Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-03, 08:33
  #49
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Ber om ursäkt för att jag bumpar snart 3 år gammal tråd men har själv en fråga om det här.
Parkerade i mina steg (min längd 184) 11 meter ifrån övergångställe men enligt boten står det 7,1 meter mätt med laser. Det diffar ca 4 meter, jag kan ha tagit fel 2 men max 3 meter. Deras lasermätare kanske inte varit kalibrerad på länge?

Betala eller överklaga efter att ha betalat boten?
Betala måste man alltid göra. Överklaga kan du göra sen, men om du inte har något annat stöd för din uppfattning att bilen var rätt parkerad än ditt stegande så kan det bli svårt. En bild där man ser hur bilen står kan hjälpa.
Laser mätaren är det nog inget fel på, men jag har själv sett hur en p-vakt ställer sig framför bilen samtigt som den som nätet står ett steg framför övergångsstället och "hjälper" till att frisera siffrorna.
Citera
2018-01-03, 18:18
  #50
Medlem
Fy fan vad sjukt!
Jag vet ju att det kan vara si sådär när det gäller "P-böter" ibland och att dom ofta utfärdas felaktigt
- men att det skulle va tillåtet att använda en så åt helvete osäker mätmetod. Det är ju så man tror det är ett skämt, men det verkar ju inte vara så om man läser inläggen här.

Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Ber om ursäkt för att jag bumpar snart 3 år gammal tråd men har själv en fråga om det här.
Parkerade i mina steg (min längd 184) 11 meter ifrån övergångställe men enligt boten står det 7,1 meter mätt med laser. Det diffar ca 4 meter, jag kan ha tagit fel 2 men max 3 meter. Deras lasermätare kanske inte varit kalibrerad på länge?

Betala eller överklaga efter att ha betalat boten?

Steglängden berodde helt på hur fort du gick och gångstil (går man t ex väldigt sakta <3 km/h så kan ett steg bli så kort som 40 cm - även om man är lång).
Oftast blir stegen rätt mycket under 1 meter - men det en del då gör är att ta "långa" steg för att dom ska bli 1 meter. Men då blir dom lätt för långa istället.
Jag testade nyss och stega upp en sträcka på 6 m i mitt vardagsrum (mätt med kalibrerad laserätare som mäter med +/- 3 mm precision) - gick fint att göra med 5 steg (om man tar långa kliv) och jag är 1,76 m lång

Det blir otroligt osäkert om det inte handlar om väldigt uppenbara saker - t ex 4 steg på 10 m som nämndes. Men ingenstans stod det ju att TS fall så. Det stod avståndet i meter. I det andra exemplet med 8 m så är det ju betydligt osäkrare.
Citera
2018-01-03, 18:24
  #51
Medlem
Gazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Fy fan vad sjukt!
Jag vet ju att det kan vara si sådär när det gäller "P-böter" ibland och att dom ofta utfärdas felaktigt
- men att det skulle va tillåtet att använda en så åt helvete osäker mätmetod. Det är ju så man tror det är ett skämt, men det verkar ju inte vara så om man läser inläggen här.



Steglängden berodde helt på hur fort du gick och gångstil (går man t ex väldigt sakta <3 km/h så kan ett steg bli så kort som 40 cm - även om man är lång).
Oftast blir stegen rätt mycket under 1 meter - men det en del då gör är att ta "långa" steg för att dom ska bli 1 meter. Men då blir dom lätt för långa istället.
Jag testade nyss och stega upp en sträcka på 6 m i mitt vardagsrum (mätt med kalibrerad laserätare som mäter med +/- 3 mm precision) - gick fint att göra med 5 steg (om man tar långa kliv) och jag är 1,76 m lång

Det blir otroligt osäkert om det inte handlar om väldigt uppenbara saker - t ex 4 steg på 10 m som nämndes. Men ingenstans stod det ju att TS fall så. Det stod avståndet i meter. I det andra exemplet med 8 m så är det ju betydligt osäkrare.

Gick i samma takt som jag brukar göra när jag dömmer fotbollsmatch (div5)!
Citera
2018-01-03, 21:11
  #52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Ber om ursäkt för att jag bumpar snart 3 år gammal tråd men har själv en fråga om det här.
Parkerade i mina steg (min längd 184) 11 meter ifrån övergångställe men enligt boten står det 7,1 meter mätt med laser. Det diffar ca 4 meter, jag kan ha tagit fel 2 men max 3 meter. Deras lasermätare kanske inte varit kalibrerad på länge?

Betala eller överklaga efter att ha betalat boten?
Är det felparkeringsavgift ska du betala och sen överklaga, är det en kontrollavgift ska du överklaga och sen betala, lasermätaren har nog mätt rätt men fel använd visar den fel typ mäter nackstödet i baksätet istället för fronten.
Citera
2018-01-04, 13:55
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Ber om ursäkt för att jag bumpar snart 3 år gammal tråd men har själv en fråga om det här.
Parkerade i mina steg (min längd 184) 11 meter ifrån övergångställe men enligt boten står det 7,1 meter mätt med laser. Det diffar ca 4 meter, jag kan ha tagit fel 2 men max 3 meter. Deras lasermätare kanske inte varit kalibrerad på länge?

Betala eller överklaga efter att ha betalat boten?
Hur många steg tog du?
Citera
2018-01-12, 07:50
  #54
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazon
Ber om ursäkt för att jag bumpar snart 3 år gammal tråd men har själv en fråga om det här.
Parkerade i mina steg (min längd 184) 11 meter ifrån övergångställe men enligt boten står det 7,1 meter mätt med laser. Det diffar ca 4 meter, jag kan ha tagit fel 2 men max 3 meter. Deras lasermätare kanske inte varit kalibrerad på länge?

Betala eller överklaga efter att ha betalat boten?

När vi pratar om att kalibrera lasermätare så handlar det om bygglasrar där en eller två centimeters felvisning på 30m och uppåt är fullständigt oacceptabelt. En vanlig peka-och-klicka-avståndsmätare kalibreras inte och kommer garanterat inte att visa fel på 2-3m över en mätsträcka på under 10. Ska vi gissa vem som är mest rättkalibererad, du med dina steg eller en laseravståndsmätare? Troligtvis mätte du från fel ställe, har gravt missuppfattat din steglängd eller räknade fel på antalet steg. Överklaga kan du göra bäst du vill, men när du säger "Jag stegade till 11m. Jag bedömer att min felmarginal på 11m är +/- 2m" och parkeringsföretaget hänvisar till resultatet från en laseravståndsmätare så är det slut för din del.
Citera
2018-03-14, 14:44
  #55
Medlem
Katzespeiens avatar
Herregud. Förstår folk inte att någon som använder stegning i sitt yrke "kalibrerat" sin steglängd på en uppmätt sträcka? Man går alltså som vanligt på en känd sträcka och räknar stegen och räknar sedan ut hur långa stegen var. En hyfsat normal steglängd kan vara 82cm och det ger dryga 12 steg på 10m. Är det då tio steg till bilen är du helt garanterat för nära. När jag stegar sträckor på runt 30m i terräng slår det som mest någon meter hit och dit.

Jag skulle dock också bestrida en bot som var stegad och inte uppmätt men band eller laser.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback