2021-08-31, 07:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
1. Antingen så är Sirhan sanningsenlig när han hävdar att han inte minns något från händelsen eller dess upptakt, eller så ljuger han.

2. Enligt frigivningsnämnden med början redan 1985 fram till nu senast, så innebär just denna oförmåga att minnas att Sirhan fortfarande inte fullt ut har tagit sitt ansvar för det mord han dömdes till döden för och att han därför ej heller visar på den djupa ånger som är förutsättningen för en villkorlig frigivning och att han då inte ska utgöra någon fara för allmänheten.

3. Det är Sirhan själv som tillsammans med sina juridiska ombud, gång på gång, år efter år, har ansökt om villkorlig frigivning.

4. OM nu Sirhan ljuger när han insisterar på att han inte minns något från händelsen med upptakt så måste motivet till den lögnen alltså väga tyngre än viljan att släppas fri.

Här lägger du fram två möjliga hypoteser som kan förklara varför Sirhan i så fall ljuger om att han inte minns:
1. Han drivs av en "extremt stark mission".

2. Han är "psykiskt sjuk".
Och mina följdfrågor kvarstår:
1. Vad för slags "mission" skulle betjänas av att han ljuger om att han inte minns och att han därmed förblir inlåst i US Gulag mer än ett halvt sekel, still counting?

2. Vad för slags "psykisk sjukdom" skulle få honom att ljuga om att han inte minns och att han därmed förblir inlåst i US Gulag mer än ett halvt sekel, still counting?
Som sagt, punkta gärna ned ledvis hur du tänker dig det hela.

Då ska vi se... I inlägget du just besvarade skrev jag att; Nu ljuger du igen - jag har inte påstått att Sirhan inte är sanningsenlig. Snarare tvärtom tycker jag det låter som om han mycket väl kan vara sanningsenlig och att han helt enkelt inte minns eftersom han är/var psykiskt instabil.

Ändå fortsätter du tjata om att jag skulle påstått att Sirhan ljuger.. Jag har även skrivit upprepade gånger att det naturligtvis kan finnas många fler anledningar till hans minst sagt märkliga beteende (ett beteende jag finner lika avvikande om det beror på medvetna lögner eller ej) samt att du får väl höra med psykologer eller liknande om vad sådant kan grunda sig i.
Om du koncentrerar dig mer på att läsa svaren du får och lägger mindre energi på att alltid försöka skriva världens längsta svar fulla med upprepningar så kommer du snabbt inse att du helt enkelt har fel..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-08-31 kl. 07:36.
Citera
2021-08-31, 11:55
Medlem
Citat:
1. Antingen så är Sirhan sanningsenlig när han hävdar att han inte minns något från händelsen eller dess upptakt, eller så ljuger han.
I intervjun med David Frost 1989 uppger Sirhan att han inte hade full kontroll över sina handlingar när han mördade Robert Kennedy. Han berättar också vad han gjort tidigare under dagen och kvällen.
Det finns teknisk bevisning som stödjer Sirhans berättelse.
- han har i tal och skrift uttryck att Robert Kennedy måste dö inom en mycket snar framtid.
- han har legalt köpt en revolver som han över flitigt med.
- timmarna innan mordet köper han ammunition. Han vill ha den bästa ammunitionen, en som aldrig fallerar utan är mycket funktionssäker.
- han rekogniserar på hotellet där Robert Kennedy ska framträda.
- han tar sig in bakom kulisserna och blir avvisad.

Citat:
2. Enligt frigivningsnämnden med början redan 1985 fram till nu senast, så innebär just denna oförmåga att minnas
att Sirhan fortfarande inte fullt ut har tagit sitt ansvar för det mord han dömdes till döden för och att han därför ej heller visar på den djupa ånger som är förutsättningen för en villkorlig frigivning och att han då inte ska utgöra någon fara för allmänheten.

Problemet kan vara att Sirhan jämför Robert Kennedy med Adolf Hitler, en person som vid den tiden var välkänd för sina ondskefulla gärningar. Det hela föll inte i god jord helt enkelt.

I intervjun med David Frost uppger Sirhan att han på sin höjd skulle fått en smäll på fingrarna, i det fall han ställts inför en arabisk domstol. Uttalandet är bissart och visar endast på att Sirhan försöker förminska brottets betydelse. Inte att han kommit till några djupare insikter om konsekvenserna av sina handlingar.
Citat:
3. Det är Sirhan själv som tillsammans med sina juridiska ombud, gång på gång, år efter år, har ansökt om villkorlig frigivning.
Det är ju svårt att se något egendomligt med det. Sirhan är ju inte strängt upptagen med en massa andra saker.
Citat:
4. OM nu Sirhan ljuger när han insisterar på att han inte minns något från händelsen med upptakt så måste motivet till den lögnen alltså väga tyngre än viljan att släppas fri.
Han kanske trivs i rampljuset som uppstår varje gång han begär villkorlig frigivning. Mängder med forskare och journalister hör säkert av sig.
Citera
2021-08-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Då ska vi se... I inlägget du just besvarade skrev jag att; Nu ljuger du igen - jag har inte påstått att Sirhan inte är sanningsenlig. Snarare tvärtom tycker jag det låter som om han mycket väl kan vara sanningsenlig och att han helt enkelt inte minns eftersom han är/var psykiskt instabil.

Ändå fortsätter du tjata om att jag skulle påstått att Sirhan ljuger.. Jag har även skrivit upprepade gånger att det naturligtvis kan finnas många fler anledningar till hans minst sagt märkliga beteende (ett beteende jag finner lika avvikande om det beror på medvetna lögner eller ej) samt att du får väl höra med psykologer eller liknande om vad sådant kan grunda sig i.
Om du koncentrerar dig mer på att läsa svaren du får och lägger mindre energi på att alltid försöka skriva världens längsta svar fulla med upprepningar så kommer du snabbt inse att du helt enkelt har fel..
Då ska vi se. Jag skrev:
Citat:
Sirhan har konsekvent hävdat att han inte minns något från händelsen och gör så även i denna dag. Att han 'erkände' berodde på att hans korrupte försvarsadvokat manipulerade honom att erkänna eftersom han annars 100% säker skulle dömas till döden.

Nu dömdes han trots det till döden, men räddades i sista stunden av en ny kalifornisk lag som avskaffade dödsstraffet.

Sirhan skulle ha blivit villkorligt frigiven (parole) redan 1985 men har fram till idag nekats det gång på gång år efter år eftersom att han insisterar på att han inte minns något från händelsen. Det i sin tur har fram till idag tolkats som att han inte djupt ångrar vad han gjort och därmed fortfarande utgör en fara för allmänheten.

Vad tror du? Är det mot bakgrund av ovan sannolikt att Sirhan under mer än ett halvsekel i amerikanskt fängelse (ingen lek) insisterar på att han inget minns, trots att han vet att ett 'erkännande' om att han 'minns' (+ innerlig ånger) skulle ha försatt honom på fri fot redan 1985?

Du skuttar nu som vanligt in och svarar, här, i signaturen Kiboko's ställe:
Citat:
Låter ju onekligen som en antingen psykiskt sjuk person eller någon med extremt stark mission som inte tar en sådan enkel utväg som att säga sig vara oskyldig alternativt skyldig.
Hur är Sirhans mentala hälsa? Vet man det?
Menar du här att:

1. Sirhan minns faktiskt inget från händelsen med upptakt (helt oavsett varför han i så fall inte minns)?

2. Sirhan minns händelsen med upptakt och är därför inte sanningsenlig när han under mer än ett halvt sekel i fängelse insisterar på att han inte minns (helt oavsett varför han i så fall inte är sanningsenlig)?

1 eller 2?
Citera
2021-08-31, 18:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Då ska vi se. Jag skrev:

Du skuttar nu som vanligt in och svarar, här, i signaturen Kiboko's ställe:

Menar du här att:

1. Sirhan minns faktiskt inget från händelsen med upptakt (helt oavsett varför han i så fall inte minns)?

2. Sirhan minns händelsen med upptakt och är därför inte sanningsenlig när han under mer än ett halvt sekel i fängelse insisterar på att han inte minns (helt oavsett varför han i så fall inte är sanningsenlig)?

1 eller 2?
Ja precis - 1 eller 2 måste det ju vara. Vilket av dem det är har jag dock inte tillräckligt med fakta för att avgöra - det var därför jag frågade om Sirhans mentala hälsa.
Citera
2021-08-31, 20:45
Moderator
Det räcker nu. Besvarade frågor och raderade inlägg ska INTE upprepas och återpostas i tråden.

/Moderator
Citera
2021-09-01, 21:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Om det nu fortfarande finns någon som tror att Sirhan är oskyldig till mordet på RFK.. Så här svarade han frigivningsnämnden när han tillfrågades om det skulle vara säkert att släppa ut honom eller om kommer mörda igen:

“I would never put myself in jeopardy again. You have my pledge. I will always look to safety and peace and non-violence."

Låter onekligen som ett erkännande, och knappast som ett svar från en person som tror sig ha mördat under hypnos och därför inte minns vad som skulle ha skett, eller ens från en person som tror det är möjligt att han skulle kunna hypnotiseras till att göra något mot sin vilja..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-09-01 kl. 21:27.
Citera
2021-09-01, 21:32
Medlem
Citat:
Så här svarade Sirhan Sirhan till frigivningsnämnden när han tillfrågades om det skulle vara säkert att släppa ut honom eller om kommer mörda igen:

“I would never put myself in jeopardy again,”

Låter ju knappast som ett svar från en person som tror sig ha mördat under hypnos och därför inte minns vad som skulle ha skett, eller ens från en person som tror det är möjligt att han skulle kunna hypnotiseras till att göra något mot sin vilja..
"...put myself in jeopardy again" = "...försätta mig själv i fara igen" = försätta mig i en situation där det som hände mig [honom] i anslutning till mordet på RFK riskerar att hända igen.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om precis hur du tänker dig att Sirhan i så fall kommer fram till att han ska insistera på att han inte minns något från händelsen med upptakt, trots att han sedan 1985 vet att samma minnesförlust gör att han vägras villkorlig frigivning.

Och, nej, "psykiskt sjuk" eller "fanatisk mission" är inga möjliga förklaringar om du inte samtidigt förklarar precis hur dessa egenskaper skulle förklara det hela.

Först därefter blir det i så fall relevant att utreda/diskutera huruvida han faktiskt har/hade sagda egenskaper.

Du fattar fortfarande inte?
Senast redigerad av onopono 2021-09-01 kl. 21:37.
Citera
2021-09-01, 21:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
"...put myself in jeopardy again" = "...försätta mig själv i fara igen" = försätta mig i en situation där det som hände mig [honom] i anslutning till mordet på RFK riskerar att hända igen.

Precis. Det var ju skönt att han erkände (igen). Nu behöver ju ingen längre fundera på om han inte minns, inte erkänner eller tror sig ha varit hypnotiserad…

[Efter de upprepade uppmaningarna från moderator att du inte ska upprepa frågor du redan fått svar på kommer jag givetvis inte hänga på ditt tramsande - men jag kan gärna anmäla dig igen om du fortsätter på samma linje)]
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-09-01 kl. 21:54.
Citera
2021-09-01, 22:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Hur tror ni det kommer gå?
Kommer Sirhan friges? Blir han i sådant fall utvisad ur USA (troligen till Jordanien)?

Eller får RFKs 6 barn som de vill - att Sirhan är fortsatt inspärrad?

Flera skribenter i amerikansk press motsätter sig nu frigivning efter Sirhans senaste uttalande (I would never put myself in jeopardy again) som de anser är ett tecken på fullständig narcissism och att Sirhan fortfarande enbart utgår från sin egen situation istället för att tänka på offret och offrets familj. Har de rätt i att Sirhan verkar oförmögen till empati med sitt offer trots att det gått så många år?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-09-01 kl. 22:09.
Citera
2021-09-01, 22:22
Medlem
Citat:
Precis. Det var ju skönt att han erkände (igen). Nu behöver ju ingen längre fundera på om han inte minns, inte erkänner eller tror sig ha varit hypnotiserad…
Va? Menar du att han minns eller att han inte minns och hur visar i så fall ditt citat på det ena eller det andra?

Citat:
[Efter de upprepade uppmaningarna från moderator att du inte ska upprepa frågor du redan fått svar på
Vilken fråga har jag, enligt dig, redan fått svar på?

Citat:
kommer jag givetvis inte hänga på ditt tramsande - men jag kan gärna anmäla dig igen om du fortsätter på samma linje)]
Jag vet helt ärligt inte vad du svamlar om här, men jag står till förfogande om du ärligt och redigt redogör för:
1. Min upprepade fråga som jag enligt dig upprepade gånger har fått svar på?

2. Ditt svar på den frågan som du upprepade gånger har presenterat?
Går det tror du?

Jag vill inget annat än att bringa klarhet i vad du hävdar.

Här och annorstädes.
Citera
2021-09-01, 22:28
Medlem
Citat:
Hur tror ni det kommer gå?
Kommer Sirhan friges?
Nej.

Citat:
Blir han i sådant fall utvisad ur USA (troligen till Jordanien)?
Här behövs nog i så fall ingen utvisning, nej.

Citat:
Eller får RFKs 6 barn som de vill - att Sirhan är fortsatt inspärrad?
Fick RFK bara 6 barn, menar du? Inga fler?

Citat:
Flera skribenter
Vilka då?

Citat:
i amerikansk press
Vilken då?

Citat:
motsätter sig nu frigivning efter Sirhans senaste uttalande (I would never put myself in jeopardy again) som de anser är ett tecken på fullständig narcissism och att Sirhan fortfarande enbart utgår från sin egen situation istället för att tänka på offret och offrets familj.
Håller du med här?

Citat:
Har de rätt i att Sirhan verkar oförmögen till empati med sitt offer trots att det gått så många år?
Hur vet du att RFK var Sirhans "offer"?
Citera
2021-09-01, 22:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Va? Menar du att han minns eller att han inte minns och hur visar i så fall ditt citat på det ena eller det andra?
Ja hur var det nu jag skrev i inlägget du besvarade här ovanför för mindre än en timme sen??

Låter ju knappast som ett svar från en person som tror sig ha mördat under hypnos och därför inte minns vad som skulle ha skett, eller ens från en person som tror det är möjligt att han skulle kunna hypnotiseras till att göra något mot sin vilja..

Citat:
Vilken fråga har jag, enligt dig, redan fått svar på?
.

Den här till exempel…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in