Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-07, 14:20
  #1
Medlem
-Muhammed-s avatar
Hej!

Detta är mitt första inlägg här i denna avdelning på forumet. Jag är själv muslim och vill öka min förståelse kring varför islamofobi uppstår och hur man kan gå tillväga för att stoppa den islamofobiska spridningen i Europa och i världen.

Jag har en egen teori som kan förklara varför allmänheten upplever rädsla gentemot Islam. Den teorin vill jag dela med mig här. Jag tycker att majoriteten som är aktiva här i detta forum är otroligt duktiga och mycket kunniga, därför blir jag väldigt glad om ni kan ge mig feedback på de tankar och funderingar jag har.

Muslimer i världen följer olika tolkningar av Islam och utövar sin religion på det sätt tolkningen lär ut. Det finns två huvudgrupper inom Islam, dessa grupper är SunniIslam och ShiaIslam. Inom varje grupp förgrenas ytterligare inriktningar.

En gren inom SunniIslam har på sista tiden orsakat mycket ondska och förödelse i Islams namn. Individerna som följer denna tolkning/ideologi kan vara snälla människor, men deras inriktning gynnar människohat och föder självmordsbombare. Namnet på ideologin är Salafism. Några medlemmar här har redan varnat för salafismens människosyn och våldsbenägna tolkning av Islam. Alla terrorister som anser sig vara muslimer tillhör ideologin Salafism. Ideologin förespråkar hat och död mot oliktänkande människor, därför är det inte konstigt att alla terrorister som begår illdåd i Islams namn tillhör denna gren inom SunniIslam. Många sunnimuslimer lider faktiskt av denna inriktning.

Vi bör vara medvetna att gemene man inte är medveten om detta. Det som gör det ännu mer obehagligt är att media inte pratar om det för oss medborgare. För ett par dagar sedan såg jag på nyheterna att tyska medborgare protesterat mot Islam. Dessa individer står emot Islamisk fundamentalism. Men vad är "Islamisk fundamentalism"? Varför använder media denna terminologi? Konsekvensen av detta, att media inte är noggranna när de beskriver vilken inriktning som bär ansvaret för en terroristaktion i islams namn, blir att muslimer får lida. Islamofobin ökar, hatet ökar.

Varför förklarar media inte för oss vad sanngen är, att det är salafismens anhängare som terroriserar. Det är denna brutala tolkning av Islam som förespråkar människohat. Vissa salafister kan var goda människor, men deras ideologi är ond. Likaså kan det finnas goda nazister, men deras ideologi är full med människohat. Nazismen har kriminaliserats, då tycker jag att salafismen bör också kriminaliseras.

Islamofobi uppstår när salafister mördar och terroriserar i Islams namn utan att allmänheten får reda på att det är salafismen som står bakom denna terrorism. Detta bidrar till att man uttrycker rädsla mot muslimer, att dessa muslimer när som helst kan börja terrorisera och mörda oskyldiga människor.

Vad bör vi människor göra för att inte vara rädda mot muslimer och Islam?

jo, vi bör först bli medvetna om denna sanning, att salafismen är orsaken till terrorism i Islams namn, sedan bör allmänhetens insikt om denna fråga öka.

Nu kommer Alice Bah att försöka öka förståelsen kring islam för att reducera islamofobin, jag fruktar bara att hennes försök kommer att ha motsatt effekt eftersom Alice Bah inte kommer att förmedla det jag förmedlar här i denna tråd. Hon kommer att intervjua församlingar och moskéer som tillhör salafismen och då kommer deras lära att introduceras för det svenska folket. De kommer att grundlöst påstå att deras lära är Islams fundament och vi medborgare kommer att svälja informationen utan granskning.

Alice Bah måste fråga vilken tolkning av Islam respektive församling eller moské utgår ifrån under hennes undersökning av Islam. När detta sker, då kommer det svenska folket förstå att det finns olika tolkningar av Islam samt att endast en gren inom SunniIslam (salafismen) som förespråkar människohat och föder terrorister. Rädslan övervinns med kunskap, islamofobin försvagas om media går ut med denna information till allmänheten.

Detta var mina tankar, vad har ni för tankad kring detta viktiga ämne? Hur och varför, tror ni, uppstår islamofobi?

Fred,
-Muhammed-
Citera
2015-01-07, 14:26
  #2
Medlem
Gosifs avatar
Attentatet i Frankrike idag är tillräckligt med svar varför islamofobi finns. Självförvållat är detta, GÅNG PÅ GÅNG. ISIS? Ännu ett praktexempel. De skjuter sig själv i foten.

Förövrigt har jag inte mkt för Disneyklubbens Alice Bah som försöker sätta ner ankfoten i Ankeborg varje gång hon ska förklara saker hon inte förstår sig på.
Citera
2015-01-07, 14:27
  #3
Medlem
Har du någon bra idé om hur vi ska hålla dessa salafister utanför våra gränser? Hur vet vi att inte hälften eller en tredjedel av muslimer boende i Sverige sympatiserar med salafismen?
Citera
2015-01-07, 14:29
  #4
Medlem
Rickuzs avatar
Islamofobi är dock ett påhittat och ytters felaktigt ord. Att vara emot islam har inget med fobi att göra, utan grundar sig snarare i värderingar, moral och människosyn.

Säg mig, används liknande ord om andra sjuka saker i den här världen? Pedofilfobi t.ex?
Citera
2015-01-07, 14:31
  #5
Medlem
Nivovics avatar
Jag har en annan tolkning. Jag tror att hatet mot Islam växer eftersom Sverige är ett sekulariserat samhälle, det vill säga vi vill inte att en religion ska styra vårt land.
Sedan är det bara att läsa Koranen, den förespråkar mord och hets mot homosexuella och trycker ned kvinnor. Detta vill ingen vettig svensk vara en del av, oavsett hur "sekulariserade" ni muslimer är.

Att tjata på att media inte är för Islam är larvigt. Ni har media och hela det politiska etablissemanget på er sida för fan
Citera
2015-01-07, 14:33
  #6
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Islamofobi är dock ett påhittat och ytters felaktigt ord. Att vara emot islam har inget med fobi att göra, utan grundar sig snarare i värderingar, moral och människosyn.

Säg mig, används liknande ord om andra sjuka saker i den här världen? Pedofilfobi t.ex?
Håller med, varför skulle det vara fel att vara emot en religion när den har skapat så mycket sorg i världen?
Citera
2015-01-07, 14:38
  #7
Medlem
Hur och varför uppstår islamofobofobi?

Vad bör vi människor göra för att inte vara rädda mot islamofober och Islamofobi?
Citera
2015-01-07, 14:38
  #8
Medlem
LeifD2s avatar
Islamofobi existerar inte.

Det är ett låtsasutryck som islamister och deras hantlangare använder mot kritiker när dom inte vill, eller inte kan, komma med argument för sin sak. Man avfärdar helt enkelt kritien som att kritikern är dum i huvudet.

Inom islam så är kritik mot islam förbjudet. Terrorattentatet i Paris idag visar tydligt vad islam säger om kritik. Fast det kanske bara var inbillning, dom som dog inbillade sig det bara...
Citera
2015-01-07, 14:47
  #9
Medlem
Janbanan74s avatar
Islamofobi?! Om man inte gillar något...har man fobi då? Puckade mænniskor...
Citera
2015-01-07, 14:47
  #10
Medlem
Reichsfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Islamofobi existerar inte.

Det är ett låtsasutryck som islamister och deras hantlangare använder mot kritiker när dom inte vill, eller inte kan, komma med argument för sin sak. Man avfärdar helt enkelt kritien som att kritikern är dum i huvudet.

Inom islam så är kritik mot islam förbjudet. Terrorattentatet i Paris idag visar tydligt vad islam säger om kritik. Fast det kanske bara var inbillning, dom som dog inbillade sig det bara...

Väldigt bra skrivet.

Det är exakt samma sak när man ska kritisera Israel eller judar. Då dras antisemitism kortet upp fastan man bevisar med fakta saker och ting. Islam>Judendom. Skulle nog säga att alla Abrahamitiska religioner är vidriga på ett sätt att om vi inte hade sekulära lagar idag.

Vi vanliga svenskar hade med hög sannolikhet blivit halshuggna, stenade eller korsfästa om vi kritiserade någon av dessa syster religioner under andra omständigheter.
Citera
2015-01-07, 14:48
  #11
Medlem
hvita.nhegrers avatar
"Islamofobi" existerar för att många muslimer helt enkelt ÄR primitiva, barbariska odjur som vill erövra, förstöra, terrorisera och dominera på andras bekostnad.

Just idag har väldigt mycket "islamofobi" uppståt i hela Europa/Västvärlden, man frågar sig varför..
Citera
2015-01-07, 14:48
  #12
Medlem
Janbanan74s avatar
Varfør har ni muslimer ateistfobi nær ni ændå væljer och flytta hit?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback