Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 19:19
  #2689
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Alltså jag tog min sista cigg igår mitt på dagen så 1.5 dygn nu och har av någon anledning knappt haft nåt röksug Känns som jag borde lidit lite och blir nästan frustrerad för att jag inte varit röksugen.
Har iofs snus men snuset hjälpte mej inte senaste omgången när jag slutade i 2.5 månad, så tror inte det beror på det. Försöker göra en så liten grej av det som det går och har lite motivation (press) att sluta men de känns så skumt att jag inte blivit galen. De kommer väl senare
Citera
2018-01-24, 23:00
  #2690
Medlem
Amazon-mannens avatar
Kan en inbiten rökare med drygt 30 år av nikotininhalerande sluta? Runt förra julen gjorde jag det första av flera "seriösa" försök att sluta; en ständigt skenande kostnad och ett allt sämre hälsotillstånd avgjorde saken..
Nikotinplåster runt förra jul/nyår höll i drygt 10 dagar, sen blev tog psyket över och jag skulle bara ta en cigg.. jomenvisst..

I början av december `17 tog jag kontakt med läkare för receptbelagd sluta röka-medicin. Jag hade hört gott om det och att resultaten var att man inte kände sug/abstinens alls.. Jomenvisst..

D.14 december hade jag knaprat dessa tabletter i en vecka och det var dags att lägga ner ciggaretterna. Och det gjorde jag och jag har inte känt ett större psykiskt sug eller abstinens sedan den dagen. Inte rökt alls sen den dagen..

Visst använder jag små "hjälpmedel" för att hålla mig; en Läkerol när jag tänker på cigg (" Hade jag rökt hade det varit dags för en rök nu..") och vill avleda tanken och en app som håller koll på hur mycket pengar jag sparat..

Champix funkar för mig.
Citera
2018-02-04, 10:01
  #2691
Medlem
Gå med i nexit! De är faktiskt jättebra! Sök nexit på Google så kommer det upp hur man gör.
Citera
2018-03-06, 01:57
  #2692
Medlem
Jag hade inga 30+ år som rökare. Men åtminstone 16 år och har mpnga gpnger gjort dåliga försök. Men en dag bara var det nog, köpte nikotin tuggummi som jag tuggade i 2 veckor. Det allra jobbigaste var vanan, att inte kunna ta en cigg tycker jag.
Citera
2018-03-26, 17:34
  #2693
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Med anledning av att jag endast i dag har träffat på 3 olika trådar om hur man slutar röka, så startar jag nu denna tråd, som jag kommer att hänvisa framtida trådar om att sluta röka till.

Så ge nu, en gång för alla, era bästa tips om hur man slutar röka.

/Moderator
Sluta bara. Lägga av och om du faller till föga släng paketen med en gång oavsett om det är 19 cigg kvar i paketen fortsätt så.
Har rökt en cigg nu på 8 månader senast då för 3, 2 månader sen.
Citera
2018-03-26, 17:35
  #2694
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Sluta bara. Lägga av och om du faller till föga släng paketen med en gång oavsett om det är 19 cigg kvar i paketen fortsätt så.
Har rökt en cigg nu på 8 månader senast då för 3, 2 månader sen.
Började röka 1975 var 12 år då så jag har hållt på ett tag.
Citera
2018-06-05, 11:27
  #2695
Medlem
Sluta röka

Hej, jag har lite funderingar och frågor angående att sluta röka..
Jag mår skit varje dag, och jag röker, jag är seg, trött orkeslös osv..
Men när jag slutar röka så blir allt mycket värre, jag blir extremt trött, kan sova 15 timmar om dagen, jag blir dålig i magen och mår bara allmänt jäkla obra...
Någon som vet hur länge dessa grejer håller i när man slutar röka?
Handlar det om 3 veckor? 3 månader? 3 år?
Jag var rökfri i 2 veckor men mådde så risigt att jag började igen... tips någon??
Citera
2018-06-05, 11:32
  #2696
Medlem
Att du mår dåligt kanske beror på något annat än cigaretter, hur mycket röker du?
Citera
2018-06-05, 11:32
  #2697
Medlem
Trunsheoss avatar
Värst är dag tre sedan blir det enklare och då är det bara ren uthållighet som gäller. Det tog mig en månad innan jag slutade tänka på rökning varje vaken stund i princip men det var mest mentalt.

Det är bara att sluta rakt av och hålla ut. Det är faktiskt inte svårt, det är som en lättare influensa någon vecka sedan mår man bara piss i några veckor.

Det värsta sitter faktiskt i huvudet, man får tvångstankar om hur skönt det vore att röka. Det gäller bara att fokusera på något annat och försöka underlätta symptomen så gott det går. Själv streckkollade jag film på fritiden och käkade glass i princip. Fishermans friend salmiak hjälpte en hel del.

Vad fan, det är bara att sluta, nu. Spola ned skiten och ta det som en viking.
Citera
2018-06-05, 11:34
  #2698
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrpitt
Hej, jag har lite funderingar och frågor angående att sluta röka..
Jag mår skit varje dag, och jag röker, jag är seg, trött orkeslös osv..
Men när jag slutar röka så blir allt mycket värre, jag blir extremt trött, kan sova 15 timmar om dagen, jag blir dålig i magen och mår bara allmänt jäkla obra...
Någon som vet hur länge dessa grejer håller i när man slutar röka?
Handlar det om 3 veckor? 3 månader? 3 år?
Jag var rökfri i 2 veckor men mådde så risigt att jag började igen... tips någon??

Personligen brukar jag inte må så extremt dåligt, bara sjuka humörsvängningar.

Vad du bör göra är att hjälpa kroppen att göra sig av med all skit som ska ut, ät bra, drick vatten och svettas så mycket du kan. Basta hjälper tycker jag.

Jag brukar tugga ingefära när jag får nicotinsug.

Det är några veckor av ditt liv det handlar om, valet är ditt. Antingen biter du ihop några veckor eller så förstör du kroppen för resten av livet..
Citera
2018-06-05, 12:16
  #2699
Medlem
Sten-Ulphs avatar
För mig så har suget precis försvunnit, typ fyra månader sedan jag slutade efter att ha rökt 1/2-1 paket om dagen i tio år. Visst tänker jag på en cigg någon dag ibland, men det är inte ofta längre. Inte som i början!
Citera
2018-06-05, 19:18
  #2700
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrpitt
Hej, jag har lite funderingar och frågor angående att sluta röka..
Jag mår skit varje dag, och jag röker, jag är seg, trött orkeslös osv..
Men när jag slutar röka så blir allt mycket värre, jag blir extremt trött, kan sova 15 timmar om dagen, jag blir dålig i magen och mår bara allmänt jäkla obra...
Någon som vet hur länge dessa grejer håller i när man slutar röka?
Handlar det om 3 veckor? 3 månader? 3 år?
Jag var rökfri i 2 veckor men mådde så risigt att jag började igen... tips någon??

Att sluta röka ger renare lungor, inget annat.
Allt det övriga som bättre kondition, bli piggare och mer positiv måste man också tackla helt på egen hand. Det blir inte automagiskt så bara för att man slutar röka.
Ett viktigt ord är "motivation". Med rätt motivation kommer det funka. Utan rätt motivation så glider det sakta ur händerna och tillbaka till noll igen.
Hitta rätt motivation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback