Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 19:36
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
En annan grej. Du känner säkert till Milligrams studier där han påvisar hur människor som i alla avseenden var socialt välanpassade och ansvarstagande visade på en skrämmande förmåga att lyda auktoriteter även när det ledde till tortyr och mord på oskyldiga människor.

Vad får dig att tro att sådant inte vore än lättare om man dessutom använde sig av hypnos och/eller andra påtvingade mind control-tekniker, och då på särskilt utsatta människor som dessutom enligt t.ex. Stanford-skalan tillhör den lilla andel människor som är exceptionellt lätta att försätta i hypnos?

En andel som Sirhan Sirhan enligt samtliga läkare som undersökt honom, anses tillhöra?

Så många fel här.

1 - Stanford-skalan är så sjukt utdaterad att du anar inte.
Majoriteten av all som håller på med hypnos skrattar åt den skalan och vet att den inte är ett dugg sann. Ska försöka förklara varför, men jag antar att du bara kommer att sortera bort ur din konspirationshjärna.

Man tar X antal personer och låter dem alla göra exakt samma tester för att se hur "hypnosbara de är". Sedan gör man en skala baserat på det som ska gälla alla människor.

Det enda, absolut enda, man kommit fram till är hur många som är hur "hypnosbara" med just specifikt de metoderna.

Ta 100 personer och alla får lyssna på gruppen AC/DC i 10 minuter.
Gör en skala hur bra de tycker om musiken.
För att göra det enkelt:
20 tycker 10 (bra)
60 tycker 5 (sådär)
20 tycker 1 (skräp)

Kan man då dra slutsatsen att 20% av alla på jorden gillar musik och 20 % tycker musik är skräp?
Nej, så klart inte och det är precis så man gjort med Stanford-skalan.

2 - Du är uppenbart inte helt insatt i Millgrams studier heller.
Man har gått igenom alla, 24 tror jag, olika variationer som han gjorde av detta experiment och tittat på de resultat han fick. De första resultaten han presenterade var stark förvridna och stämmer inte alls med det som står i själva studien.

Det var i alla variationer en minoritet som faktiskt gick så långt att testpersonen "dog".

Samt, och detta är jäkligt viktigt, 0% utsatte en testperson för en "dödlig" stöt när de fick en direkt order om att göra det.

Så denna benägenhet att lyda auktoriteter är starkt överdriven.

Men som sagt, jag vet att du kommer så klart inte att lyssna på detta alls utan bara svamla bort det med någon knäpp konspirationspryl. Som alltid
Citera
2017-07-15, 21:39
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Så många fel här.

1 - Stanford-skalan är så sjukt utdaterad att du anar inte.
Majoriteten av all som håller på med hypnos skrattar åt den skalan och vet att den inte är ett dugg sann. Ska försöka förklara varför, men jag antar att du bara kommer att sortera bort ur din konspirationshjärna.

Man tar X antal personer och låter dem alla göra exakt samma tester för att se hur "hypnosbara de är". Sedan gör man en skala baserat på det som ska gälla alla människor.

Det enda, absolut enda, man kommit fram till är hur många som är hur "hypnosbara" med just specifikt de metoderna.

Ta 100 personer och alla får lyssna på gruppen AC/DC i 10 minuter.
Gör en skala hur bra de tycker om musiken.
För att göra det enkelt:
20 tycker 10 (bra)
60 tycker 5 (sådär)
20 tycker 1 (skräp)

Kan man då dra slutsatsen att 20% av alla på jorden gillar musik och 20 % tycker musik är skräp?
Nej, så klart inte och det är precis så man gjort med Stanford-skalan.
Jo, jag känner till att det har utvecklats fler skalor genom åren och att dessa har mycket kvar innan man kan använda dem med någon större precision, men det var inte mitt argument. Mitt argument är fortfarande att människor är olika svåra att hypnotisera och att en liten minoritet är exceptionellt lätta hypnotisera, helt oavsett vilken skala man använder.

Menar du nu att alla människor är precis lika svåra/lätta att hypnotisera?

Citat:
2 - Du är uppenbart inte helt insatt i Millgrams studier heller.
Man har gått igenom alla, 24 tror jag, olika variationer som han gjorde av detta experiment och tittat på de resultat han fick. De första resultaten han presenterade var stark förvridna och stämmer inte alls med det som står i själva studien.

Det var i alla variationer en minoritet som faktiskt gick så långt att testpersonen "dog".
Ja, beroende på hur man räknar ligger den minoriteten på mellan 20 och 40 procent. Fortfarande en avsevärd andel av deltagarna.

Citat:
Samt, och detta är jäkligt viktigt, 0% utsatte en testperson för en "dödlig" stöt när de fick en direkt order om att göra det.

Så denna benägenhet att lyda auktoriteter är starkt överdriven.
Jag håller med om att Milgrams studier innehåller allvarliga metodologiska tveksamheter, men jag anser trots det att de tydligt visar hur det går att 'komma runt' människors djupt hållna moraliska övertygelser avseende att skada, tortera och till och med döda andra människor. Att de inte fick en direkt uttalad order att "döda" försökspersonen visar bara hur relativt enkelt det är att linda in en sådan order samt utförandet av den i till synes legitima omständigheter, eufemismer och en mängd andra till faktorer.

Utan att ens behöva hypnotisera dem eller utsätta dem för andra tvingande/brutalare former av mind control.

Citat:
Men som sagt, jag vet att du kommer så klart inte att lyssna på detta alls utan bara svamla bort det med någon knäpp konspirationspryl. Som alltid
Skitsnack. Det finns ingenting i dina invändningar ovan som på allvar tillbakavisar mitt argument. Du redovisar inget som jag inte redan vet SOM OM jag inte vet det och SOM OM den vetskapen skulle ha någon avgörande betydelse för mitt argument.

Det är naturligtvis helt felaktigt.
Citera
2017-07-15, 23:56
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, jag känner till att det har utvecklats fler skalor genom åren och att dessa har mycket kvar innan man kan använda dem med någon större precision, men det var inte mitt argument. Mitt argument är fortfarande att människor är olika svåra att hypnotisera och att en liten minoritet är exceptionellt lätta hypnotisera, helt oavsett vilken skala man använder.

Menar du nu att alla människor är precis lika svåra/lätta att hypnotisera?

Ja, beroende på hur man räknar ligger den minoriteten på mellan 20 och 40 procent. Fortfarande en avsevärd andel av deltagarna.

Jag håller med om att Milgrams studier innehåller allvarliga metodologiska tveksamheter, men jag anser trots det att de tydligt visar hur det går att 'komma runt' människors djupt hållna moraliska övertygelser avseende att skada, tortera och till och med döda andra människor. Att de inte fick en direkt uttalad order att "döda" försökspersonen visar bara hur relativt enkelt det är att linda in en sådan order samt utförandet av den i till synes legitima omständigheter, eufemismer och en mängd andra till faktorer.

Utan att ens behöva hypnotisera dem eller utsätta dem för andra tvingande/brutalare former av mind control.

Skitsnack. Det finns ingenting i dina invändningar ovan som på allvar tillbakavisar mitt argument. Du redovisar inget som jag inte redan vet SOM OM jag inte vet det och SOM OM den vetskapen skulle ha någon avgörande betydelse för mitt argument.

Det är naturligtvis helt felaktigt.

Det finns vissa skillnader i hur enkelt det går att hypnotisera olika personer.
Fast det är inte alls så stor skillnad som många vill tro. Det är mer en fråga om att hitta rätt teknik för just den personen. Vissa saker fungerar jättebra på en del och inte alls på andra så man testar sig fram. Sedan kan alla gå in i trans, en del gör det lite mer naturligt men det finns inte någon som inte kan det.

En annan fråga uppkommer dock:
Om det nu går att få folk att döda mot sin vilja utan hypnos, varför skulle det ha används hypnos i detta fall?
Det går inte med hypnos, det vet jag bortom alla tvivel, men kanske finns det andra metoder man kan använda. Det säger jag inget om, så varför blanda in en metod som inte fungerar på det sättet?
Citera
2017-07-16, 12:41
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Det finns vissa skillnader i hur enkelt det går att hypnotisera olika personer.
Fast det är inte alls så stor skillnad som många vill tro. Det är mer en fråga om att hitta rätt teknik för just den personen. Vissa saker fungerar jättebra på en del och inte alls på andra så man testar sig fram. Sedan kan alla gå in i trans, en del gör det lite mer naturligt men det finns inte någon som inte kan det.
Ja, jag skulle ha garderat med, "... allt annat lika". Dvs, det finns självklart en mängd möjliga faktorer i spel utöver en generell egenskap att vara mer eller mindre lätthypnotiserad. VEM som utför hypnosen är självklart en sådan. TIDEN personen bearbetas. KOMBINATION med diverse droger och/eller andra former av mind control. Osv.

Citat:
En annan fråga uppkommer dock:
Om det nu går att få folk att döda mot sin vilja utan hypnos, varför skulle det ha används hypnos i detta fall?
För att hypnos också är en metod att blockera minnet av händelsen och vilka som egentligen ligger bakom mordet. Som sagt, jag tror inte att Sirhan 'programmerades' att utföra ett lönnmord. Jag tror att han med hjälp av bl.a. hypnos manipulerades in i en situation där han som patsy enkelt kunde pekas ut som mördaren. Skälet till det är:

1. Det är alldeles för riskabelt och svårkontrollerat att förlita sig på en 'amatör' under så komplexa omständigheter.

2. Mycket tyder på att Sirhan sköt med lösplugg under själva händelsen.

3. Ett antal vittnen såg/hörde fler vapen än Sirhans, bl.a. säkerhetsvakten Eugene Caesar som stod perfekt placerad för att åstadkomma de skott som träffade RFK.

4. Sirhans påstådda pistol innehöll max 8 kulor, vilket inte förklarar de minst 13 skott som har registrerats på en bandinspelning från Ambassador vid tiden för mordet.

5. Inte förklarar de skotthål på diverse inredning som i kombination med de dokumenterade skottskadorna på RFK och övriga närvarande i pentryt, är avsevärt fler än vad 8 kulor kan ha åstadkommit.

6. Beslagtagen fotografisk film från pentryt tiden för skotten som blev "stulen" när den efter ett domstolsbeslut ca 20 år senare skulle återlämnas till fotografen som tog bilderna = polisen ville inte att bildernas innehåll skulle bli känt hos allmänheten.

Osv ...

Citat:
Det går inte med hypnos, det vet jag bortom alla tvivel,
Som sagt, hur VET du det?


Citat:
men kanske finns det andra metoder man kan använda. Det säger jag inget om, så varför blanda in en metod som inte fungerar på det sättet?
Därför att samtliga läkare som har undersökt Sirhan efter mordet hävdar just det, men också en stor mängd andra indikationer på att så var fallet. Något jag håller på att sammanställa f.n.
Citera
2017-07-16, 12:52
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
För att hypnos också är en metod att blockera minnet av händelsen och vilka som egentligen ligger bakom mordet.

Därför att samtliga läkare som har undersökt Sirhan efter mordet hävdar just det, men också en stor mängd andra indikationer på att så var fallet. Något jag håller på att sammanställa f.n.

Man kan blockera minnen med hypnos, har själv gjort det på folk.
Men, och det är viktigt, personen i fråga måste vara med på att det ska ske.
Som med all hypnos.

De "samtliga" läkarna gjorde det ör vad - 50 år sedan nästan?
Då hade man inte ens i närheten av de kuskaper man har idag om hypnos.

Hypnos är inte "mind control".
Hypnos är ett mentalt avslappnat tillstånd med en stark fokusering på specifika saker.
Om en hypnotisör ber dig göra saker under hypnos som du inte vill göra så gör du det inte helt enkelt... Du förstår ju dig ju inte på hypnos.

Om man kunde få folk att göra saker mot sin vilja och sedan glömma det så skulle många hypnotisörer vara jävligt rika.
"Och sedan, när du kommer hem från denna session, kommer du att sätta in alla dina pengar på detta konto 234455-334 och sedan helt glömma bort att du någonsin haft dessa pengar eller gjort denna transaktion. Skulle någon påpeka något om detta så kommer du helt att ignorera det. Nicka om du har förstått."
Citera
2017-07-19, 11:33
  #126
Medlem
Sirhan Sirhan's advokat William Pepper fortsätter sitt arbete för att hans klient ska beviljas parole och/eller en ny rättegång avseende mordet på RFK.
Petition To OAS: Sirhan wrongfully convicted in 1968 RFK Murder

The filing describes Sirhan (shown upon his arrest) as wrongfully convicted of the 1968 assassination of Pepper’s friend, Robert F. Kennedy, the late New York U.S. senator and Democratic presidential candidate. Pepper presents his evidence and arguments at a 10 a.m. news conference on July 20 at the National Press Club, located at 529 14th St., NW, Washington, DC.
Det är bara att hålla tummarna.


http://capa-us.org/petition-oas-sirh...68-rfk-murder/
Citera
2017-07-19, 20:29
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Sirhan Sirhan's advokat William Pepper fortsätter sitt arbete för att hans klient ska beviljas parole och/eller en ny rättegång avseende mordet på RFK.
Petition To OAS: Sirhan wrongfully convicted in 1968 RFK Murder

The filing describes Sirhan (shown upon his arrest) as wrongfully convicted of the 1968 assassination of Pepper’s friend, Robert F. Kennedy, the late New York U.S. senator and Democratic presidential candidate. Pepper presents his evidence and arguments at a 10 a.m. news conference on July 20 at the National Press Club, located at 529 14th St., NW, Washington, DC.
Det är bara att hålla tummarna.


http://capa-us.org/petition-oas-sirh...68-rfk-murder/

Skönt att se hur du helt ignorerar min förra post.

Påstår advokaten att Sirhan inte är iblandad alls?
Citera
2017-07-24, 04:49
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Sirhan Sirhan's advokat William Pepper fortsätter sitt arbete för att hans klient ska beviljas parole och/eller en ny rättegång avseende mordet på RFK.
Petition To OAS: Sirhan wrongfully convicted in 1968 RFK Murder

The filing describes Sirhan (shown upon his arrest) as wrongfully convicted of the 1968 assassination of Pepper’s friend, Robert F. Kennedy, the late New York U.S. senator and Democratic presidential candidate. Pepper presents his evidence and arguments at a 10 a.m. news conference on July 20 at the National Press Club, located at 529 14th St., NW, Washington, DC.
Det är bara att hålla tummarna.


http://capa-us.org/petition-oas-sirh...68-rfk-murder/

Om man kunde få folk att göra saker mot sin vilja och sedan glömma det så skulle många hypnotisörer vara jävligt rika.
"Och sedan, när du kommer hem från denna session, kommer du att sätta in alla dina pengar på detta konto 234455-334 och sedan helt glömma bort att du någonsin haft dessa pengar eller gjort denna transaktion. Skulle någon påpeka något om detta så kommer du helt att ignorera det. Nicka om du har förstått."

Om man kan göra detta med hypnos, varför sker det inte?
Citera
2017-07-31, 09:05
  #129
Medlem
När FBI profiler Robert Ressler intervjuade Shiran så berättar han att han gjorde det för att rädda "sitt folk" och för att få bli deras hjälte. Inte ett ord om nån hypnos.
Citera
2017-08-09, 21:23
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Sirhan Sirhan's advokat William Pepper fortsätter sitt arbete för att hans klient ska beviljas parole och/eller en ny rättegång avseende mordet på RFK.
Petition To OAS: Sirhan wrongfully convicted in 1968 RFK Murder

The filing describes Sirhan (shown upon his arrest) as wrongfully convicted of the 1968 assassination of Pepper’s friend, Robert F. Kennedy, the late New York U.S. senator and Democratic presidential candidate. Pepper presents his evidence and arguments at a 10 a.m. news conference on July 20 at the National Press Club, located at 529 14th St., NW, Washington, DC.
Det är bara att hålla tummarna.


http://capa-us.org/petition-oas-sirh...68-rfk-murder/
Här är en kopia på Sirhan Sirhan's advokats, William Pepper, framställan till OAS:

https://lookaside.fbsbx.com/file/Sir...7yIqi4pZKBrZNX
Citera
2017-08-10, 22:35
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Här är en kopia på Sirhan Sirhan's advokats, William Pepper, framställan till OAS:

https://lookaside.fbsbx.com/file/Sir...7yIqi4pZKBrZNX
Ser att länken inte funkar. Här är en bättre + William Peppers presskonferens:

Petition to OAS: https://jumpshare.com/v/fIzZIDHn8Kgsu0mpS0XD

Peppers presskonferens: https://m.youtube.com/watch?v=8NKVvL...m-upload_owner
Citera
2017-08-11, 15:47
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ser att länken inte funkar. Här är en bättre + William Peppers presskonferens:

Petition to OAS: https://jumpshare.com/v/fIzZIDHn8Kgsu0mpS0XD

Peppers presskonferens: https://m.youtube.com/watch?v=8NKVvL...m-upload_owner
Dr. Daniel P. Brown från Harvard Medical School undersökte Sirhan Sirhan över ett tidsspann på flera år. I sitt utlåtande (Schedule 5, sid. 165 och framåt) drar han bl.a. följande slutsatser:

- Sirhan är exceptionellt lätt att hypnotisera.

- Sirhan befann sig under inflytande av tvingande mind control vid tiden för mordet på Robert Kennedy.

- Sirhan har en inducerad minnesblockering av händelserna under själva mordet, men också från tiden innan mordet och den aktivitet och personer som låg bakom samma mind control.

- Sirhan led inte/lider inte av någon psykisk sjukdom/personlighetsstörning och definitivt inte av "paranoid schizofreni".

- Sirhan testades inte för påverkan av alkohol eller andra sinnesförändrande droger efter gripandet.


Brown är världsledande på just den kombination av expertis som är aktuell i bedömningen av Sirhan Sirhan. Hypnos, droger, trauma, minnesblockeringar, dissociativa tillstånd, mm, och hans utlåtande bygger på en mycket grundlig undersökning av Sirhan och alla de tänkbara faktorer som kan tänkas ha spelat in.

Läs gärna utlåtandet och kom gärna med synpunkter utifrån det, om du har några.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback