Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-10, 04:32
  #757
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Bilden när Mohammed ojar sig över att "det är svårt att vara älskad av idioter" kan ju kanske tolkas som att muslimer i allmänhet är dumma, men många inser nog att det snarare syftar till folk som får för sig att mörda i Mohammeds namn, utan att Mohammed själv riktigt har uppmanat till det.

Bilden när en IS-krigare håller på att skära halsen av Mohammed, som skriker "det är jag som är profeten, idiot", till vilket han får svaret "håll käften, du otrogne" är ju även den ett ganska bra exempel på att Mohammed i sig inte går att beskylla för vad IS har för sig.

Vill man så kan man ju se det som att Charlie Hebdo har hyllat Mohammed, eller i alla fall tyckt synd om honom för att så mycket folk använder hans namn för dumheter. Tror att de flesta muslimer som tänker efter några extra gånger kan inse detta, men ändå på grund av yttre omständigheter inte kan stötta tidningens agerande till 120%.

Vad du skriver låter kanske vettigt men du visar samtidigt på hur lite du vet om Muhammed. Det verkar vara nån slags allmän idé om att han måste ha varit en mycket god och bra människa, det kunde dock inte varit längre från sanningen.
Låt mig ta några berättelser ur hans liv, för att visa på vad för slags människa han var.

Muhammed var en krigsherre som gjorde karriär genom att attackera karavaner.

624 Vinner han ett slag i underläge, vilket ger honom mycket prestige, på vägen hem dödar de fångar på ett grymt sätt och när han kommer hem låter Muhammed döda sina kritiker.

626 Attackeras en Judisk stam Banu Quraiza, där massakeras alla männen (ca 400-900 personer beroende på källa), barnen och kvinnorna togs som slavar, Muhammed själv tog också fru (äktenskapen fullbordades samma kväll som kvinnornas män och alla släktingar mördades).

Maj 629 Oasen Khaybar attackerades på morgonen och ledaren Kenana tas tillfånga och torteras för att han ska avslöja eventuella dålda skatter, när han är nästan död beordrar Muhammed att han tillsammans med hans kusin ska dödas genom halshuggning. Muhammed som vid det här tillfället var 62 år tar hans fru Safiyya, 17 år som var känd för sin skönhet till sin hustru och konsumerar äktenskapet samma kväll som hennes man och hennes släktingar mördats.
__________________
Senast redigerad av internet2 2015-01-10 kl. 04:36.
Citera
2015-01-10, 05:52
  #758
Medlem
Oscaris avatar
SVT text har helt missat att den misstänkta kvinnan är på fri fot. De nämner inte ens henne trots alla deras sidor om attackerna.
Citera
2015-01-10, 06:25
  #759
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
Vid vilken tidkod fanns den?

Citat:
Ursprungligen postat av i4sea
Se sid 49 inlägg 582
Angående Aktuelt andra delen !
sorry blev fel där
Provar igen sid 56 inlägg 672

För att göra ett hjälpsamt & pedagogiskt exempel:
(FB) Medias hantering av terrorattacken i Frankrike. 07/01/2015

Länka till refererade inlägg för att underlätta för såväl den som frågar som andra läsare.
Citera
2015-01-10, 06:29
  #760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
konsumerar äktenskapet samma kväll
Mums, äktenskap till kvällsmat!

En vänlig påpekan bara att konsumera=consume är inte samma som

consummate (konsumeit)=fullborda/fullända.

Även adjektiv (konsumett) samma betydelse=fullbordad/fulländad.


Förlåt för OT vill ju bara vara snäll liksom.
Citera
2015-01-10, 06:36
  #761
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Det finns alla anledning i världen att kritisera och göra narr av den religionen. Om du missat det så såg kristendomen ut på samma sätt som islam för inte så länge sedan. Anledningen till förändringen inom kristendomen kom sig ur att den ifrågasattes och hånades, det skapade diskussion och förändring.

Men islam med sin feodala kvinnosyn och högst tvivelaktiga hycklande om vad de tycker om icke troende är tydligen inte klandervärt enligt dig.

Den saudiska bloggaren Raif Badawi som delar vår människosyn om alla människors lika värde har efter att ifrågasatt blandanat tvångsgifte med minderårig dömts till fängelse. Men fängelse var inte nog, Sheik Abul Aziz Al-Asheik som är en muslimsk central ledare i Saudiarabien blev så kränkt att Raif nu ska erhålla 1000 piskrapp i offentligheten.

Att Saudiarabien har ett stort inflytande i både svenska och franska moskéer är ingen nyhet, flertalet har finansierats av Saudiarabien. Det är flera moskéer där saudiska centrala muslimska ledare tillsatt imamer, det Saudiarabien representerar har ingenting i vårt land eller kultur att göra. Främst av allt så förtjänar de varken respekt eller rätten att så oemotsagd och inte kritiseras.

Det du säger är alltså att vi inte ska provocera muslimer för då blir det såhär? Tycker du Jens Stoltenberg skulle hållt käften om högerextrema för att inte provocera, för breivik var uppenbarligen provocerad?

Jag ska personligen trycka upp en nidbild på deras profet för varje piskrapp Raif Badawi erhåller, de ska jag sen spridas och visa för de ska hånas för sina stenåldersmetoder. De ska få veta att vi saknar respekt för deras profet och skitreligion när de beter sig på det sättet!

Ett ypperligt inlägg som belyser vikten av att i en sekulär demokrati belysa dårskapen med en icke-reformerad religion och varför man inte, under några som helst omständigheter, kan vika sig för den. Alls. Överhuvudtaget. Någonsin.

Du har dock lite fel i din beskrivning av kristendomen - i&m Luthers uppror mot Rom bröts man med dogman och fundamentalismen. Därmed skapade man grunden för den sekulära demokratin. Folket tog makten över kyrkan.

Det är en en process som sträcker sig tillbaka till 1500-talet, inget som kommit av att man i sen tid raljerat över kristendom som sådan:
Citat:
His theology challenged the authority of the Pope by teaching that the Bible is the only source of divinely revealed knowledge from God and opposed sacerdotalism by considering all baptized Christians to be a holy priesthood. Those who identify with these, and all of Luther's wider teachings, are called Lutherans even though Luther insisted on Christian as the only acceptable name for individuals who professed Christ.
http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther

Det är detta som måste ske inom islam. En reformation. Fram tills dess är det oförenligt med en sekulär demokrati och skall utsättas för all möjlig, inklusive medial sådan, bashing.

'Reformera er och underkasta er (eller anamma) demokratiska värderingar eller dra åt helvete om ni envisas med att fortsätta leva på stenåldersvis!' - måste rimligen vara den demokratiska hållningen. I media, politik och vardag
Citera
2015-01-10, 06:46
  #762
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Slog mig just hur självcensur i media straffar sig, utan att läsarna ens gör några politiska ställningstaganden.

Jag har följt terrordåden i Paris ganska intensivt i tre dagar. Har jobbat vid datorn, och i princip ständigt kollat av olika källor.

Under den här tiden har jag besökt Aftonbladet högst 3-4 gånger. Expressen har däremot fått flera hundra besök av mig.

Detta beror inte på att jag gillar expressen bättre. Det är en skittidning som jag normalt bojkottar. Men vid extraordinära händelser är viljan att hålla sig uppdaterad större.

Grejen är att Aftonbladet var helt ointressant.

Expressen återgav omedelbar att gm hörts ropa aluakbar, rykten om al-Qaida, spekulationer om att satirteckningar på Muhammed kunde vara motiv, att det senare polismordet kunde ha samband.

Sen skriver de naturligtvis också samma gamla refränger om att det nu är synd om muslimer osv. Men det fanns en nyhetsbevakning också.

Aftonbladet har varit så politiskt styrda att de under tre dagar inte kunnat skriva något alls. Likt redigerare för ett uppslagsverk har de stått och trampat och inte viljat gå ut med något eftersom det inte är säkert, inte bekräftat. Sen motvilligt när hela världen redan vet, har de kommit dagen efter och i förbigående nämnt att de kanske tränats av IS, rest till Syrien.

Det är inte för att AB plötsligt blivit så seriösa. Kvällstidningar SKA i lägen som dessa publicera alla uppgifter som förekommer, rykten, obekräftade källor osv. Tidningen var helt enkelt så jävla styrda av att till varje pris, och in i det längsta, tona ner och undvika nämna att det var muslimer, att de helt enkelt inte kunnat göra en vettig nyhetsbevakning.

De har konsekvent försökt hålla islam borta. Vilket bakbundit den själva från att skriva intressant. De har inte kunnat följa upp Syrien-resorna, inte publicera bilderna som alla naturligtvis varit nyfikna på, inte berätta om de annars så kvällstidningsvänliga historierna om hur gisslan tvingats konvertera med pistol mot tinning.

Jag kom på mig själv idag att ha valt bort AB, inte för att jag ogillar hur de låter agenda gå före nyhetsvärdering, utan för att denna agenda kort och gått gjort dem tråkiga.

Utöver den kvällstidning i Europa med förmodligen torftigaste bevakning, har de också varit synnerligen ointressanta i opinionsdelen. Det har varit samma gamla förutsägbara "detta har inte med islam att göra", "nu tycker vi synd om muslimer"

Till och med GP och SvD har kunnat bjuda på lite annat.

Har märkt att AB överhuvudtaget inte synts i sociala medier under terrorjakten. Och det beror inte på att alla genomskådat deras politiska styrning. Utan för att det finns en gräns när det blir så tillrättalagt och konsekvensstyrt att det bara blir rätt och slätt ointressant.
Befinner mig utomlands och kan hålla med. BBC och CNN låg långt före.
Citera
2015-01-10, 07:12
  #763
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Nej, bild nummer fem har inte publicerats någonstans i Sverige. Beträffande Galago, önskar jag att tidningens försvar varit ärligare. Det är inte fegt att vara rädd, efter det som inträffat. Men det är fegt att inte tillstå att man är rädd. Alla publicister är naturligtvis rädda. De allra flesta har familj, är mitt i livet och vill inte dö. Att publicera bild nummer fem är förenat med livsfara och fatwor. Alla på Charlie levde under fatwor och dödshot, sedan lång tid tillbaka. De var unika därigenom att de ändå fortsatte att publicera i yttrandefrihetens namn. Voltaire var fransman, du vet.


Att jämföra Galagos satir Charlie Hebdos satir går inte då de inte spelar spelar i samma division överhuvudtaget

Vi en snabb granskning av Galago ex.vis deras Julkalender på galago.se kan man se att den sk. Satiren i stort sett endast riktar sig mot SD, den ev. vänster satir som finns är väldigt försiktig och på en vänskaplig nivå, någon satir om religon hittar jag överhuvudtaget inte.

Dess vänsterorienterade PK chefredaktör Johannes Klenell medverkade som representant för utsatta satiriker och fick frågan om han kände sig hotad han svar var "Nej, Jag är ju vit svensk man"

Och då förstod man att klockan var slagen...

Kan däremot rekommendera Lindström

http://www.bonton.se/sv/galleri
Citera
2015-01-10, 07:24
  #764
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongbox
Mums, äktenskap till kvällsmat!

En vänlig påpekan bara att konsumera=consume är inte samma som

consummate (konsumeit)=fullborda/fullända.

Även adjektiv (konsumett) samma betydelse=fullbordad/fulländad.


Förlåt för OT vill ju bara vara snäll liksom.

Haha, tack, vet skillnaden mellan fullborda och konsumera men stavar som en kratta och tänker på engelska, då går som det går.
Fast i Muhammeds fall är nog frågan om inte hans fruar ska ses som något han konsumerade ändå, tvinga tjejen till samlag samma kväll som han lät hennes man och släktingar mördas, han kan inte ha haft allt för höga tankar om sina fruar direkt!

Kan här finnas en koppling till överrepresentationen av överfallsvåldtäkter bland Araber i Europa?
En tanke...

Nån bra förebild var han då inte den där vidrige Muhammed, karikatyrerna är snälla mot honom.
__________________
Senast redigerad av internet2 2015-01-10 kl. 07:27.
Citera
2015-01-10, 07:52
  #765
Medlem
Europes avatar
Efter att ha tagit del av Aktuellt en gång och ytterligare lite sändningar från SVT och TV4 i förrgår kväll och igår morse, så såg väl sammansättningen av rapporteringen ut som följande:

1. Attacken innebär ett ökat hot mot muslimer och fler attacker mot moskéer: 35%
2. Intervjuer med muslimer som intygar att ISIS-jihadisterna inte är riktiga muslimer: 25%
3. Diskussioner om hur det riskerar att gynna partier som SD och Nationella fronten: 15%
4. Framförandet av vilken slags tidning det handlar om: 10%
5. Diskussioner kring svensk ljugmedias inställning till det hela: 10%
5. Rapportering av säkra uppgifter kring själva dådet: 2%
6. Rapportering av osäkra uppgifter kring själva dådet: 3%

Jag antar att en liten fördel med att svensk ljugmedia är skit är att det tvingar en att söka upp andra nyhetskanaler med hjälp av bl.a. Flashback. T.ex. vet jag nu att engelskspråkiga France24 är åtminstone en okej kanal när det gäller rapportering från Frankrike, medan den kanalen var närmast okänd för mig innan. Noterbart är att det är en statlig tv-kanal i ett land som lider närmast lika mycket av bristande demokrati, PK och posmarxism som Sverige..
__________________
Senast redigerad av Europe 2015-01-10 kl. 07:54.
Citera
2015-01-10, 07:57
  #766
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet2
Det stora problemet med SVT är att de ser det som sin uppgift att hantera nyheterna istället för att rapportera dem.

Håller helt med.

För rapportering och en någotsånär hederlig analys får man vända sig utanför landet.

Tycker att frågan om hur SVT följer §8 i sändningstillståndet borde lyftas.
sid 5 här: http://www.svt.se/omsvt/fakta/public...014%20-%202019
Citera
2015-01-10, 08:13
  #767
Medlem
babianpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Den som lever får se men jag är tveksam. Det är alldeles för bekvämt för medierna att skylla allt på SD och islamofobi i stället för att tvingas konfrontera den obehagliga sanningen att islam är det stora hotet mot vår demokrati. Söder gav dom fripass att återgå till sitt normala rapporterande.


Jag tror att du har lite fel där. I landet Sverige är det inget som medvetet skylls på islamofobi pga bekvämlighet. I landet Sverige är ca 87% av Sverige helt övertygade om att alla är lika och att muslimerna är lika svenska , t.om ännu mer svensk än jag som har två svenska föräldrar.

Islam är verkligen fredens religion enligt till större delen våra politiker och gammelmedia.Och för ca 87% av folket.

Det är så patetiskt och pinsamt att svenska journalistkåren först fördömer attentatet och sen genast klämmer in några bajsnödiga kommentarer om mörka, främlingsfientliga krafter. I deras små enkelspåriga hjärnor kan rasism bara komma från den vite mannen.
Citera
2015-01-10, 08:29
  #768
Medlem
longbow4ys avatar
Att SVT tydligt markerar kopplingen terrorister-muslimer och bygger hela sändningen på den kopplingen är vid närmare eftertanke så nära kritik av tankemönstren hos en alldeles för stor del av världens muslimer de kan lägga sig.

Utan att få kritik från muslimer och PK-sfären.

En övertydlig koppling och problematisering där i stort sett alla som tänker själv undrar vad faan de egentligen menar kan också vara ett sätt att för alltid etablera kopplingen mellan terrorhandlingar och islam i folks medvetande.

En metanivå av muslimkritik. Av SVT.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback