med de siffrorna. Absurt.
Citera
2019-04-22, 00:48
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag läste tidigare att Casey Niestat tjänade miljoner på sitt youtube-konto. Typ 5-6 miljoner per år.

Vissa påstod att det var vad han fick per månad.

Jag vet att han har många följare och att han är populär, men kan de påstådda utbetalningarna stämma?

Hans kanal: https://m.youtube.com/user/caseyneistat

Den är bra, men inte så bra att någon ska kunna livnära sig på den med de siffrorna. Absurt.

Han har totalt 2.56 Miljarder visningar så det är bara att räkna.
Men som sagt, det mesta beror på din CPM som avgörs av en rad faktorer varav dom viktigaste:

Land som tittaren kommer ifrån.

Aktivitet med reklamen (kollar tittaren hela, klickar tittaren vidare..)

Vilken typ av reklam. Lån har högre CPM än eltandborste reklam typ.

Har ingen aning vad casey har för CPM, men säkert runt 5-6$.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback