Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-07, 03:54
  #1
Medlem
tjenare fb! har en mac 13 tum, mitten 2010. Har köpt ut den från skolan och tagit väl hand om den, dock har den blivit väldigt seg under dessa år jag haft den. Undrar om det kan vara värt och uppgradera den?
Är inte så insatt i det här med datorer, så kom gärna med tips om vad som kan vara värt att byta ut, om det nu är värt.
Mvh
Citera
2015-02-07, 18:50
  #2
Medlem
WindowsSetups avatar
Ett tips kan vara att säkerhetskopiera alla dina viktiga saker och därefter ominstallera Mac OS med hjälp av de skivor som medföljde datorn. Då blir den som ny.
Citera
2015-02-07, 19:38
  #3
Moderator
Rassas avatar
Det är enkelt att byta hårddisk i bärbara Macar, sätt i en SSD så blir datorn som ny. En 256 Gb SSD kostar ca 1000 kr. Och se till att stoppa in mer minne när du ändå öppnar datorn, den klarar upp till 16 Gb RAM även om 8 Gb nog skulle räcka gott. Kostar också runt en tusenlapp.

Guide för att byta hårddisk: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...placement/4305

Om du ska köpa RAM så är det detta du ska ha: PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM
Citera
2015-04-12, 22:33
  #4
Medlem
Kan man byta ut cpu och gpu på macbook pro(mid-2014)? alltså inte bara HDD
Citera
2015-04-12, 23:13
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkemistJavisst
Kan man byta ut cpu och gpu på macbook pro(mid-2014)? alltså inte bara HDD
Från jaguarskx/toms hardware (om processoruppgradering på laptop)
"1. Determine what socket the CPU uses. Basically all "U" (like i5-4210u) and "Y" (like i5-4220y) model Intel mobile CPUs uses socket FCBGA1168. "BGA" basically means the pins are meant to be soldered into the motherboard and you cannot upgrade it. All other models like "M", "H", "MQ", "HQ" and "MX" should be socket FCPGA946 which means they actually go into a socket and can technically be upgraded."

Eventuellt kan du väl rent tekniskt kanske uppgradera även om den är fastlödd men huruvida du kommer göra det är kanske en annan femma.

Huruvida det fanns flera olika kort och möjlighet att byta emellan dem om man köper som reservdelar för GPU vet jag inte heller men jag kan inte tänka mig att det är något som är särskilt aktuellt att göra heller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback